Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Foto: Anja Degerholm
PUBLISERT: 26 februar 2024
OPPDATERT: 26 februar
Dag Brekke-Rasmussen har vært med siden Wera startet opp i 2005 og er igjen selskapets daglige leder.

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et «360 graders kommunikasjonshus». Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.

– Strategi og rådgivning er det vi fokuserer på nå, sier daglig leder Dag Brekke-Rasmussen.

Han er oppvokst i grafisk bransje i familiebedriften Oluf Rasmussen i Skien, som i 2005 fusjonerte med Wergeland Grafisk og dannet Wera. Dag var leder i årene 2005 til 2018, men de siste årene har han hatt ansvaret for trykkeriet og viet seg til utvikling, spesielt av IT-systemer.

Ved årsskiftet tok Dag Brekke-Rasmussen igjen over lederrollen og Kjersti Hole Haatveit, som har vært daglig leder siden 2018, ble salgssjef og strategisk rådgiver. Foran 2024 er det lagt en offensiv strategi med fokus på kommunikasjon, strategisk rådgivning og kreativitet.

De gamle Heidelberg-pressene brukes både som utsmykning og som pålitelige arbeidshester i produksjonen.

– Det har skjedd en hel del de siste årene og det er et tøffere marked nå. Derfor syntes vi det var mer passende at Kjersti overtok det mer kreative arbeidet og jeg gikk tilbake som daglig leder. Vi fire som er medeiere, uavhengig av våre roller, jobber tett sammen som et team og er involvert i alle viktige beslutninger, sier Dag.

Trykkeriet er fortsatt viktig

Allerede ved etableringen for snart 20 år siden var det en tendens til at papirbaserte trykksaker var for nedadgående, og Wera har med tiden derfor utvidet spekteret av produkter og tjenester. Nå kan de tilby alt fra design, web, print og dekor til rådgivning, PR, krisehåndtering, merkevarestrategi, digital strategi, sosiale medier og kreative kampanjer. Kort oppsummert: et 360-graders kommunikasjonshus hvor alt kunden trenger for digital vekst og effektiv kommunikasjon skal stå på menyen. Kundene finnes primært innenfor en radius på 20 mil i Telemark og Vestfold.

Produksjon av ulike typer brosjyrer og hefter er noe Wera driver mye med.

Selv om reklamebyråtjenester har blitt stadig viktigere, er trykkeriet hjertet i selskapet. De gamle Heidelberg-trykkpressene, en vinge og en sylinder, står utstilt i vinduet mot veien som en påminnelse om selskapets stolte historie, men de er fortsatt pålitelige arbeidshester. Det som produseres i trykkeriet står i dag for rundt halvparten av omsetningen med ansatte tilsvarende fire årsverk i produksjon.

– Vi er fortsatt veldig glad i å jobbe med trykksaker. Designerne gleder seg også over å kunne gå ned til trykkeriet og prøve nye ting. Når det gjelder større serier så stoler vi på en kollega i bransjen via trykkeri.no, sier Dag og fortsetter:

– Vi er ikke redde for å bruke underleverandører og ser det ikke som et must å ha alt i eget hus.

Gikk over til digitaltrykk

For tre år siden skjedde flyttingen til dagens lokaler i Vipevegen i et miljøenergibygg med solcellepaneler på taket. I forbindelse med det ble det gjort enkelte endringer på maskineriet.

– Vi kastet ut en 20 år gammel offsetpresse, det var ikke forsvarlig å beholde den eller investere i en ny. Det var en viss uro når det gjaldt å gå over til digital for for eksempel trykking av bøker i mindre opplag, men det har fungert veldig bra. Samlet sett er bokproduksjonen på stabile volum og det er noe vi har stor tro på i fremtiden også.

I forbindelse med flyttingen for tre år siden investerte Wera i tre imagePRESS-maskiner fra Canon. Nå er det kun digitaltrykk som gjelder.

To Canon-pressere ble erstattet av to større imagePRESS C10000VP-modeller og en mindre imagePRESS-modell Canon V700. I trykkeriet er det også blant annet en mindre limfres fra C.P. Bourg for mindre utgaver av bøker med softcover, en rulleskriver fra Epson og en «print & cut» fra Roland DG. Dag Brekke-Rasmussen sier at økt skiltkapasitet i form av planskriver trolig er neste investering.

En Epson SureColor S80600 og en Roland TrueVIS SG2-540 benyttes for storformatutskrifter.
Kunder som kjøper mange tjenester

En av de siste investeringene er en folieringsmaskin som kan lage raffinerte trykksaker med gull og sølv. Dette kan for eksempel være meglerprospekter. En type jobb som Wera ofte gjør, men som det har blitt færre av i løpet av 2023 da mange boligprosjekter ble satt på vent.

Folieringsmaskinen som kan legge på gull og sølv er en relativt ny investering.

– Nå begynner vi å se positive tegn og noen prosjekter som har stått på vent er satt i gang igjen, blant annet en stor boligutbygging i Kristiansand. I slike prosjekter gjør vi alt fra nettside til skilt, prospekt og bannere. Det er en type jobb som vi er veldig glade i.

– Vi ønsker flere mellomstore og store kunder som kjøper et bredt spekter av tjenester. Det er både effektivt og enkelt for kundene og mer lønnsomt for begge parter fordi vi kjenner kundene fra før.

En brosjyre bestilt av den norske skoprodusenten Topaz of Norway.
Omstilling ligger i selskapets DNA

Endringer i omverdenen krever rask omstilling, noe Wera gjerne understreker at de har vært gode på gjennom sin 125 år lange historie med to verdenskriger, tre børskrakk, fire pandemier og en rivende teknologisk utvikling. Det at omstilling ligger i selskapets DNA har blitt et motto og en rettesnor for utvikling. En måte er å fokusere mer på kundegrupper som man allerede har:

– Vi prøver å få inn flere kunder fra industri og offentlig forvaltning. Det er mange bransjer her i området som går godt og det offentlige trenger alltid strategisk rådgivning og kommunikasjonstjenester.

En annen sak er å tydelig formulere hva man kan tilby:

– Vi bor i et høykostnadsland og da må vi kunne tilby noe mer enn bare kortreiste produkter. Det handler om kompetanse, bærekraft og en helhetlig tilnærming for å hjelpe kunden med å bli synlig.

– Vi har også ansatt flere yngre personer med digital kompetanse. Jeg tror det er spesielt viktig i en bransje der gjennomsnittsalderen er høy og for å få inn et annet tankesett når det gjelder kommunikasjon og markedsføring, sier Dag Brekke-Rasmussen.

Det er ikke iskremsesong ennå, men når våren og sommeren kommer er skiltene klare.
Fakta: Wera AS

Wera AS i Porsgrunn har aner tilbake til 1895. Etablert i 2005 da de to trykkeriene Wergeland Grafisk og Oluf Rasmussen slo seg sammen. Selskapet har 13 ansatte og drives av fire deleiere. Omsetningen for 2023 landet på cirka 17 millioner kroner. Målet er å øke til rundt 25 millioner kroner.

Les videre

Kreative idéer viktigere enn maskiner for pigg 125-åring

DataTrykk i Stavanger har en historie helt tilbake til 1899. I mange år var det et tradisjonelt trykkeri, men for åtte år siden kastet de ut offsetpressene og staket ut en helt ny retning for familiebedriften.
Hilde Lars 1

Gallus lanserer et forskningsgjennombrudd - matt UV-inkjet

Gallus Group, et datterselskap av Heidelberger Druckmaschinen AG, lanserer nå det de kaller et forskningsgjennombrudd: Gallus MatteJet-teknologi.
MatteJet_01x

Store tidsbesparelser med automatisk skjæring

Fra manuelt arbeid med linjal og skalpell til en digital automatisk løsning som ikke bare sparer tid, men også tilbyr nye forretningsmuligheter. Besøket på Drupa i vår ga flere positive effekter for CopyCats avdeling i Oslo sentrum.
Fredrik Espen

Trykk med fingerspitzgefühl

Taktil print som braille og punktskrift er et ganske smalt segment. Et segment som BK Dekorima i Sandefjord har begitt seg inn på de siste årene, ikke minst med en ny stor flatbed som kan ta seg av alle typer skiltjobber.
BK team

Siste nytt

Fagtrykk lanserte ny produksjonslinje for emballasje

Trondheimsfirmaet Fagtrykk hadde 3. oktober offisiell lansering av deres nye produksjonslinje for emballasje i egne lokaler i Fossegrenda i Trondheim. 
fagtrykk1

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Spandex lanserer nyheter innen interiør- og wrapfolier

Spandex Norge lanserer nå en ny serie interiørfolier fra Coverstyl, men også egne produktserien AUTO Wrap med printfolier og tilhørende laminater til bruk i 1D-, 2D- og 3D-profiler på kjøretøy.
AUTO-Wrap_2_mindre

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1