Ny fabrikk skal styrke Plockmatics globale tilstedeværelse

Foto: Felix Alnemark
PUBLISERT: 30 oktober 2024
OPPDATERT: 30 oktober
Arnis Irbens, fabrikksjef ved Plockmatics fabrikk i Riga og Jan Marstorp, administrerende direktør i Plockmatic Group, under åpningen.

De svenske ferdiggjøringsekspertene Plockmatic har bygget en ny fabrikk i Latvia. Det nye anlegget vil gi økt kapasitet og effektivitet i produksjonen, men også gjøre selskapet i stand til å vokse.

Sign&Print var til stede under åpningen i Riga, som falt sammen med at selskapet feiret 50 år.

I Plockmatics nye produksjonsenhet bygges det maskiner for for eksempel brosjyrestifting, bokproduksjon, limbinding, permproduksjon og rilling og falsing. Dette skjer både under Plockmatics eget merke så vel som for Morgana og Intec, som selskapet har kjøpt opp gjennom årene.

Den nye fabrikken ligger noen kilometer fra flyplassen og er skreddersydd etter selskapets behov.

Den nye fabrikken ligger i et nybygd logistikksenter i Marupé, en forstad til hovedstaden Riga. Å ta en taxi fra den internasjonale flyplassen er neppe verdt det da det er to bussholdeplasser til anlegget og god frekvens på dagtid.

– Vi har 150 ansatte i Latvia. Vi har flyttet til et nytt geografisk sted. Men det er ikke mer enn 3,5 kilometer fra den gamle fabrikken, sier Jan Marstorp, administrerende direktør i Plockmatic.

Båndklipping under innvielsen. Oscar Claesson, styreleder, Jan Marstorp og Arnis Irbens.
«Flyttet på tvers av operasjoner»

Selskapets historie i Latvia begynte i 2001 da Plockmatic startet produksjon i den latviske hovedstaden. I 2007 flyttet de til en større produksjonsenhet og i 2024 er det på tide å starte et nytt kapittel i helt nybygde lokaler.

Den nye fabrikken har virkelig stor takhøyde. Komponenter som trengs ofte er nederst i hyllene, mens mer uvanlige deler finnes høyere opp.

Den svenske delen av selskapet har knyttet sterke bånd til den latviske delen i løpet av de 20 årene Plockmatic har vært aktiv i Baltikum. Du kan si at de gjorde Riga til vårt «supply chain-nav», sier Jan Marstorp.

– Med oppkjøp og konsolideringer har vi gradvis flyttet virksomheten fra Sverige til Riga. Vi synes det er viktig å matche pris og ytelse for å være konkurransedyktig. Vi designer alle tegninger og elektronikk, skriver programvaren, vi eier all IP. Vi har kontroll over produktene våre og får volumfordeler når vi handler, sier Jan Marstorp.

Ola Nilsson, finansdirektør og IT viser hvor varene pakkes for levering.

Virksomheten i Latvia har vokst og det var på tide å ta neste steg, sier Jan Marstorp.

– I 2022–2023 følte vi at fabrikken var full. I den første fabrikken hadde vi 3500 kvadratmeter, i den andre 7500. Vi var trangbodde og det var dårlig for logistikken. Nå trengte vi nye lokaler og for å få bedre oversikt flytter vi igjen. Vår utleier har bygget en ny fabrikk basert på våre dokumenter. Vi trengte det for å fortsette å utvide og vi steg inn i den nye fabrikken i mai, sier Jan Marstorp.

En kunstner brakte Plockmatics historie fra 1974 til 2024 til live foran de besøkende med sand. Ferdighetene hennes ble vist på storskjermen i bakgrunnen.
100 forskjellige produktvarianter

I det 10.000 kvadratmeter store anlegget er all montering samlet under ett tak, med produksjon som er tilpasset en effektiv flyt, med bærekraft som ledetråd.

Publikum ble betatt i løpet av minuttene maleriet ble skapt, slettet og bygget på.

I Marupé monteres maskinene og prøvekjøres før de leveres til kundene. Lokalene har også plass til demonstrasjonsrom, kontorer, produksjonslokaler og lager.

Morgana er et av Plockmatics merker hvis maskiner er bygget i Riga.

Her bygges det rundt 100 forskjellige produktvarianter. Det leveres rundt 5000 maskiner hvert år.

Det er ytterligere 2500 kvadratmeter innenfor eiendommen som Plockmatic har prioritet på dersom de skal bygge ut i fremtiden. I de kommende årene planlegger selskapet å øke arbeidsstyrken og produktspekteret.

Plockmatic produserer ikke egne komponenter. Imidlertid utvikler de nye produkter og utvider porteføljen kontinuerlig.

– Det er en stor logistikkoperasjon å montere. Materialet og flytene er en veldig sentral del. Virksomheten må ha riktig volum og takhøyde. Det er et uendelig antall komponenter som plukkes ut for å sette sammen produktene. Hele tilsiget trenger kvalitet og foregår på en effektiv måte, sier Jan Marstorp.

God vekst

Andre ting som har vært viktige i det nye anlegget er plass til utviklingsorganisasjonen, «Group technical support», lokaler for å møte kunder og plass til å demonstrere maskinene.

– Vi har sett god volumvekst i fabrikken. Visjonen er å fortsette vår vekstreise med potensielle oppkjøp. Det har vi vært stolte av. Veksten de neste årene ser ut til å fortsette, Jan Marstorp

Alle maskiner er grundig testet. Dette ble imidlertid ikke godkjent og ville bli vurdert en ekstra gang.

Det er et sofistikert system som sørger for at hver eneste bolt havner på rett plass. Enkelt forklart er det en flyt fra ankomstporten, gjennom huset, til at den ferdige maskinen leveres ut gjennom porten på andre siden.

– Disse er som forskjellige legobrikker, sortert etter boks, sier Ola Nilsson, finans- og IT-direktør.

Jo oftere en maskindel er nødvendig, desto lavere nede på lagerhyllen oppbevares den. Mindre ofte brukte komponenter er i sin tur høyere opp.

– Skal du bygge et bestemt produkt er det et forhåndsutvalg av hvilke brikker du trenger. Så går personalet rundt og plukker og da kommer det en ferdig eske med alt du trenger, sier Ola Nilsson.

Oscar Claesson sammen med Peder Kraft i Nordea, som er Plockmatics nye «husbank».
Flytende komponenter

– Den forrige fabrikken hadde lavt under taket og bare en vei inn og ut av bygget. Da tingene kom inn og vi måtte trille det rundt i bygningen. Da måtte vi kjøre dem ut på samme måte. Det var folksomt i gangene og ganske lite effektivt. Her flyter komponentene gjennom fra vegg til vegg og ingenting trenger å gå tilbake inn i bygget, sier Oscar Claesson, styreleder i Plockmatic Group og assosiert partner hos eierselskapet Accent Equity.

Han forteller at de prøvde å skape et så rolig miljø som mulig hvor det ikke skjer for mye rundt den som monterer.

– Gjør man feil på trinn fire av 400, er det veldig vanskelig å gå tilbake. Det må være riktig fra starten av, sier Oscar Claesson.

Hvert samlebånd inneholder forskjellige stasjoner med celler og underceller. Men de tre store avdelingene i huset er forhåndsmontering, mellommontering og sluttmontering.

Gita Elberte guidet de besøkende i fabrikken på engelsk.

Alle maskiner gjennomgår strenge tester.

– Det kan skje at en skrue ikke er stram nok og da må vi åpne maskinen og skru den fastere. Noen ganger er det et problem med programvaren. Så kaller vi inn programvareingeniørene for å feilsøke, sier Gita Elberte.

Hun har jobbet i selskapet i syv år og ønsket å lære mer og mer om prosessene bak hvordan produksjonen fungerer, noe som har gitt henne nye ansvarsområder. Nå jobber hun som innkjøper.

Arnis Irbens og Jan Marstorp i samtale med en av gjestene.
Glad fabrikksjef

I festvrimmelen møter vi Arnis Irbens, som er fabrikksjef ved den nye fabrikken.

– Det er en fantastisk dag for meg og hele teamet. Det er to store ting vi feirer i dag. Den ene er åpningen av den nye fabrikken og den andre er 50-årsjubileet til Plockmatic Group. Vi er veldig glade for å møte alle som hjalp oss med å komme til dette punktet og glade for å feire disse begivenhetene samtidig.

Jeg kan ikke være annet enn stolt av laget vårt, sier Arnis Irbens.

Planleggingen av flyttingen tok omtrent to år.

– I våre gamle lokaler har vi vokst og vokst. Vi har utvidet så mye at veggene ikke lenger kunne «flyttes» og vi trengte et større lokale, sier Arnis Irbens.

Han forteller at grunneieren tok kontakt med selskapet og tilbød dem en eiendom tilpasset selskapets behov.

– Vi legger mye arbeid i å planlegge den interne og eksterne logistikken. Vi har en strategisk god beliggenhet nær flyplassen. Det er veldig praktisk for gjester og leverandører.

I fabrikken er det 2,5 millioner forskjellige komponenter for å bygge de rundt 100 forskjellige maskinvariantene.
2,5 millioner komponenter

Selve oppstarten av den nye fabrikken gikk knirkefritt. 100 lastebiler flyttet 2,5 millioner komponenter mellom de gamle og nye lokalene.

