
Brectus i Moss har de siste par årene blitt mer produksjonsbedrift. Det betyr kortere leveringstid og større pågang fra forhandlerkunder innen media og reklame. Bedriften har også en god posisjon som leverandør til grafiske virksomheter.
Brectus jobber med femårsplaner. Det neste store målet er egne, større lokaler.
-Vi har investert i mye nytt produksjonsutstyr. Det er mye å gjøre for vår flatbed og skjærebord. Jeg ser lyst på det nye året. 2023 var turbulent, mens fjoråret falt mye på plass. Ting har satt seg- og etterspørsel på våre tjenester er større. Det skjer jo mye i bransjen og markedet – og nå er det vår tur, sier daglig leder Heidi Hoen. Brectus nådde en omsetning på rundt 27 millioner kroner i 2024 – mot 23 millioner kroner i 2023. Fortsatt er det produksjon av messeutstyr og messetelt som utgjør den største andelen av omsetningen.

Moss-bedriften styrker salget. Lise Maria Solberg Finstad er ansatt som ny selger.
Heidi Hoen forteller at Brectus skal satse enda mer på interiør og dekor. – Vi tror det er et marked for blant annet tapetproduksjon. Vi har god kompetanse og muligheter til en slik satsning, mener Heidi. Bedriften satser også på at det blir en del produksjon av valgmateriell i tillegg til profileringsarbeid på idrettsarenaer og events.

Det er 13 ansatte i Brectus – og de som var med fra starten av- er der fortsatt. Brectus har alltid hatt lærlinger.
-Nå er vi på jakt etter en lærling i produksjonsteknikk. Det er viktig for oss å gi flinke ungdommer en mulighet i denne spennende bransjen, sier Heidi Hoen.

Tekst: Pål Stensaas