Etter flere års frieri ble det endelig ja for Canon

Foto: Pressebilder
PUBLISERT: 26 november 2025
OPPDATERT: 26 november
Jon Larsen, account manager i Canon, Odd Aandal, designer i Jærprint og Bjørn Reidar Kleppe, daglig leder i Jærprint.

De er så fornøyde at de helst ikke vil at konkurrentene kjøper samme utstyr. Etter flere års frieri fra Canon, har Jærprint endelig takket ja. Resultatet er en hverdag med høyere kvalitet, færre papirstopp og bedre service.

I en tid der mange trykkerier forsvinner, står Jærprint på Bryne støtt som en av de mest solide aktørene i Sør-Rogaland. I dag har bedriften ni ansatte, en omsetning på mer enn 13 millioner, og en historie som strekker seg over fem tiår.

– Vi har vært gjennom mange epoker i trykkeribransjen. Da vi startet, var det blysats og håndverk. Nå handler alt om hastighet, fleksibilitet og kvalitet. Mange har dessverre forsvunnet underveis, men vi har klart oss. Det takket være nøkternhet, flinke folk og riktige investeringer, sier Bjørn Reidar Kleppe som er hovedaksjonær og daglig leder.

Endelig klaff

Canon har jobbet lenge for å få Jærprint som kunde. Nå har det endelig klaffet. Bjørn Reidar Kleppe sier timingen er perfekt, da de nylig har hatt utfordringer med eldre maskiner og økende servicebehov.

– For oss som jobber med korte frister er oppfølging og rask service alfa og omega. Vi kan ikke vente i to uker. Da stopper alt opp, sier han.

Produserer alt internt

Jon Larsen, account manager i Canon, sier Jærprint har valgt en Canon imagePRESS V1350 som hovedmaskin, og en imagePRESS V700 som støttemaskin. I tillegg har de investert i arbeidsflytløsningen PRISMA Prepare for å automatisere mye av prepress-arbeidet.

Canon imagePRESS V700

– Den nye teknologien betyr i praksis at de kan trykke på flere materialer. Alt fra papir, plast og gjennomslagspapir. De kan også trykke på lengre formater opptil 1,3 meter. Noe som åpner for jobber de tidligere måtte sette bort. Alt produseres nå internt, som igjen betyr bedre kontroll og raskere levering.

– Jærprint er utrolig profesjonell og kompetent kunde som vet akkurat hva de trenger. Vår jobb har vært å levere teknologi som gir mer stabilitet og færre flaskehalser, samt sørge for å være til stede når det kreves. Når en kunde sier «ikke la konkurrentene få det samme», så har vi truffet blink, legger han til med et smil.

Ny hverdag

For trykkeriets medarbeidere har endringen vært merkbar fra første dag. Noe designer og medeier Odd Aandal kan bekrefte. Han sier at PRISMA Prepare har gjort klargjøringen av filer mye raskere, og at mange manuelle steg og feil unngås.

– Ikke minst er trykkvaliteten jevnt over bedre. Maskinene går stabilt uten de små stoppene vi hadde før. Alt går automatisk, og vi kan ta på oss flere oppdrag. Det har blitt morsommere å trykke. Det som er viktigst av alt, er at kundene våre er mer fornøyde enn noen gang med sluttresultatet, sier han.

Odd Aandal og Marianne Tjelta Stokke
Dobbel kostnad og dobbel gevinst

Investeringen på rundt 2,5 millioner kroner er en av Canons største leveranser i regionen det siste året. Selv om kostnadene er doblet sammenlignet med tidligere utstyr, mener Jærprint det er vel anvendte penger.

– Ja, det er dyrere. Men får igjen for det i form av effektivitet, kvalitet og mindre svinn. Når volumet er der, blir totalkostnaden faktisk lavere, og vi slipper stresset med uforutsigbar drift, sier Bjørn Reidar Kleppe.

– Miljøgevinsten er også tydelig. Vi kaster mindre, reduserer tidsbruken og vi slipper omkjøringer. Stabilitet er en form for bærekraft. Det handler ikke om grønne slagord, men om å bruke ressursene smartere, legger han til.

Tror på fremtiden

Fra 40 trykkerier i Sør-Rogaland på 80-tallet, står det igjen under ti i dag. Likevel tror Kleppe på fremtiden.