– Fra vi la ned den siste skrutrekkeren på forrige plass til vi hentet den første skrutrekkeren her, tok det rundt en uke. Så nedetiden var ekstremt kort. Det var veldig godt planlagt og vi hadde støtte fra selskapets partnere med logistikk og transport. Så jeg kan ikke være annet enn stolt av teamet vårt.

Hva sa kollegene dine da de først kom hit?

– De ble litt sjokkert. Bygningen er ikke bare bredere, men det innvendige taket er høyere. Først lurte de på om det ikke var for stort og om vi kunne fylle det hele. Lokalene er også planlagt slik at det er ekstra kapasitet på mellom 30-40 prosent. Vi har tatt høyde for at vi jobber med nye mulige kunder og utvikler stadig nye produkter. Så vi har regnet med fremtidige utvidelser, sier Arnis Irbens.

Emma Carlzon jobber med PR og kommunikasjon i Plockmatic.
Investering i emballasjesegmentet

Jan Marstorp forteller at de vil fortsette med produktutvikling og lanseringer og går videre i nye segmenter.

Jan Marstorp under innvielsesfesten.

– Vi har en fin portefølje. Vi lanserte rundt 20 produkter på Drupa i Tyskland i mai. Det er en stor jobb å sikre at vi har volumvekst på de ulike produktene og en stor jobb å introdusere dem til markedene og kommunisere verditilbudet til kundene.

Plockmatic ønsker å vokse innen områder som emballasje og etiketter. Årsaken er at de ser et voksende digitaltrykk og emballasjemarked. I tillegg flytter mange trykkerier inn på emballasjesiden ettersom maskinene deres takler stadig større gramvekter.

God lønnsomhet

Plockmatic-gruppen går godt. I 2023 var selskapets omsetning på SEK 739,5 millioner. Også 2024 ser ut til å bli et godt år.

– Vi hadde et veldig godt år i 2023 med en økning på 30 prosent sammenlignet med året før. Frem til august i år har året vært enda bedre. Vi får se om høsten fortsetter å bli like bra, sier Jan Marstorp.

Han sier at Nord-Amerika som marked leverer, mens Europa er tøffere.

– Det skjer mer i Europa som er nærmere den russiske invasjonen av Ukraina, høye renter, inflasjon, regjeringsdannelser og så videre. Mens Amerika hadde en bedre økonomi. Det er veldig gøy. Vi håper det snur i Europa, sier Jan Marstorp.

Gita Elberte har jobbet i Plockmatic i syv år og jobbet seg opp i gradene. Nå jobber hun som innkjøper.
Nye oppkjøp mulig

Siden januar i år har Plockmatic Group fått ny eierstruktur. Den svenske entreprenøren Salvatore Grimaldi har solgt majoriteten av aksjene sine, men er fortsatt en stor minoritetsaksjonær. Accent Equity har kjøpt opp aksjene og eier selskapet sammen med Salvatore Grimaldi. I forbindelse med det påpekte eieren at Plockmatic vil vokse både organisk og gjennom oppkjøp.

Ola Nilsson, Oscar Claesson og Peder Kraft ser nærmere på monteringen.

Diskuterer dere nye oppkjøp?

– Absolutt. Strategisk sett må det vi gjør være riktig. Jeg vil tro og håpe at vi finner ting i emballasje som passer inn, sier Oscar Claesson, assosiert partner i Accent Equity og styreleder i Plockmatic Group.

Men det er mange som vil inn der?

– Ja. Ser man på Plockmatic sine kjernekunder, er sluttkundene små og mellomstore trykkerier. Historisk har de jobbet mye med brosjyrer og trykksaker. Mindre netthandelsbedrifter vokser og vil ha muligheten til å lage kul emballasje i ganske korte serier. Du får en førsteklasses følelse uten å gå til en stor emballasjeprodusent. Maskinene vi har er egentlig det de sikter mot. Maskinene jobber litt langsommere, men er mye billigere å kjøpe og ganske enkle å bruke.

Det skal være orden i fabrikken.

Hva er ditt håp som styreleder ved den nye fabrikken?

– Jeg tror det er det vi ser her. At vi har økt kapasitet, bedre arbeidsmiljø og mulighet til å utvide og gjøre ny virksomhet. For et selskap som har eksistert i 50 år tror jeg også at man trenger litt ny start med jevne mellomrom og dette er en fantastisk ting.

Er det slik at USA går bra for dere, men Europa er litt vanskeligere?

– Vanskeligere, vil jeg ikke si. Europa er et modent, stabilt marked hvor vi har hatt suksess i mange år. Det som har skjedd i USA er at de har begynt å ta markedsandeler, noe som har fått det markedet til å vokse.

