«Fått inn nye kunder på grunn av investeringer»

Foto: Anja Degerholm
PUBLISERT: 6 august 2025
OPPDATERT: 6 august
Øivind Moltzau og Christoffer Ekeli med den nye rullprinteren fra Epson, modell SureColor S9100.

Ecco Reklame har det siste året gjort flere tunge investeringer. Flatbed, skjærebord og nå sist den nye eco-solventprinteren SC-S9100 fra Epson. Og det har lønt seg.

– Vi har fått inn nye kunder på grunn av investeringene, men vi har ikke gjort disse før vi har visst at vi har hatt kundene, sier Øivind Moltzau, daglig leder i Ecco Reklame i Oslo.

Han startet i 1992 som agent for et Stavangerfirma, Ecco Skilt & Stempler, og drev deres Oslo-avdeling. Rundt 2010 tok de beslutning om å selge skiltdelen og kun fokusere på stempler. Øivind så da muligheten til å satse på egen hånd, med lokale på Økern.

– Jeg begynte med en innleid rullplotter og fikk etter hvert flere kunder, så jeg kunne ansette en person.

Sitt eget AS startet han opp i 2012 og flyttet i forbindelse med det til andre lokaler på Ensjø. For tre år siden gikk flyttelasset igjen til de nåværende lokalene på Ryen, og det ble startskuddet for en nysatsing.

– De sa at det skulle bli en kafé i våre gamle lokaler, men etter at vi hadde flyttet så tok naboen over lokalene. Men gudskjelov for det, for det betydde at vi kunne vokse i større lokaler. Nå har vi 250 kvadratmeter som er velfylte. Skal det bli flere maskiner så må det nok bli på kontoret, sier Øivind og ler.

Skilt står for rundt 70 prosent av det Ecco Reklame lager.
Grønn fargekanal

For det har som sagt skjedd en hel del på maskinsiden. Øivind har i mange år kjøpt det meste av sine materialer av Antalis og nå altså dessuten flere maskiner. Det begynte med en lamineringsmaskin fra Kala og fortsatte med et Summa F1612 skjærebord og en storformats planskriver fra Vanguard.

Den nyeste investeringen er rullprinteren Epson SureColor S9100 som erstatter den populære S80600-modellen. Både hastighet og kvalitet har blitt forbedret, ikke minst takket være at det er lagt til en grønn fargekanal i denne ellevefargers printeren. I tillegg til CMYK og grønt har Ecco Reklame nå også tilgang til tre lightfarger (LK, LM, LC), rød, oransje og clear.

Det siste året har det blitt gjort flere store investeringer, i tillegg til rullprinteren også en flatbed fra Vanguard og et skjærebord fra Summa.

Epson SureColor S9100 har et nytt design og forbedret ergonomi. Den er bygget for høy produksjon og er 10–30 prosent raskere enn forgjengeren, avhengig av innstilling. Maskinen har Epsons Precision Core-teknologi for meget høyoppløste og skarpe bilder.

Videre har maskinen en medieløfter for enkel og sikker håndtering av tunge materialer, et forbedret tørkesystem som reduserer støvproblemer og et eksakt opptakssystem for effektiv håndtering av store og komplekse utskrifter. I printeren kan man anvende blekkposer som rommer 800 eller 1500 milliliter.

Det er en av de første maskinene av denne modellen som er installert i Norge – og i Europa.

99 prosent av Pantone-fargene

Ecco Reklame hadde tidligere en OKI ColorPainter E-64 som de ikke lenger kunne få tak i blekk til. Den begynte å nærme seg slutten av sin levetid og derfor kontaktet Øivind Moltzau Rune Tangen på Antalis. Øivinds kollega Christoffer Ekeli hadde kikket nærmere på Epson og syntes at det skulle passe til deres virksomhet, med hovedsakelig produksjon av skilt og dekor.
Kvaliteten på trykket var avgjørende i valget.

– Den dekker 99 prosent av Pantone-fargene. Det er fotokvalitet og det er ganske unikt for en eco-solventprinter, sier Rune Tangen, salgssjef maskiner innen visuell kommunikasjon.

