Papirposer med trykk – også i små serier

Foto: Anja Degerholm
PUBLISERT: 6 mai 2023
OPPDATERT: 10 mai
Absolutt Emballasje ble startet i 2007 av Morten Aarnes-Jensen (t.v.) og Trond Bu i 2007, men det var for bare tre år siden at de dro i gang virksomheten for alvor. Foto: Anja Degerholm

Under pandemien eksploderte bruken av emballasje til take away-mat fullstendig. Drammensbedriften Absolutt Emballasje så da muligheten til å levere til en ny kundegruppe: Små aktører som kan få trykket logoen sin på papirposen uten å måtte bestille store kvanta.

For å kunne gjøre dette har Absolutt Emballasje investert i en SG-1170 fra SG in Scandinavia. Det er den første maskinen i Norge og den ble installert i desember 2022.

– Vi så den på Scanpack i Gøteborg i fjor høst og ble umiddelbart hekta. Nå har vi hatt maskinen i fire måneder og er godt fornøyd med den, sier Trond Bu, daglig leder i Absolutt Emballasje, når Sign&Print er på besøk.

SG-1170 er en «poseprinter» for utskrift på blant annet papirposer i små serier, men også andre medier som kartonger og esker. Skriveren har et 55 centimeter bredt transportbånd og en automatisk mater for materialet. Den skriver ut i full farge (CMYK) med pigmentert HP-blekk for vannbestandig utskrift. Skrivehodet, modell Postmark LP1170, kan justeres slik at det er opptil 30 centimeter over båndet for å takle utskrift selv på tykkere medier.

SG-1170 har et transportbånd med en automatisk mater. Den kan skrive ut tusenvis av produkter i timen, avhengig av materialet.

Absolutt Emballasje ble startet tilbake i 2007, men lå i dvale i mange år. Trond Bu har jobbet i papirbransjen i 25 år og hans kollega Morten Aarnes-Jensen har også jobbet tilsvarende mange år med salg i den grafiske bransjen. Sammen så de en mulighet til å selge papirbaserte emballasjeprodukter og bidra med kunnskap i koblingen mellom kunde og produsent. Det var først i 2020 at de vekket selskapet til live igjen, midt i en brennende pandemi, som viste seg å være gode tider for emballasjebedrifter.

Den første posen ble produsert i forbindelse med starten i 2007.

Produktene kjøpes fra leverandører i blant annet Polen, Italia og Storbritannia. Det kan dreie seg om alt fra krus og engangsbestikk til emballasje til tørrvarer som müsli eller havregryn. Disse trykkes så hos underleverandører.

Nå har selskapet dermed utvidet virksomheten med salg av trykte papirposer i små opplag.
Trykkingen er utført hos Absolutt Emballasje i Drammen.

– Vi så at det var et hull i markedet, for eksempel har Sverige kommet mye lenger enn Norge når det gjelder å levere trykte poser også til små aktører. Vår forretningsidé er at kundene ikke skal måtte kjøpe pallevis med poser, men kanskje opptil 2000 poser – med rask leveringstid, sier Trond Bu.
Det kan også dreie seg om kunder som normalt bestiller store kvanta fra andre leverandører, men som må legge inn en tilleggsbestilling i påvente av neste store leveranse.

Trond Bu har også stor tro på mulighetene for digitaltrykk i en bransje som ellers er dominert av flexotrykk. Ulempen med flexotrykk er at det egner seg best for store serier ettersom det er dyrt å produsere en gummiklisjé.

– Med SG-1170 kan du kombinere digitaltrykk med behovet for trykte poser. Det foregår en digitalisering også innen emballasjetrykk.

Det var under Scanpack-messen i oktober 2022 at Absolutt Emballasje tok beslutningen om å investere i en SG-1170. Etter noen måneders produksjon kan de konstatere at det var en god avgjørelse.

Digitaltrykk betyr også at det er mulig å skrive ut variabler, for eksempel navn og adresser. Konvolutter, visittkort, innpakningspapir, hamburgerlommer og pizzaesker er eksempler på andre papirprodukter som kan passere gjennom maskinen.
Ifølge produsenten SG i Skandinavia skal maskinen kunne skrive ut 3000 poser i timen, avhengig av materialet. Trond Bu forteller at de uansett kan håndtere i overkant av 1.000 stykker, da det kreves en del manuelt arbeid som å laste inn media og håndtere de ferdige trykte produktene.

Skriveren skriver ut med CMYK på en rekke forskjellige medier. Trond Bu viser hvordan maskinen lastes.

I februar deltok Absolutt Emballasje på Umami-messen i Lillestrøm for å demonstrere maskinen. De besøkende kunne deretter få et bilde etter eget valg trykt på sin pose, noe som ble en suksess. Neste skritt i selskapets ekspansjon er å finne flere norske kunder, og for selger Morten Aarnes-Jensen venter en salgsturné rundt i landet.

Eksempler på produkter som Absolutt Emballasje importerer og selger.

– Vi tror vi kan dekke et hull i markedet og tilby trykte papirposer til bedrifter som ikke kan kjøpe store kvanta. Vi tror det er et stort potensial for det, sier Trond Bu.

SG-1170 kan også brukes til å printe på for eksempel brødposer.

Les videre

Kreativiteten flyter i Lommedalen

Med helt unike løsninger som blander trykte produkter med digital signage, har Adpoint blitt et selskap hvor tallene stadig peker oppover. Og den reisen har bare så vidt begynt spør du grunnleggeren Pawel Karalus.
Adpoint lucka

Canon titter inn i nye markeder

Det er en Canon i kanonform, som med sin 4.800 m2 store Drupa-stand viser hvorfor de er markedsleder innen flere teknologier.
Drupa_Canon

LOS Digital satser videre på bokproduksjon

LOS Digital i Larvik har de siste årene satset mye på bokproduksjon i mindre serier og å kunne tilby hele kjeden fra trykt til ferdig innbundet bok. En ny stiftlinje fra Horizon er det siste tilskuddet.
LOS Eirik

Ambisjoner utover bygda

Dersom du har bladd i et av de mange menighetsbladene fra distriktet eller blitt forbikjørt av en reklamefoliert bil på Dokka, er det stor sannsynlighet for at både blad og bildekor er produsert på Land Trykkeri as på Dokka.
Land Trykkeri (3)

Siste nytt

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik