Merkur Grafisk investerer i storformat med oppkjøpet av Printing

Foto: Anja Degerholm
PUBLISERT: 20 november 2023
OPPDATERT: 21 november
Kjetil Sjøeng er daglig leder i Merkur Grafisk. Foto: Merkur Grafisk

Stadig flere kunder etterspør produkter knyttet til storformattrykk. Det sier Kjetil Sjøeng, daglig leder ved Merkur Grafisk. For å utvide både kompetansen og maskinparken i storformat ble det tidligere i høst klart at Merkur-gruppen går inn som majoritetseier i Printing AS.

Dette er blant annet økt interesse for produkter som skilt og dekor, interiør, bilfoliering og messeartikler.

– Vi har lagt en strategi i Merkur Grafisk om å satse på storformat. Det er et spennende segment som vi har snust på, men som gjerne vil utforske mer. Det har vært stor vekst i storformat de siste årene og vi tror på fortsatt vekst på det området, sier Kjetil Sjøeng.

I lokalene på Stanseveien i Oslo har det blitt investert i en storformatavdeling, med blant annet en Epson SureColor-printer. Etter å ha prøvd seg frem, ble det bestemt at et oppkjøp var en mer passende strategi enn å gjøre en satsing i huset.

Merkur har sett på storformat, inkludert investering i en Epson SureColor S80600. Det segmentet får et skikkelig løft med oppkjøpet av Printing.

– Vi får både kompetanse og utstyr gjennom en overtakelse og også en solid samarbeidspartner i storformat i Printing.

En bred grafisk aktør

Printing AS ble etablert som trykkeri i 1973 og i 2009 startet storformatavdelingen Printing XL, som siden har bygget opp en komplett maskinpark med alt fra planskrivere fra Swissqprint til rulleprintere fra Xeikon og HP samt tilhørende skjæreutstyr. Printing har sine lokaler i Konowsgate i Oslo og har 20 ansatte. I fjor var selskapets omsetning på 46 millioner kroner. Merkur Grafisk har 45 ansatte og omsatte i 2022 for 126 millioner kroner.

De to selskapene vil være en del av Merkur-gruppen, men blir værende i dagens lokaler og opererer som to ulike varemerker. Det vil være to enheter hvor storformatproduksjonen er konsentrert til Printing og øvrig trykking hos Merkur Grafisk.

Sammen med design- og kommunikasjonsbyrået Gjerholm, som ble med i «familien» i 2017, skal konsernet kunne tilby en bredde i grafisk produksjon.

I avdelingen for digitaltrykk finnes det blant annet to Ricoh C9210-presser.

– Vi skal kunne tilby alt fra idé til ferdig distribuert produkt i alle mulige segmenter. Med Gjerholm og Printing blir vi en veldig bred aktør i Norge. Vi ser verdi i å ha den søsterstrukturen slik at kundene kan henvende seg direkte til den enheten det gjelder dersom de ønsker det, sier Kjetil Sjøeng.

– Vi er veldig glade for at vi endelig klarte å sette penn på papir. Vi har nå tre spennende selskaper i samme konsern som utfyller hverandre på en god måte. Vi ser frem til å skape gode løsninger sammen med våre kunder, sier Øystein Christiansen, administrerende direktør i Printing AS.

Ved stiftelinjen som har åtte stasjoner, kan en 128-siders brosjyre inkludert omslag produseres i en enkelt omgang.

Eierne av Printing, Lars og Stein Halvorsen og Øystein Christiansen, vil fortsette å jobbe aktivt i driften av selskapet. Begge familiene ønsker også å fortsette å være deleiere.

Offset spiller fortsatt en viktig rolle

Bærebjelken i Merkur Grafisk har historisk sett vært offsettrykket, og i Stanseveien er det to åttefargers offsetpresser av modell Heidelberg Speedmaster og to platesettere fra Fujifilm. Hvert år passerer 85.000 trykkplater gjennom pressene, og for å trykke alt materialet kreves det rundt 2.400 tonn papir. Det leveres 30–40 paller med papir hver dag.

Offsettrykk er fortsatt en viktig del av Merkur Grafisk, ikke minst for produksjon av store mengder bøker og blader.

– Det er en tung og robust del av Merkur Grafisk, det har den vært i mange år og vil nok være det i mange år fremover. Det er et viktig supplement til andre teknologier som toner og inkjet og det er en fordel å kunne bytte mellom dem, sier Kjetil Sjøeng og fortsetter:

– Det er veldig mye som må gå gjennom offsetpressene fordi vi har store volumer innen for eksempel bøker og blader. Vi produserer for flere store aktører i Norge, for eksempel de store magasinhusene.

Roy Christian Jamessen jobber ved en av de to offsetlinjene.
Robotene tar over statiske oppgaver

Automatisering og robotikk er en annen viktig del av produksjonen for å kunne takle de store volumene. Kjetil Sjøeng forteller at god produksjonslogistikk alltid har vært prioritert hos Merkur Grafisk og for to år siden ble det investert i en stor robot som er installert i falselinjen på en Heidelberg Stahlfolder. Der er det bare å kjøre inn en pall med papir så tar roboten seg av matingen.

Automatisering og robotisering er noe Merkur Grafisk ønsker å satse enda mer på. For to år siden ble denne storskala roboten installert ved en falselinje.

– En robot er i stand til å dra gjennom store volumer og gjøre de statiske momentene som kan innebære belastningsskader for mennesker. Det har også oppstått et behov for automatisering ettersom maskinene har blitt mer effektive og det blir vanskelig å holde tritt med flytting av papirhauger og ferdige brosjyrer.
En mindre cobot, en kollaborativ robot, er også installert i produksjon og det blir ikke den siste.

En annen robot, eller en «cobot», er nå i produksjon.

– Satsingen på automatisering og robotisering har vært en suksess og det er ingen tvil om at dette vil fortsette å utvikle seg.

Rask omstilling er avgjørende

Som styreleder i Grafisk Bransjeforening vet Kjetil Sjøeng godt at det er mange i bransjen som nå sliter i kjølvannet av pandemien og uroen i verden. Han ser likevel positivt på fremtiden.

– Kommunikasjon skal produseres og spres også i dårlige tider. Vi har alltid prøvd å posisjonere oss i forhold til hvordan verden endrer seg, for det gjør den hele tiden. Det er viktig å ha evnen til å raskt omstille seg, og det har vi vært gode på i Merkur Grafisk.

Hvert år trykkes det på 85 000 trykkplater og det krever to CTP-maskiner for plateproduksjon.

Og apropos bransjeforeningen sier Kjetil Sjøeng at det jobbes aktivt med strategiarbeidet som startet på landsmøtet i Alta i september.

– Dette er høylytte diskusjoner, takk gud sier jeg, for det viser at det finnes engasjement. Det har vært mer aktivitet i foreningen enn på lenge og det er selvfølgelig positivt. Strategiarbeidet og å synliggjøre foreningen for de unge gjennom en kampanje med studenter er det som er i fokus akkurat nå.

Planen er å kunne legge fram en strategi på neste landsmøte som holdes i Moss i september 2024.

Med både Gjerholm og Printing i familien vil Merkur-gruppen være en helhetlig leverandør innen grafisk produksjon.

Les videre

Fagtrykk lanserte ny produksjonslinje for emballasje

Trondheimsfirmaet Fagtrykk hadde 3. oktober offisiell lansering av deres nye produksjonslinje for emballasje i egne lokaler i Fossegrenda i Trondheim. 
fagtrykk1

Kreative idéer viktigere enn maskiner for pigg 125-åring

DataTrykk i Stavanger har en historie helt tilbake til 1899. I mange år var det et tradisjonelt trykkeri, men for åtte år siden kastet de ut offsetpressene og staket ut en helt ny retning for familiebedriften.
Hilde Lars 1

Scandinavian Print Group kjøper opp digitaltrykkeri

Direktøren i Scandinavian Print Group (SGP), Esben Mols Kabell, bekrefter at de har kjøpt det danske digitaltrykkeriet PrinfoParitas.
esben_SGP-1

Store tidsbesparelser med automatisk skjæring

Fra manuelt arbeid med linjal og skalpell til en digital automatisk løsning som ikke bare sparer tid, men også tilbyr nye forretningsmuligheter. Besøket på Drupa i vår ga flere positive effekter for CopyCats avdeling i Oslo sentrum.
Fredrik Espen

Siste nytt

Fagtrykk lanserte ny produksjonslinje for emballasje

Trondheimsfirmaet Fagtrykk hadde 3. oktober offisiell lansering av deres nye produksjonslinje for emballasje i egne lokaler i Fossegrenda i Trondheim. 
fagtrykk1

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Spandex lanserer nyheter innen interiør- og wrapfolier

Spandex Norge lanserer nå en ny serie interiørfolier fra Coverstyl, men også egne produktserien AUTO Wrap med printfolier og tilhørende laminater til bruk i 1D-, 2D- og 3D-profiler på kjøretøy.
AUTO-Wrap_2_mindre

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1