Grønn sertifisering for farget papir

PUBLISERT: 3 februar 2022
OPPDATERT: 3 februar
Eksempler på papir i Gmund Colours-samlingen. Foto: Pressebilde

Samlingen av farget papir i Gmund Colours-serien fra Gmund Paper belønnes med Cradle to Cradle-sertifisert sølv. Det er det første fargede papiret i verden som mottar prisen på sølvnivå.

Cradle to Cradle er en internasjonalt anerkjent standard for resirkulerbare produkter. Gmund Colours består av papir i totalt 48 farger og ved vurdering av produktene ble det tatt hensyn til fem ulike bærekraftskriterier. Disse er: materialhelse, materialgjenvinning, fornybar energi, vannforvaltning og sosial rettferdighet.

Prisen deles ut av det uavhengige Crade to Cradle Products Innovation Institute og kan sees på som et kvalitetsstempel når det kommer til høy økonomisk effektivitet, positiv påvirkning på miljøet og økt forbrukervennlighet.

Et klimanøytralt produkt
I tillegg til Cradle to Cradle Silver er Gmund Colors også anerkjent som et helt klimanøytralt produkt. Begrepet «klimanøytral» refererer til selskaper, prosesser og produkter hvis karbondioksidutslipp beregnes og deretter kompenseres ved å støtte internasjonalt anerkjente klimavernprosjekter.

I Norge selges produkter fra Gmund Paper av blant annet Papyrus.

Les videre

Lederskifte i Profil Grafisk

Ole Kristian Nyhus blir ny daglig leder i Profil Grafisk på Reinsvoll. Tidligere daglig leder Kristian Hamar går over i en ny stilling som forretningsutvikler. Dette skal ytterligere styrke selskapets posisjon som en betydelig aktør i markedet.
Profil Grafisk bild

Landets kanskje viktigste trykkeri er modernisert

Universitet i Oslo (UiO), med over 27 000 studenter og 6 600 ansatte, rommer ikke bare en institusjon for læring – men også et avgjørende trykkeri. Det lille, men betydningsfulle, og svært effektive Grafisk senter har i samarbeid med Canon gjennomført en omfattende moderniseringsprosess med fokus på kvalitet, bærekraft og effektivitet.
Trykkeriet UiO-kopi

Kunstig intelligens vil være avgjørende for bedriftenes overlevelse

I den kommende tiden skal vi se nærmere på hvordan kunstig intelligens (AI) implementeres i allerede eksisterende grafiske løsninger. Hva den kan, hvilke behov den fyller og hvilke muligheter og utfordringer dette åpner for på sikt.
Heidelberg-AI

Årets Pantonefarge

"En koselig ferskentone som ligger mellom rosa og oransje", årets Pantone-farge 2024 er Peach Fuzz. Den beskrives som varm og myk med en vintage følelse samtidig som den har en moderne stemning. For 25. gang er Årets Pantone-farge kåret og denne gangen er det en fløyelsmyk ferskentone.
Pantone-2024-3-1024x683

Siste nytt

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik