Det startet i 1980, «langt ute på landet», med en Heidelberg Vinge og en arkmaskin med en farge. Ålgård Offset har siden vokst fra 1 million kroner i omsetning i året til 1 million om dagen gjennom kontinuerlig utvikling. Bare det siste året har selskapet skiftet ledelse, gjort oppkjøp og investert i en ny stiftlinje.
Denne gangen har Sign&Print tatt turen til Ålgård utenfor Stavanger for å besøke Ålgård Offset, som er en av de største grafiske konsernene i Norden med en omsetning på drøyt 600 millioner kroner. Der tar Gaute Jakobsen, administrerende direktør Paul Bjarte Løyning, tidligere daglig leder og nå konsernsjef, og Tom B. Norland, gründer og styreleder imot, i et topp moderne trekantet møterom med utsikt over Figgjoelva og de omkringliggende fjellene.
Lokalene er utvidet i etapper, og senest i 2017 utvidet de med 5.000 kvadratmeter til totalt 10.000 kvadratmeter og foretok investeringer for 110 millioner kroner, blant annet i ny rotasjonspresse og ark-maskin.
– Utviklingen har skjedd gradvis over flere år. Det som har skjedd det siste året er at vi fra 1. januar 2024 har fått ny ledelse med Gaute Jakobsen som administrerende direktør, og i tidligere i år kjøpte vi HBO Grafisk som vi har hatt et samarbeid med i mange år, noe som gjør at vi går inn i et nytt marked med produksjon av premium-esker og etiketter, sier Paul Bjarte Løyning.
Han fortsetter:
– Det er ingen andre i Norge som har det utvalget og kan tilby alt fra et enkelt visittkort til millionopplag. Hoveddelen er produksjon av magasiner og DM, det har det alltid vært og det vil det også være i fremtiden.
Automatisert produksjon
Hjertet i produksjonen er derfor de tre store 16-sidige rotasjonspressene. Den eldste er fra begynnelsen av 2000-tallet og den siste ble kjøpt inn under utvidelsen, og ved kjøp var de de raskeste på markedet, sier Gaute Jakobsen, som startet på Ålgård i 2017.
– Det er to personer som jobber på hver presse. Alt er veldig automatisert og vi har en palleteringsrobot ved hver maskin, sier han.
Samme år ble det også kjøpt inn en arkoffsetmaskin, en 8-sidig H-UV i 70 x 100 format. Maskinparken omfatter også to digitale Canon-maskiner, tre stiftemaskiner, UV-lakkering for omslag, en folieringsmaskin, fire falsemaskiner og limfres. Det er også et stort papirlager med plass til 2000 tonn papir.
For Ålgårds del har det vært en omsetnings- og volym-øking hele veien og de siste to årene har det vært stabilt i et ellers synkende marked.
– Vi har også lykkes å hente hjem mange jobber fra utlandet, ikke minst under pandemien. Mange kunder synes miljøspørsmål er viktige og at det trykkes i Norge. Valutaen har også vært en fordel for oss de siste årene, sier Tom B. Norland.
Mange kunder er gjengangere og ikke sjelden er det raske leveranser som gjelder. Det kan være kunder som sender materialet til et innstikk på mandag og det er trykt og sendt tirsdag kveld. Hver uke.
– Jeg tror kundene legger merke til det og synes vi gjør det bra, sier Tom.
Handel på Drupa
Investeringer i større lokaler og nytt utstyr er en del av en langsiktig plan. De store investeringene som ble gjort i 2017 skal kunne holde i minst 20 år.
– Vi forbedrer hele tiden effektiviteten og kapasiteten, og det betyr at vi må ha stabilt og godt utstyr. Vi ser hele tiden etter forbedringer i produksjonen, sier Paul Bjarte.
Den siste investeringen var på Drupa hvor Ålgård Offset kjøpte en stiftemaskin fra Müller Martini, en Primera PRO, for å styrke kapasiteten innen ferdiggjøringen.
– Vi hadde tre stiftemaskiner fra før og vi skal ta en av dem ut av produksjonen og beholde som reservedelsmaskin. Den nye maskinen er betydelig raskere, noe som kreves for alle bladene vi produserer hver uke, sier Gaute Jakobsen.
De siste årene har det også vært gjort investeringer på roboter og nå er det totalt fem roboter i produksjon på Ålgård og like mange hos datterselskapet Printagon i Sverige. Dette for å kunne effektivisere prosessene og jobbe smartere, men fremfor alt for at det blir et bedre arbeidsmiljø for de ansatte med færre tunge løft.
HBO Grafisk i Haugesund har også investert i en emballasjemaskin fra italienske ECM og en digital etikettmaskin fra Konica Minolta.
På spørsmål om det blir flere oppkjøp sier trioen at de følger utviklingen når det gjelder konsolideringer.
– Det må i så fall være noe som er knyttet til det vi allerede gjør, sier Paul Bjarte Løyning.
– Vi har uansett stor tro på at vi vil være blant dem som blir igjen når det skjer konsolideringer og være best og mest effektive i markedet, sier Tom B. Norland.
Trykkeri i Sverige
Det svenske trykkeriet Printagon kom inn i konsernet i 2015. Først kjøpte Ålgård 51 prosent av aksjene og to år senere ytterligere 40 prosent. Printagon, med 35 ansatte, holder til i Helsingborg i Sør-Sverige og har sin historie i Aller Tryck, som trykket store volum ukeblader. De har to 32-siders rotasjonspresser og har en stor kapasitet når det gjelder magasin og DM.
– Printagon trykker mye både til det norske og svenske markedet. Vi utfyller hverandre fordi vi produserer forskjellige ting og Printagon er en viktig del av konsernet, sier Gaute Jakobsen.
De har også en effektiv stiftemaskin fra Ferag, som de nye eierne kjøpte da Aller Tryck ble lagt ned for drøyt ti år siden. Tidligere hadde den to maskiner for ilegg, i fjor sommer ble den supplert med to til.
– Den er en av de største, i alle fall i Norden, og har en vanvittig kapasitet, sier Gaute.
Det betyr at Printagon har en kapasitet innenfor stifting på opptil en halv million per døgn.
De to trykkeriene i Norge og Sverige deler også til en viss grad arbeidsmåter. Ved inngangen til 2024 startet Gaute et prosjekt for å redusere svinn i produksjonen, både av miljøhensyn og fordi papirprisene har økt kraftig.
– Vi måler makulaturen hver måned. Hvis vi kan spare bare 1 prosent på konsernnivå, så innebærer det en besparelse på rundt 2,5 millioner kroner, sier han.
Distribusjon en utfordring
De siste årenes stigende papirpriser har man merket, selv om de har stabilisert seg noe. Det gjøres felleskjøp til konsernets ulike selskaper, også til Sverige, og dette gir prismessig forhandlingsfordeler.
– Den største utfordringen vi har nå er snarere distribusjonen, som har gått veldig mye opp i pris, sier Paul Bjarte.
En annen utfordring er fallende annonseinntekter for papirbaserte produkter, som i seg selv påvirker opplagstallene negativt.
Hvordan vil Ålgård Offset stå opp mot den utviklingen?
– Det har vært en nedgang hele veien siden jeg begynte, så det er noe vi er vant til. Men jeg tror at hvis man er endringsvillig, er det alltid muligheter, sier Tom.
– Det er også viktig å levere kvalitet, at det vi leverer alltid er 100 prosent, sier Gaute.
Hva har vært suksessfaktorene for Ålgård Offset så langt?
– Flinke fagfolk – og utholdende eiere, sier Paul Bjarte Løyning og smiler.
– Ja, vi har hatt mange dyktige medarbeidere som har vært interessert i faget. I tillegg har vi aktivt satset på nytt utstyr og gjort det til rett tid, sier Tom B. Norland.
– Og vi deler alle filosofien om at vi heier på papiret. Det må man hvis man bruker 13.000 tonn papir i året, sier Gaute Jakobsen.
Ålgård Offset Gruppen
Startet i 1980 av Tom B. Norland.
Har i dag rundt 75 ansatte og det jobber fire skift i produksjonen.
Andre selskaper som er med i konsernet er Printagon, BITMAP, HBO Grafisk, Hatlehols, Artko, Jæren Forlag og Dreyer Bok.
Produserer 370 millioner enheter per år, forbruker 13.000 tonn papir og 320 tonn farge årlig.
Har flere miljømerker og sertifiseringer som Svanen, Grønt Punkt, PEFC og fra høst 2024 ClimateCalc.
Forventet omsetning i gruppen 2024: 620 millioner kroner.