
CopyCats storformatavdeling har vært lojal mot sine HP Latex-skrivere i mange år. I sommer ble det installert ytterligere en modell, en HP Latex 800 W, som fikk selskap av Canons nye Colorado M-serie. Begge med hvitt blekk.
– Vi har hatt HP Latex siden de første modellene kom ut på markedet og har alltid vært veldig fornøyde. Det blir spennende med den nye maskinen som kan trykke hvitt, sier Ole Petter Hindrum ved CopyCats storformatavdeling på Billingstad. Han var en av medgründerne av selskapet for 25 år siden.
Vanens makt er stor, sier de, men nå har man altså tatt et skritt utenfor den veien man har gått.
– Da den første versjonen av Canon Colorado kom, testet vi den faktisk, men da var alt nytt og vi følte at det ikke passet oss helt den gangen.
Det var annerledes nå. CopyCat har hatt et samarbeid med Canon i flere år og har det siste året investert i fire Canon ImagePress V1000 og en V1350. Under et besøk hos Canon i Venlo, Nederland, ble det tatt en ny investeringsbeslutning.

– Da fikk vi høre om den nye M-serien og at den kan printe med hvitt, da var avgjørelsen tatt. Vi hadde gått bredt ut da vi skulle gjøre investeringen, men syntes at Canon hadde både gode produkter og et velfungerende serviceapparat med dyktige teknikere, sier Ole Petter Hindrum.
Overskuddskapasitet for å levere raskt
Den nye Colorado vil erstatte en HP Latex-skriver som har nådd pensjonsalderen. Investeringene gjør at CopyCat Billingstad får to tillegg til maskinparken som kan skrive ut med hvitt blekk.
– Vi får se hvem av de to som egner seg best til å trykke hvitt.

Colorado M-serien skal hovedsakelig brukes til nisjeproduksjon av fremfor alt rollups og vegg- og gulvdekor, men også for å avlaste storformathybriden EFI Vutek.
– Vi foretrekker å kun kjøre plater i Vutek-maskinen, men det er greit å ha rull-kapasitet ved behov. Det betyr at vi har overkapasitet både på plater og rull, men det trenger vi for å kunne si ja til alle oppdrag og i tillegg levere raskt.

– Vi har nå hatt Colorado i produksjon i to uker og den har levert over all forventning. Vi kan laste den med en ny rull på kvelden og den går av seg selv i løpet av natten. Vi har ikke rukket å teste det hvite blekket ennå, men vi har stor tro på mulighetene det innebærer. Ikke minst til dekor.
Vekst i storformat
CopyCats storformatavdeling flyttet for fire år siden fra Lysaker til Billingstad. Årsaken var plassmangel, ikke minst for å få plass til den store EFI Vutek 32h som kan skrive ut mediebredder på opptil 3,2 meter. Det innebar også en markant investering i storformat.
Hos CopyCat Billingstad er det seks ansatte, hvorav to er montører. Avdelingen på Fornebu bistår med grafisk design og showroom. Totalt har CopyCat ni avdelinger i Oslo-området i tillegg til en avdeling i Trondheim. En gang i tiden begynte de med tegningkopiering og andre mer tradisjonelle trykksaker. Mye har endret seg gjennom årene.
– Vi leverer fortsatt tegningskopiering men i betydelig lavere volum enn tidligere. Vanlige trykksaker opp til A3-format er ganske stabilt. Jeg tror også at det vil fortsette i mange år fremover. Opplagene går ned, men samtidig får vi flere oppdrag. Vi har aldri hatt offsettrykk, men det er tydelig at det digitale spiser på offsetopplagene.
– Det er innenfor storformatproduksjon vi ser vekst, for eksempel veggfoliering og utendørs skilting. Vi gjør mye arbeid på messer og arrangementer hvor vi kan produsere materiell til hele standen.

Ketsjupeffekt etter covid
Messer og arrangementer er ellers noe som har gått trått de siste årene på grunn av pandemien.
– Det var tøffe år for oss. Vi hadde gjort en stor investering like før, i EFI Vutek, men det var ikke før i fjor at vi fikk skikkelig bruk av den. Det ble rene ketsjup-effekten.
– Nå har vi investert tungt på storformat. Vi ser at veksten er der og da er det viktig å være med på toget. Vi er meget godt rustet til å håndtere de fleste oppdrag.
Ole Petter Hindrums arbeidsoppgaver i det daglige er for det meste administrative, med økonomi- og personalspørsmål. Men da Colorado M-serien ble installert, ville han gjerne være med og lære hvordan maskinen fungerer.
– Det gjør noe med alle oss som jobber her, det er alltid litt ekstra gøy å få en ny maskin.

Satser på nye områder
Innen CopyCat-gruppen er også andre satsinger på gang. Det er resultatet av timeouten som mange grafiske selskaper ble tvunget til under pandemien.
– Vi begynte å tenke på hva vi kunne gjøre i stedet. Hvis spådommen om hjemmekontor skulle vise seg å stemme, om vi skulle få betydelig færre interiøroppdrag på kontorer og om folk ville brukt mindre papir. Hva skulle vi gjøre da? Nå ble det ikke helt sånn, men vi måtte prøve å tenke nytt.
Profilartikler i små serier er et slikt eksempel som siden en tid tilbake har blitt gjort ved enheten på Skøyen. Det samme gjelder etikettproduksjon, der vi nå leverer ferdig stansede etiketter på rull – «på dagen».
– Det er noe vi tester ut. Vi kan aldri konkurrere med de leverandørene som selger tusenvis av et produkt, men vi ønsker å kunne rette oss til firmaarrangementer og lignende som kanskje trenger 10 flasker og 20 t-skjorter med trykk. I stedet for å henvende seg til selskaper i Asia som har lang leveringstid, og noen ganger også dårlig kvalitet, kan vi ordne det her i Norge. Det er et voksende marked som vi har stor tro på.
En del av den satsingen er på tekstiltrykk, og den har derfor blitt investert i transferpresser fra Stein Raaness.

Etiketter i mindre serier
Etiketter på rull er et annet voksende marked der CopyCat håper å være med og ta en del av kaken. Tidligere har selskapet kunnet tilby etiketter som er trykt på ark og stanset ut, men nå er det investert i en innstegsmodell for trykk på rull.
En av kundene er Orkla, som trenger etiketter til prøveseriene sine, en typisk oppgave for segmentet CopyCat ønsker å satse på. En satsing som er relativt ny, rundt ett år gammel, men hvor håpet er at det skal være markedsandeler å knipe.
– Det vi lever av er å kunne levere umiddelbart, gjerne samme dag. Der tror vi vi kan konkurrere med de selskapene som kjøper fra utlandet, med lang leveringstid, sier Ole Petter Hindrum.