LOS Digital ser styrken med å ha alt i eget hus

Foto: Anja Degerholm
PUBLISERT: 12 juni 2023
OPPDATERT: 12 juni
Produksjon av fotobøker har blitt en viktig del av bokproduksjonen hos LOS Digital. Natalia Borgersen jobber på den nye Mitabook-maskinen.

Med en komplett maskinpark og hele produksjonskjeden under samme tak, er Larvikstrykkeriet LOS Digital godt rustet til å ta fatt på markedet etter covid. Et område som selskapet satser stort på er bokproduksjon i små serier.

I august 2022 kjøpte LOS Digital Renessanse Media, noe som innebar et større fokus på bokproduksjon med både innbundet og softcover samt spiraliserte produkter. Satsingen på bokbinding hadde imidlertid allerede blitt påbegynt et par år tidligere.

– I begynnelsen av pandemien så vi en økt interesse for bøker. På det tidspunktet følte vi at vi hadde to valg: vente ut krisen eller prøve å finne flere nye markeder. Og vi valgte det siste, sier daglig leder Eirik Myrland Andersen mens han viser rundt i lokalene på Elveveien ved Numedalslågens vestbredd.

Hit flyttet LOS Digital for 7 år siden. Møterommet ligger i andre enden av lokalene så besøkende må gjennom produksjonen for å komme dit. Et bevisst valg, sier Eirik.

– På denne måten får de se hva vi faktisk holder på med og hvordan produksjonen er bygd opp.

Eirik Myrland Andersen, daglig leder i LOS Digital.
Heldekkende bokbinderi

I den ene enden finner vi bokbinderiet, som altså har blitt kraftig utvidet de siste to årene. Her er det blant annet investert i tre etterbehandlingsmaskiner fra sveitsiske Digibook: Mitabook, Mitacase og Mitablock. Mitabook henger innlegget inn i omslaget til bøker med harde permer, Mitablock brukes til limbinding av bokblokker med harde permer og Mitacase lager omslag i hard perm til for eksempel fotobøker.

Etter kjøpet av Renessanse Media har LOS Digital et komplett bokbinderi med alle produksjonsledd i hus.

Kjøpet av Renessanse Media omfattet også en stor maskinpark for bokbinding og også personalet som jobbet ved bedriften i Lier.

– Det har vært veldig positivt for oss å ha en slik kompetanse med på laget, det er vi veldig glade for. Nå kan vi også tilby alle ledd i produksjonen under samme tak.

Produksjonen omfatter alt fra små serier med fotobøker til romaner til flere av de store norske bokforlagene. LOS Digital kan nå tilby både PUR-limte og trådsydde bøker.

Unike bearbeidingsmuligheter

Sentralt i lokalet står en maskin som Eirik Myrland Andersen gjerne trekker frem, en Scodix Ultra 101 for bearbeiding av såvel trykksaker som emballasje og bøker. En virkelig Rolls-Royce-maskin i dette segmentet.

– Det er den eneste Scodix i Norge som har både folie- og lakkeffekter. Det gir trykket en helt annen dimensjon, sier han og viser noen eksempler på esker og bøker med pregede folieeffekter.

Ved siden av står en av trykkeriets siste investeringer, en Canon varioPRINT iX 3200, som skal bære rollen som forgjengeren hadde, en varioPRINT i300, som fortsatt vil være i produksjon. iX er en arkmatet inkjetskriver som kan skrive ut 320 A4-sider per minutt eller 9000 SRA3-sider per time. Gjennom denne maskinen går mye av det LOS Digital produserer.

Arbeidshesten Canon iX står for en betydelig del av produksjonen, fremfor alt av innmaten til bøker.

– Den er perfekt for bokproduksjon der det er snakk om å trykke i farger og store serier. Jeg vil si den har nesten samme utskriftskvalitet som en HP Indigo.

Bredde i eskeproduksjonen

Apropos HP Indigo, er det to modeller i produksjon: en 15 K, som var den første installasjonene som ble gjort i verden, og en 7900, begge med syv fargekanaler inkludert hvitt blekk og muligheten til å skrive ut med metalliske farger. Den første kjører B2-format og den andre SRA3.

LOS Digital har to HP Indigo-presser, hvorav den ene har en Tresu iCoat 30000 inline som kan legge lakk på trykksaken. På bildet operatøren Jarle Kristiansen.

En stansemaskin fra Horizon, en Rotary Die Cutter RD-N4055DM, hører også med blant de siste investeringene.

Vi passerer også en rekke småformat trykkpresser fra Canon, etterbehandlingsmaskiner av ulike slag og en gammel Heidelbergpresse som leverer pålitelig den dag i dag. På baksiden av den store produksjonshallen er det produksjon av esker som gjelder, blant annet med automatisk folde- og limbindingsmaskin fra KAMA.

– Eskene kan trykkes og også behandles med vannbasert lakk i HP Indigoen på en inline Tresu iCoat 30000, stanses, gis eksklusive effekter i Scodix-maskinen og til slutt limes sammen – alt under samme tak. Jeg tror ingen andre i Norge kan tilby den bredden, sier Eirik Myrland Andersen.

Iliya Marinov jobber med Scodix-maskinen som foredler produktene med lakk og folie.
Håper å bygge ut igjen

I den andre enden av eiendommen ligger storformatavdelingen, som blant annet huser en flatbed fra Swissqprint, en fjerde generasjons Nyala som ble kjøpt i fjor vår.

– Hastigheten og utskriftskvaliteten er utrolig bra, den har gått mye det siste året, sier Eirik.

B2C-butikken flyttet nylig fra Larvik sentrum til Elveveien.

Her er det også to skjærebord fra Zünd, en G3XL-3200 og en S3-1200. Endeligt er det også verksted for skilt og dekor samt hall for kjøretøyfoliering. Selv om de 3000 kvadratmeter store lokalene skulle gi LOS Digital plass, har de allerede rukket å bygge ut tre ganger, sist var det storformat og varehus som fikk mer plass.

– Det begynner å bli trangt. Håpet er å utvide mer, for det betyr at vi vokser. I fjor så vi effektene av høye strømpriser og dyre råvarer, så det er først nå det begynner å løsne igjen etter pandemien.

LOS Digital retter seg først og fremst mot B2B-kunder, men har også en fysisk butikk for private forbrukere. I februar 2023 flyttet B2C-butikken fra Larvik sentrum til et nabolokale på Elveveien.

– Vi er et av Skandinavias største og mest moderne digitale trykkerier, det vil vi gjerne vise til Larviks befolkning. Slik at de vet at vi eksisterer og hva vi gjør, sier Eirik.

Johan Sundkvist og Mathias Ekholt viser frem en jobb som har vært kjørt i Nyalaen fra Swissqprint.
Nye salgsrutiner gir effekt

Budsjettet for i år er 96 millioner kroner, men det er rom for å vokse ytterligere.

– Med eksisterende utstyr kunne vi enkelt produsert for 150 millioner kroner. Så oppgaven for oss fremover er å være der ute og selge og vise mulighetene vi kan tilby. Vi ønsker også å henvende oss til bransjen, man trenger ikke å reise til utlandet, det er kapasitet her hjemme – med høy kvalitet og raske leveringstider. Det er generelt stor overkapasitet i Norge og vi bør bli bedre på samarbeid i bransjen. Jeg har sagt det flere ganger, og jeg sier det igjen.

Dette skal gjøres gjennom økt fokus på salg. LOS Digital har i dag åtte selgere.

– Målet er helt klart å selge mer og vi har fått på plass noen nye rutiner som allerede begynner å gi effekt.

– Det har vært tre tøffe år, men nå er vi tørste igjen og håper å få inn større volumer, for vi har kapasitet, sier Eirik Myrland Andersen.

For eksklusive utskrifter med fotokvalitet, for eksempel meglerprospekter, har trykkeriet en Canon Dream Labo 5000.

Les videre

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong

23 prosent raskere med Nyala 5

Swissqprint lanserer nå en ny og fullstendig omdesignet generasjon av sine UV-LED flatbed-skrivere i Nyala- og Impala-serien. Med lineær motordrift har hastigheten økt betydelig og med en ekstra fargekanal utvides bruksmulighetene.
SQP-A-och-C

To svenske giganter danner milliardkonsern

To av Sveriges største trykkerier fusjonerer. Åtta45 og Exakta Print ønsker å forme fremtiden sammen.
FotoJet-2024-12-17T205718.821

De var de mest leste artiklene i 2024

Hvordan går det egentlig med de største trykkeriene i Norge? Det var det mange som ville vite og det var den mest leste artikkelen her på Sign&Print i 2024.
2024 kollage

Siste nytt

NIZE storsatser med nytt innen print og skjæring

Det nye året begynte med en stor maskinlansering – swissQprints femte generasjon Nyala. Sign, Print & Promotion er en av de første messene som viser Nyala 5, så pass på å besøke forhandleren NIZE equipments stand for å se nærmere på denne planskriveren.
Nize messe

Nye medlemmer i L-Shop-familien

Som en del av sin vekststrategi har tekstilgrossisten L-Shop-Team kjøpt opp varemerkene Mantis og Babybugz. Dette skal styrke selskapets posisjon i segmentet skreddersydde klær.
Prama takes a look at the latest African organic cotton Babybugz production_Mantis World_LR-0012

Finn ut hva DTF er

Det finske selskapet Siirtokuva selger DTF-transfers under varemerket WTF is DTF, og kommer til Sign, Print & Promotion for første gang for å ekspandere på det norske markedet.
WTF is DTF webb

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01