
Ecco Reklame har det siste året gjort flere tunge investeringer. Flatbed, skjærebord og nå sist den nye eco-solventprinteren SC-S9100 fra Epson. Og det har lønt seg.
– Vi har fått inn nye kunder på grunn av investeringene, men vi har ikke gjort disse før vi har visst at vi har hatt kundene, sier Øivind Moltzau, daglig leder i Ecco Reklame i Oslo.
Han startet i 1992 som agent for et Stavangerfirma, Ecco Skilt & Stempler, og drev deres Oslo-avdeling. Rundt 2010 tok de beslutning om å selge skiltdelen og kun fokusere på stempler. Øivind så da muligheten til å satse på egen hånd, med lokale på Økern.
– Jeg begynte med en innleid rullplotter og fikk etter hvert flere kunder, så jeg kunne ansette en person.
Sitt eget AS startet han opp i 2012 og flyttet i forbindelse med det til andre lokaler på Ensjø. For tre år siden gikk flyttelasset igjen til de nåværende lokalene på Ryen, og det ble startskuddet for en nysatsing.
– De sa at det skulle bli en kafé i våre gamle lokaler, men etter at vi hadde flyttet så tok naboen over lokalene. Men gudskjelov for det, for det betydde at vi kunne vokse i større lokaler. Nå har vi 250 kvadratmeter som er velfylte. Skal det bli flere maskiner så må det nok bli på kontoret, sier Øivind og ler.

Grønn fargekanal
For det har som sagt skjedd en hel del på maskinsiden. Øivind har i mange år kjøpt det meste av sine materialer av Antalis og nå altså dessuten flere maskiner. Det begynte med en lamineringsmaskin fra Kala og fortsatte med et Summa F1612 skjærebord og en storformats planskriver fra Vanguard.
Den nyeste investeringen er rullprinteren Epson SureColor S9100 som erstatter den populære S80600-modellen. Både hastighet og kvalitet har blitt forbedret, ikke minst takket være at det er lagt til en grønn fargekanal i denne ellevefargers printeren. I tillegg til CMYK og grønt har Ecco Reklame nå også tilgang til tre lightfarger (LK, LM, LC), rød, oransje og clear.

Epson SureColor S9100 har et nytt design og forbedret ergonomi. Den er bygget for høy produksjon og er 10–30 prosent raskere enn forgjengeren, avhengig av innstilling. Maskinen har Epsons Precision Core-teknologi for meget høyoppløste og skarpe bilder.
Videre har maskinen en medieløfter for enkel og sikker håndtering av tunge materialer, et forbedret tørkesystem som reduserer støvproblemer og et eksakt opptakssystem for effektiv håndtering av store og komplekse utskrifter. I printeren kan man anvende blekkposer som rommer 800 eller 1500 milliliter.
Det er en av de første maskinene av denne modellen som er installert i Norge – og i Europa.
99 prosent av Pantone-fargene
Ecco Reklame hadde tidligere en OKI ColorPainter E-64 som de ikke lenger kunne få tak i blekk til. Den begynte å nærme seg slutten av sin levetid og derfor kontaktet Øivind Moltzau Rune Tangen på Antalis. Øivinds kollega Christoffer Ekeli hadde kikket nærmere på Epson og syntes at det skulle passe til deres virksomhet, med hovedsakelig produksjon av skilt og dekor.
Kvaliteten på trykket var avgjørende i valget.
– Den dekker 99 prosent av Pantone-fargene. Det er fotokvalitet og det er ganske unikt for en eco-solventprinter, sier Rune Tangen, salgssjef maskiner innen visuell kommunikasjon.

Øivind Moltzau er enig:
– Kvaliteten er veldig god, er man litt fagidiot så ser man stor forskjell. Spesielt på grå, der blir det virkelig grått og ikke lilla eller noen annen fargeskifting i utskriften.
Flere gode investeringer
Samtlige maskininvesteringer har akselerert den veksten Øivind så muligheter for ved flyttingen for tre år siden.
– Uten maskinene hadde vi ikke vært hvor vi er i dag. Både Vanguard og Summa har vært to veldig gode investeringer. Totalt har vi investert for omtrent 2,5 millioner kroner. Det er som man pleier å si, man må våge å satse penger for å tjene penger, sier Øivind Moltzau.
– Det er mye for et tremannsfirma, og det er imponerende hva dere har fått til, sier Rune Tangen.
Den nye maskinparken gir også muligheter til å tilby andre produkter som for eksempel esker og kartonger.
Arbeidsfordelingen ser ut slik at Christoffer Ekeli, som er deleier i firmaet, jobber i produksjonen. Øivind er alt-mulig-mann som gjør mye foliering og dekor ute hos kunde.
– Nå begynner investeringene å bære frukter, og vi kommer nok til å trenge å ansette en person til i produksjonen, sier Øivind Moltzau.