Den nye maskinen har elleve farger som dekker 99 prosent av Pantone-fargene.

Øivind Moltzau er enig:

– Kvaliteten er veldig god, er man litt fagidiot så ser man stor forskjell. Spesielt på grå, der blir det virkelig grått og ikke lilla eller noen annen fargeskifting i utskriften.

Flere gode investeringer

Samtlige maskininvesteringer har akselerert den veksten Øivind så muligheter for ved flyttingen for tre år siden.

– Uten maskinene hadde vi ikke vært hvor vi er i dag. Både Vanguard og Summa har vært to veldig gode investeringer. Totalt har vi investert for omtrent 2,5 millioner kroner. Det er som man pleier å si, man må våge å satse penger for å tjene penger, sier Øivind Moltzau.

– Det er mye for et tremannsfirma, og det er imponerende hva dere har fått til, sier Rune Tangen.

Den nye maskinparken gir også muligheter til å tilby andre produkter som for eksempel esker og kartonger.

Arbeidsfordelingen ser ut slik at Christoffer Ekeli, som er deleier i firmaet, jobber i produksjonen. Øivind er alt-mulig-mann som gjør mye foliering og dekor ute hos kunde.

– Nå begynner investeringene å bære frukter, og vi kommer nok til å trenge å ansette en person til i produksjonen, sier Øivind Moltzau.

Ecco Reklame lager mye bildekor og har en egen monteringshall.

Siste nytt

Har utskrift en rolle i fremtiden? Ny rapport

Onsdag 15. oktober ble innsiktsrapporten «Exploring the Future of Print» lansert i Canons egne lokaler på Holmlia, Oslo. Den søker etter forståelse av endret adferd til merkevarer og forbrukere, og hvilken innvirkning dette har på hvordan utskrift kan brukes.
Exploring the Future of Print Report_EM_Cover_Mockup_16x9_1
Har utskrift en rolle i fremtiden? Ny rapport

Tilskudd av Renz og messehandel hos Plockmatic

På slutten av sommeren kjøpte Plockmatic Group tyske Renz, kjent for sine trådbindingsmaskiner. Derfor var det også noe Plockmatic gjerne fremhevet under Sign&Print Scandinavia.
Rez-3-1024x683
Tilskudd av Renz og messehandel hos Plockmatic

Kista Snabbtryck inngikk en messeavtale med Canon

Canon var ansvarlig for mange maskinsalg under Sign&Print Scandinavia. En trykkpresse fraktes kun et kvartal unna, til Kista Snabbtryck.
kista_2533
Kista Snabbtryck inngikk en messeavtale med Canon

Anders Trillkott forlater Scandraft

Materialleverandøren Scandraft gjør en endring i ledelsen. Anders Trillkott går av som administrerende direktør i selskapet.
Anders-Trillkott-22c
Anders Trillkott forlater Scandraft

Les videre

Har utskrift en rolle i fremtiden? Ny rapport

Onsdag 15. oktober ble innsiktsrapporten «Exploring the Future of Print» lansert i Canons egne lokaler på Holmlia, Oslo. Den søker etter forståelse av endret adferd til merkevarer og forbrukere, og hvilken innvirkning dette har på hvordan utskrift kan brukes.
Exploring the Future of Print Report_EM_Cover_Mockup_16x9_1
Har utskrift en rolle i fremtiden? Ny rapport

Kista Snabbtryck inngikk en messeavtale med Canon

Canon var ansvarlig for mange maskinsalg under Sign&Print Scandinavia. En trykkpresse fraktes kun et kvartal unna, til Kista Snabbtryck.
kista_2533
Kista Snabbtryck inngikk en messeavtale med Canon

Kokebokproduksjon fra A til Å

Temaet for Horizons stand på årets Sign&Print Scandinavia var en komplett flyt for bokproduksjon, der Canon stod for trykkingen og Horizon for all ferdiggjøring.
Jack-1024x683
Kokebokproduksjon fra A til Å

NIZE equipment viser sin allsidighet

Vi møter en glad Lars Nikolajsen, eier av NIZE equipment, på Sign&Print Scandinavia i Stockholm.
Nize_SP
NIZE equipment viser sin allsidighet