– Markedet har endret seg totalt. Før trykte vi 2000 kataloger for å spare på platene. Nå trykkes det 200 av gangen, men til gjengjeld oftere. Vi lever av hurtighet og fleksibilitet. Da må utstyret holde tritt, sier Bjørn Reidar Kleppe.

Jon Larsen sier han ser lignende trend hos flere av selskapets kunder. Altså at markedet har gått fra volum til tempo. Noe som stiller helt nye krav til arbeidsflyt og produktivitet.

– Derfor er løsninger som PRISMA så viktig. Det reduserer de manuelle stegene og gir oversikt i sanntid. Som igjen betyr færre feil og kortere leveringstid, sier han.

Trygghet fremfor vekst

På spørsmål om det er mål å vokse, svarer Kleppe at de er en sindig gjeng som er mer opptatt av godt miljø og en trygg og stabil arbeidsplass.

– Vi lever ikke av å skryte av omsetning. Vi lever av fornøyde kunder og trygg drift. Så lenge de ansatte har det bra, og vi kan investere i utstyret som trengs, er jeg fornøyd.

Han smiler når avslutningsvis får spørsmål om han angrer på at de har ventet så lenge med å bytte.

– Kanskje litt. Men vi pleier å gjøre ting skikkelig når vi først gjør dem. Nå har vi et oppsett som fungerer og et samarbeid vi vet vi kan stole på, avslutter han.

Siste nytt

Dursts nye storformatpresse bygger bro over et teknologisk gap

Byen Lienz, eller "Dolomittenes perle" i Tyrol i Østerrike, er også kjent som solens by. Solen skinner visstnok veldig ofte over byen, og det gjorde den da Sign&Print dro dit for å være vitne til premieren på Dursts nye digitale presse P5 SMP, en storformatpresse, et 16 meter langt beist som retter seg mot utstillingsmateriell og bølgepapp. Den skal sees på som et alternativ til UV-presser med én gjennomgang.
Maskinenx
Dursts nye storformatpresse bygger bro over et teknologisk gap

Cover Styl lanserer KI-drevet visualiseringsverktøy

Hvilken type folie passer for et visst innredningsoppdrag? Cover Styl har utviklet et KI-verktøy som skal gjøre den designbeslutningen lettere.
kitchen_cover_styl_adhesive_covering_77d024f5b3-1
Cover Styl lanserer KI-drevet visualiseringsverktøy

To store svenske trykkerier blir ett

Konsolideringer i bransjen fortsetter, og de neste i rekken er Eskils Tryckeri og Stema Specialtryck. Fra 2026 vil de slå seg sammen til et felles selskap med en omsetning på omtrent 250 millioner svenske kroner.
Stema-Eskils-webb-1024x683
To store svenske trykkerier blir ett

Canon markerer deres posisjon i inkjet-markedet

Med tre nye produkter på vei til markedet markerer Canon sin posisjon som markedets ledende leverandør av inkjetbaserte trykkløsninger.
Canon_01
Canon markerer deres posisjon i inkjet-markedet

Les videre

Canon markerer deres posisjon i inkjet-markedet

Med tre nye produkter på vei til markedet markerer Canon sin posisjon som markedets ledende leverandør av inkjetbaserte trykkløsninger.
Canon_01
Canon markerer deres posisjon i inkjet-markedet

Roland vant pris for strukturprinter

Roland DGs teksturprinter DIMENSE DA-640 tildeles gullmedaljen på Marketing Festival Fair 2025 i Warszawa.
medale-FM-2025-19
Roland vant pris for strukturprinter

Blindeskrift er et interessant nisjemarked

Braille, punktskrift – eller blindeskrift som leses med fingrene til svaksynte – kan i prinsippet produseres av enhver UV-printer som kan legge farger lagvis. Men hvis det skal gjøres rasjonelt, bærekraftig og i samsvar med eksisterende standarder på feltet, er det vanskelig å komme utenom det amerikanske selskapet Direct Color Systems (DCS).
braille-DCS_05
Blindeskrift er et interessant nisjemarked

Faktorer for suksess: farge, hastighet og fleksibilitet

Marabu tror sterkt på sitt nye storformatmerke Liyu. En av fordelene er fleksibiliteten i hvordan maskinene kan utstyres for store volumer eller spennende blekksett. Men er det interesse for neon- og fluoriserende farger?
FotoJet-2025-11-12T143615.355-768x512
Faktorer for suksess: farge, hastighet og fleksibilitet