Med en komplett maskinpark og hele produksjonskjeden under samme tak, er Larvikstrykkeriet LOS Digital godt rustet til å ta fatt på markedet etter covid. Et område som selskapet satser stort på er bokproduksjon i små serier.
I august 2022 kjøpte LOS Digital Renessanse Media, noe som innebar et større fokus på bokproduksjon med både innbundet og softcover samt spiraliserte produkter. Satsingen på bokbinding hadde imidlertid allerede blitt påbegynt et par år tidligere.
– I begynnelsen av pandemien så vi en økt interesse for bøker. På det tidspunktet følte vi at vi hadde to valg: vente ut krisen eller prøve å finne flere nye markeder. Og vi valgte det siste, sier daglig leder Eirik Myrland Andersen mens han viser rundt i lokalene på Elveveien ved Numedalslågens vestbredd.
Hit flyttet LOS Digital for 7 år siden. Møterommet ligger i andre enden av lokalene så besøkende må gjennom produksjonen for å komme dit. Et bevisst valg, sier Eirik.
– På denne måten får de se hva vi faktisk holder på med og hvordan produksjonen er bygd opp.
Heldekkende bokbinderi
I den ene enden finner vi bokbinderiet, som altså har blitt kraftig utvidet de siste to årene. Her er det blant annet investert i tre etterbehandlingsmaskiner fra sveitsiske Digibook: Mitabook, Mitacase og Mitablock. Mitabook henger innlegget inn i omslaget til bøker med harde permer, Mitablock brukes til limbinding av bokblokker med harde permer og Mitacase lager omslag i hard perm til for eksempel fotobøker.
Kjøpet av Renessanse Media omfattet også en stor maskinpark for bokbinding og også personalet som jobbet ved bedriften i Lier.
– Det har vært veldig positivt for oss å ha en slik kompetanse med på laget, det er vi veldig glade for. Nå kan vi også tilby alle ledd i produksjonen under samme tak.
Produksjonen omfatter alt fra små serier med fotobøker til romaner til flere av de store norske bokforlagene. LOS Digital kan nå tilby både PUR-limte og trådsydde bøker.
Unike bearbeidingsmuligheter
Sentralt i lokalet står en maskin som Eirik Myrland Andersen gjerne trekker frem, en Scodix Ultra 101 for bearbeiding av såvel trykksaker som emballasje og bøker. En virkelig Rolls-Royce-maskin i dette segmentet.
– Det er den eneste Scodix i Norge som har både folie- og lakkeffekter. Det gir trykket en helt annen dimensjon, sier han og viser noen eksempler på esker og bøker med pregede folieeffekter.
Ved siden av står en av trykkeriets siste investeringer, en Canon varioPRINT iX 3200, som skal bære rollen som forgjengeren hadde, en varioPRINT i300, som fortsatt vil være i produksjon. iX er en arkmatet inkjetskriver som kan skrive ut 320 A4-sider per minutt eller 9000 SRA3-sider per time. Gjennom denne maskinen går mye av det LOS Digital produserer.
– Den er perfekt for bokproduksjon der det er snakk om å trykke i farger og store serier. Jeg vil si den har nesten samme utskriftskvalitet som en HP Indigo.
Bredde i eskeproduksjonen
Apropos HP Indigo, er det to modeller i produksjon: en 15 K, som var den første installasjonene som ble gjort i verden, og en 7900, begge med syv fargekanaler inkludert hvitt blekk og muligheten til å skrive ut med metalliske farger. Den første kjører B2-format og den andre SRA3.
En stansemaskin fra Horizon, en Rotary Die Cutter RD-N4055DM, hører også med blant de siste investeringene.
Vi passerer også en rekke småformat trykkpresser fra Canon, etterbehandlingsmaskiner av ulike slag og en gammel Heidelbergpresse som leverer pålitelig den dag i dag. På baksiden av den store produksjonshallen er det produksjon av esker som gjelder, blant annet med automatisk folde- og limbindingsmaskin fra KAMA.
– Eskene kan trykkes og også behandles med vannbasert lakk i HP Indigoen på en inline Tresu iCoat 30000, stanses, gis eksklusive effekter i Scodix-maskinen og til slutt limes sammen – alt under samme tak. Jeg tror ingen andre i Norge kan tilby den bredden, sier Eirik Myrland Andersen.
Håper å bygge ut igjen
I den andre enden av eiendommen ligger storformatavdelingen, som blant annet huser en flatbed fra Swissqprint, en fjerde generasjons Nyala som ble kjøpt i fjor vår.
– Hastigheten og utskriftskvaliteten er utrolig bra, den har gått mye det siste året, sier Eirik.
Her er det også to skjærebord fra Zünd, en G3XL-3200 og en S3-1200. Endeligt er det også verksted for skilt og dekor samt hall for kjøretøyfoliering. Selv om de 3000 kvadratmeter store lokalene skulle gi LOS Digital plass, har de allerede rukket å bygge ut tre ganger, sist var det storformat og varehus som fikk mer plass.
– Det begynner å bli trangt. Håpet er å utvide mer, for det betyr at vi vokser. I fjor så vi effektene av høye strømpriser og dyre råvarer, så det er først nå det begynner å løsne igjen etter pandemien.
LOS Digital retter seg først og fremst mot B2B-kunder, men har også en fysisk butikk for private forbrukere. I februar 2023 flyttet B2C-butikken fra Larvik sentrum til et nabolokale på Elveveien.
– Vi er et av Skandinavias største og mest moderne digitale trykkerier, det vil vi gjerne vise til Larviks befolkning. Slik at de vet at vi eksisterer og hva vi gjør, sier Eirik.
Nye salgsrutiner gir effekt
Budsjettet for i år er 96 millioner kroner, men det er rom for å vokse ytterligere.
– Med eksisterende utstyr kunne vi enkelt produsert for 150 millioner kroner. Så oppgaven for oss fremover er å være der ute og selge og vise mulighetene vi kan tilby. Vi ønsker også å henvende oss til bransjen, man trenger ikke å reise til utlandet, det er kapasitet her hjemme – med høy kvalitet og raske leveringstider. Det er generelt stor overkapasitet i Norge og vi bør bli bedre på samarbeid i bransjen. Jeg har sagt det flere ganger, og jeg sier det igjen.
Dette skal gjøres gjennom økt fokus på salg. LOS Digital har i dag åtte selgere.
– Målet er helt klart å selge mer og vi har fått på plass noen nye rutiner som allerede begynner å gi effekt.
– Det har vært tre tøffe år, men nå er vi tørste igjen og håper å få inn større volumer, for vi har kapasitet, sier Eirik Myrland Andersen.