Flere maskiner ble vist, både inn- og utvendig.

Og dere er ivrige etter å vokse i Asia?

– Det er et gigantisk marked. Omtrent halvparten av verdensmarkedet er i Asia. Det er et enormt potensial for dette selskapet hvis du skulle komme inn der litt mer.

Hvordan gjør man det?

– Vi har begynt å etablere et kontor i Japan. Så langt er det én ansatt, men det blir flere. Strategien er litt under utvikling vil jeg si.

Han synes Plockmatic sine maskiner har blitt svært brukervennlige også for de med mindre erfaring.

– På den ene siden er printbransjen veldig stabil. Det har alltid eksistert og vil alltid eksistere. Samtidig er det stadig pågående teknologiske endringer. Det går fra analog til digital og fra manuell håndtering til automatiserte flyter. Plockmatic har vært flinke til å henge med på skiftene som pågår. Det har vært selskapets suksesshistorie de siste tiårene.

Produktene Plockmatic har jobber mot digitalisering og automatisering med et brukergrensesnitt som gjør at selv en som ikke har jobbet som trykker på 20 år kan betjene maskinene ganske enkelt, ifølge Oscar Claesson.

– Maskinene er mye mer brukervennlige enn man skjønner.


Plockmatics nye fabrikk i Latvia

Sted: Marupé utenfor Riga.

Areal: 10.000 kvadratmeter, med ytterligere 2.500 kvadratmeter for potensiell fremtidig utvidelse.

Åpning: Offisiell åpning 17. oktober 2024, men produksjonen har vært i gang siden mai.

Ansatte i Latvia: 150 personer, med planer om å øke arbeidsstyrken med 30 % de neste årene.

Kapasitet: Produksjon av cirka 5000 maskiner per år, med over 100 produktvarianter.

Spesialisering: Produksjon av maskiner for heftestifting, bokproduksjon, limbinding, bindemiddelproduksjon, stansing og andre ferdiggjøringsløsninger.

Merker: Plockmatic, Morgana og Intec

Logistikk: Optimalisert produksjonsflyt for effektivitet og bærekraft; nær Riga internasjonale lufthavn.

Eiere: Accent Equity og Salvatore Grimaldi eier Plockmatic Group.

Les videre

Heidelberg: Nå kommer KI-revolusjonen til trykkeribransjen

Sign&Print har besøkt Heidelbergs nye Print Media Center "Home of print" i Tyskland. Med sitt nye arbeidsflytsystem og nye maskiner som Jetfire 50 og Boardmaster, staker de ut en stadig mer automatisert og KI-drevet fremtid for trykkerier over hele verden.
ai_heidelberg

Slutten på en æra for Lundeby – og starten på en ny

Siden Aksell Logistikk, tidligere Lundeby GF, ble stiftet i 1949, har bokbinderiet vært kjernen i virksomheten. Men nå er det slutt på dette. Ferdiggjøringen vil om kort tid samlokaliseres til Aksell Aurskog og i Hærland er det i stedet logistikktjenester det er fokus på.
Helge 2

Mutoh og Hasler: Nye stjerner i Marabus sortiment

Forhandleren Marabu inviterte nylig til åpent hus i sitt skandinaviske hovedkontor i Malmø. Det ble en suksess med 130 besøkende. Dagen bød på en rekke spennende maskinnyheter, blant annet printere fra Mutoh og et praktisk skjærebord fra Hasler.
mutoh-scheidung-daniela

Unik vakuumfunksjon avgjorde kjøpsbeslutning

Prima Trykk i Sarpsborg ble grunnlagt i 1981 og var et tradisjonelt arktrykkeri inntil for 10–15 år siden de det ble gjort en satsning på emballasje. Nå tar trykkeriet et nytt skritt over til digitaltrykk med en ny planskriver.
CC 2

Siste nytt

Lettarbeidet nyhet fra Drytac

Materialprodusenten Drytac lanserer nå Polar Smooth 150 Air i Norden. En selvklebende vinyl med en tykkelse på 150 mikrometer som skal være både slitesterk og lett å jobbe med.
Scandraft Polar

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Danner et komplett mediehus i Møre og Romsdal

EKH Grafisk forlater Molde til fordel for mer enn dobbelt så store lokaler i nabobygda Malmefjorden. Der skal fire bedrifter samles under ett og samme tak. Og det er rom for å vokse videre.
EKH kollage

Ny rullmatet inkjetpresse fra Ricoh for boktrykking

Ricoh lanserer en mono rullmatet inkjetprinter i to varianter basert på forskjellige blekk. Maskinen skriver ut i svart på hvitt.
ricohvc40000