Imponerende salgstall for Canon Norge

Analysene fra IDC viser at Norge er Canon-landet fremfor noen innenfor digitaltrykk i farger. I 2020 var det faktisk ingen andre land i hele EMEA-regionen som kunne vise til en større Canon-andel enn her i vårt hjemlige marked.

Større enn alle konkurrentene samlet
Det internasjonale analysebyrået IDC (International Data Corporation) følger salget av digitaltrykkløsninger nært, og har innhentet salgstall for 2020 fra samtlige produsenter i hele EMEA-regionen (Europa, Midt-Østen, Afrika). De viser solide Canon-tall i mange land, men plasserer Norge i en særstilling med hele 56 prosent av det totale markedet for digitale arkmaskiner med fargetrykk. Nylig resulterte det i at Canon Europa tildelte Canon Norge en prestisjefull Award for høyeste markedsandel innenfor EMEA. Da er det lett å forstå at Bjørn Frantsen, markedssjef i Canon Norge, er storfornøyd.

– Fjoråret var spesielt på grunn av koronapandemien, og det påvirket selvsagt også investeringslysten noe. Likevel ble det foretatt mange nyinvesteringer, og spesielt i den delen av markedet vi definerer som “Light Production”, tok Canon store markedsandeler fra konkurrentene. I toppsjiktet lanserte vi imagePRESS C10010VP, en oppfølger etter den kjente “titusen-maskinen”, noe som ga gode resultater inn mot slutten av fjoråret, forteller Bjørn Frantsen.

Toppmodell. Canons imagePRESS C10010VP ble lansert mot slutten av 2020, og satte en ny standard for toppmodell innenfor arkbasert digitaltrykk i farger.

Selger mer enn teknologi
Gode erfaringer med teknologien er selvsagt en viktig årsak til at mange produksjonsbedrifter, byråer og hustrykkerier velger Canon-teknologi på nytt når de skal oppgradere utstyrsparken. Høy driftssikkerhet og unik tonerteknologi i kombinasjon med høy hastighet og fargekvalitet på ulike medietyper, det er faktorer som slår godt an i ethvert marked. Samtidig har Canon Norge opprettholdt et landsdekkende serviceapparat med eget servicepersonell, og de samarbeider tett med dyktige forhandlere over hele landet. Frantsen tror kombinasjonen av høy servicegrad og god kunderådgivning fra et svært kompetent salgsapparat har spilt en like viktig rolle som teknologien i seg selv.

– Definitivt, for nedetid utgjør en større kostnad enn man kan forestille seg, og vi har i mange år definert at vi skal være noe mer enn en teknologileverandør. Kundene gir oss hele tiden gode tilbakemeldinger på serviceapparatet vårt, og at vi har rådgivere som bistår med forretningsutvikling og tilgang til nye markedsområder. Når vi også tilbyr teknologiske løsninger som passer perfekt til det grafiske markedet her i landet, har vi tro på at det faktisk vil stå Canon-logo på mer enn annenhver digitaltrykkmaskin også i 2021, sier en optimistisk Bjørn Frantsen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Nordisk emballasjemesse i mai

Tekst: Peter Ollén |

De internasjonale messene er avlyst, men 10. – 12. mai arrangeres en nordisk, digital messe med fokus på emballasje og e-handel. Det er AGI-forlaget med Pack Sweden som arrangerer og tidsskriftet nord emballage er involvert i markedsføring og regi av foredragene. Messen har fått navnet Packnorth.

Publisert av: