
Lars Andersson, nordisk salgssjef hos Riso, var en travel mann på årets Sign&Print Scandinavia, med kundemøter booket i en tettpakket timeplan over alle tre dagene. Ved slutten av dag tre var han fornøyd med resultatet.
– Det har vært en veldig god messe, og vi ser at det fortsatt er stor interesse for inkjetprintere. Jeg tror at plattformen vår med et konsept som har «svulmet» i størrelse gjør det attraktivt. Det er inspirerende, og det blir interessant å følge opp dette etter messen, sier Lars Andersson.
Han og hans Riso-kolleger har jobbet mye basert på mottoet «riktig applikasjon i riktig maskin», et budskap som kundene ser ut til å omfavne. To forskjellige modeller ble vist frem på messen, en enklere innstegsmodell, femfargers printeren GL 9730, og høyvolumspressen Valezus T1200 med etterbehandling i form av en heftemaskin fra Plockmatic.
– Vi har et bredt spekter av produkter og er veldig stolte av porteføljen vår. Vi liker å fremheve fleksibilitet, men også driftssikkerhet. Maskinene våre er utrolig pålitelige, og vi viser også dette ved å kjøre rundt med maskinene i varebilen vår og møte kunder. Når det er 5–6 grader ute, kan man ikke snakke om driftssikkerhet.
Ta kunden til neste nivå
Gitt møteplanen har det vært mange eksisterende kunder.
– Det handler ikke bare om å selge en maskin og så si takk og farvel, men vi må fortsette å promotere det vi står for og fremfor alt utvikle kundene vi har, ta dem til neste nivå, forklarer Lars Andersson.
Han har jobbet for selskapet i tolv år og ser en tydelig endring i løpet av disse årene.
– Vi merker en nysgjerrighet på en annen måte for oss som selskap sammenlignet med for 10–15 år siden.
Dette merkes også i antallet samarbeid og partnerskap med andre leverandører i bransjen som har økt. Rett før messen ble et samarbeid med naboen Ricoh presentert.
– Det er en styrking av vår forhandlerportefølje. Vi må være utstyrt og i stand til å tilby kundene ulike typer produkter, uansett hva det er. Det som skiller Riso er at vi er dedikert til utviklingen av inkjetprintere, vi gjør ingenting annet.
Feirer 20-årsjubileum
Riso feirer 20 år med utvikling av arkmatede inkjetprintere i år.
– Vi er pionerer og har eksistert lenge. Hvis vi ser i bakspeilet, ser vi at vi har en helt annen plattform som selskap i dag, blant annet gjennom samarbeidet med Plockmatic. Det er et bevis på at de tror på oss og teknologien vår.
Hvordan tror du at du vil oppsummere årets Sign&Print-messe?
– Følelsen er at mange er interessert i hva Risos inkjetprintere kan bety for dem og produksjonen deres. Det vil si å se på produksjonen deres basert på behovene og konkurransen de har. Om det blir en avtale nå eller senere er vanskelig å si, men jeg ville bli ekstremt overrasket om vi drar herfra uten å ha solgt en maskin før årets slutt.
– Samtidig bør vi være ydmyke med tanke på tidene vi er inne i, hvor mange er forsiktige med investeringer. Jeg tror imidlertid at det kan være en fordel for oss fordi vi representerer et annet prisbilde enn det folk kanskje er vant til, sier Lars Andersson.