Stiller krav til markedsføring i sosiale medier

PUBLISERT: 3 mai 2012
OPPDATERT: 21 mars

Forbrukerombudene i de nordiske landene har utarbeidet et fellesnordisk standpunkt for hvilke krav som stilles til markedsføring i sosiale medier, for eksempel Facebook. I standpunktet slås det fast at næringsdrivende som bruker sosiale medier til markedsføring ikke skal spamme forbrukere. Det er heller ikke lov å rette direkte kjøpsoppfordringer til barn, og det må tydelig fremgå hva som er reklame.

Forbrukerombudene i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Færøyene og Island har gjennomført en felles undersøkelse av markedsføringen på sosiale medier. Formålet har vært å undersøke om markedsføringen bryter med eksisterende regelverk, og å skape tydelige retningslinjer for hva som er tillatt og ikke.

Arbeidet er nå avsluttet, og forbrukerombudene har blitt enige om et felles nordisk standpunkt. I standpunktet fokuseres det for det første på regelverket for å sende elektroniske markedsføringshenvendelser til forbrukere. I dag er loven slik at reklame via elektronisk post, for eksempel e-post og sms, krever at mottakeren på forhånd må samtykke til å motta reklame fra avsenderen. Forbrukerombudene i de nordiske landene gjør det nå klart at man anser at reklamehenvendelser i sosiale medier omfattes av loven. For enkelte reklamehenvendelser er det klart at det kreves samtykke på forhånd fra mottakeren, mens det for andre henvendelser kreves at man må ha mulighet til å kunne takke nei til framtidige reklamehenvendelser.

Noen av henvendelsene på f.eks. Facebook er man usikre på om er elektronisk post eller ikke, og om det dermed kreves forhåndssamtykke for å sende reklamehenvendelser. For å få en nærmere avklaring på dette, vil forbrukerombudene ta opp dette spørsmålet med EU-kommisjonen.

I standpunktet fremheves bl.a. også kravet om at det tydelig må fremgå hva som er reklame. I dag er loven klar når det gjelder reklameidentifikasjon i redaksjonelle medier, og det kan etter de nordiske ombudenes vurdering ikke gjøres forskjell for sosiale medier.

Forbrukerombudene har under undersøkelsen vært særlig interessert i markedsføringen som retter seg direkte til barn. Loven stiller strengere krav til markedsføringen som retter seg til barn, og det gjelder også for markedsføring i sosiale medier. Av særlig betydning er kravet om at det ikke skal rettes direkte kjøpsoppfordringer til barn.

Siste nytt

Durst satser på egen flatbed når Vanguard fases ut

På årets Fespa bød Durst Group på fire premierer, ikke minst den nye flatbed-modellen P5 X, som blir selskapets sterke kort i Europa når salget av Vanguard opphører.
Durst-Christian-1024x683
Durst satser på egen flatbed når Vanguard fases ut

Omtagning for Marabu efter Vanguards sorti

Blekkprodusent og maskinforhandler Marabu ser etter nye partnere. Det ble nylig besluttet at Vanguard, som produserer planskrivere, forlater det europeiske markedet til fordel for Durst, som eier merket.
DSC0228
Omtagning for Marabu efter Vanguards sorti

Fiery ønsker å være din printers hjerne

Fiery fokuserte på "den digitale fabrikken" under Fespamessen. De demonstrerte Rip-programmet sitt, Digital Factory, sammen med DTF-printeren Epson G6000.
fieryDSC0258
Fiery ønsker å være din printers hjerne

Labelexpo utvides med falsekartong

Fra og med i år inkluderer Labelexpo Europe som arrangeres i Barcelona fra 16.–19. September, faslkartongteknologi sammen med etiketter og fleksibel emballasje.
Screenshot
Labelexpo utvides med falsekartong

Les videre

Durst satser på egen flatbed når Vanguard fases ut

På årets Fespa bød Durst Group på fire premierer, ikke minst den nye flatbed-modellen P5 X, som blir selskapets sterke kort i Europa når salget av Vanguard opphører.
Durst-Christian-1024x683
Durst satser på egen flatbed når Vanguard fases ut

Omtagning for Marabu efter Vanguards sorti

Blekkprodusent og maskinforhandler Marabu ser etter nye partnere. Det ble nylig besluttet at Vanguard, som produserer planskrivere, forlater det europeiske markedet til fordel for Durst, som eier merket.
DSC0228
Omtagning for Marabu efter Vanguards sorti

Labelexpo utvides med falsekartong

Fra og med i år inkluderer Labelexpo Europe som arrangeres i Barcelona fra 16.–19. September, faslkartongteknologi sammen med etiketter og fleksibel emballasje.
Screenshot
Labelexpo utvides med falsekartong

Efi lanserer kraftig hybridprinter

Efis fokus hos Fespa er den nye hybride flatbed-/rullprinteren Vutek M3h. Det beskrives som et "betydelig steg, fylt med både løfter og det ukjente".
efi-fespa3
Efi lanserer kraftig hybridprinter