Kreativiteten flyter i Lommedalen

Foto: Anja Degerholm
PUBLISERT: 3 april 2024
OPPDATERT: 4 april
Adpoint har kjøpt ikke bare én Canon Colorado, men tre. På bildet fra venstre: Jarle Mikkelsen Canon Norge, Christian Holten, KAM ved Adpoint, og daglig leder Pawel Karalus.

Med helt unike løsninger som blander trykte produkter med digital signage, har Adpoint blitt et selskap hvor tallene stadig peker oppover. Og den reisen har bare så vidt begynt spør du grunnleggeren Pawel Karalus.

– Målet for 2024 er videre vekst, sier han.

Pawel Karalus er opprinnelig fra Polen og kom til Norge for første gang i 2003 og jobbet da i byggebransjen. Året etter fikk han jobb som plakatmontør hos Clear Channel og klatret raskt opp i selskapet, og ble etter hvert driftssjef for hele Norge. I mai 2018 fikk han tilbud om å bli distribusjonssjef og sa først ja, men angret så og tok i stedet beslutningen om å starte egen virksomhet og tilby tjenester innen utendørsreklame.

Podcast-studio for Podimo.

Han startet Adpoint i Lommedalen rett vest for Oslo. De første årene doblet omsetningen seg hvert år. I fjor landet den på rundt 18,5 millioner kroner og virksomheten har nå rundt 17 ansatte. Målet for 2024 er en omsetning på mellom 22 og 25 millioner.

Startet eget trykkeri

Adpoint lager alt fra billboards til digitale skilt samt bygging, drift og vedlikehold av leskur. Til å begynne med var fokuset utelukkende på det digitale mens de trykte tjenestene ble kjøpt inn.

– Jeg spurte meg selv, hvorfor ikke gjøre det selv? Å ha eget trykkeri gjør blant annet at vi har bedre kontroll på kvaliteten og kan også tilby hasteleveringer så raskt som innen to timer i Oslo-området.
Trykkeribransjen har blitt et av de viktigste beina vi står på i dag.

Gigantisk Battery-boks.

Det startet for drøyt to år siden med en HP Latex. Etter at Adpoint fikk en stor kontrakt som gjaldt produksjon av storformat reklameløsninger investerte de i fire Epson-printere. I desember 2022 ble det innledet et samarbeid med Canon og siden den gang har en Arizona og tre Canon Colorado 1650-er blitt installert i produksjon. Det betyr at stort sett hele maskinparken er byttet ut.

Canon Colorado 1650 har blant annet den såkalte FLXfinish-teknologien, som gjør at det er mulig å skrive ut med både matt og blank overflate i samme utskrift uten ekstra lakkkanal. Canons UV gel-blekk kan skrive ut på en rekke forskjellige medier, også fleksible materialer. Modellen har UV LED-herding og en oppløsning på 1800 dpi.

– Adpoint er en av våre største kunder på Colorado, sier Jarle Mikkelsen, Account Manager hos Canon Norge. Han er imponert over hva Adpoint får til:

– De er veldig dyktige på tekniske løsninger og på å bygge inn elementer av digital signage med trykt materiale til noe helt unikt.

Adpoint-gjengen har bare gode ting å si om Colorado-maskinene sine: «De bare går og går».
«Problemfrie»

Pawel og kollega Christian Holter, som er Key Account Manager, hinter om at en Colorado M-serie står på ønskelisten, slik at samarbeidet kan fortsette. De sier også at de er veldig fornøyde med de eksisterende Colorado-maskinene.

– De er problemfrie og det er nesten ikke vedlikehold. De kan gå og gå døgnet rundt ved behov. Kvaliteten på trykket er også viktig, spesielt at vi kan trykke både matt og blankt. I tillegg kommer rask service og support. Vi føler at vi kan stole på at maskinene fungerer og Canon som leverandør, sier Pawel.

Når Sign&Print er på besøk, monteres et skjærebord fra Fotoba. Det skal utfylle Summa-bordet som Adpoint har hatt fra før. Fotobaen skal håndtere alt som går inn i de tre Colorado-skriverne, og Summa-bordet vil bli brukt til fresing og alt av mindre skjærejobb som printes i de tre Colorado 1650. Dette skal sikre at det ikke oppstår noen flaskehalser i ferdiggjøringen.

Et skjærebord fra Fotoba modell XLD170WP skal ta seg av alt som produseres i Colorado-maskinene.
Reklame som vekker oppmerksomhet

Adpoint monterer, drifter og vedlikeholder store mengder digitale skilt som for eksempel menyskjermer til bensinstasjoner og restaurantkjeder. I de siste to årene ble det levert totalt 1000 digitale skilt rundt om i Norge.

Men det er gjennom de litt mer spektakulære jobbene at Adpoint virkelig har gjort seg bemerket. For eksempel en fire meter høy melkekartong som var plassert midt i Oslo sentrum og et gullkantet skilt til Netflix-produksjonen Bridgerton. Da filmen Aquaman hadde premiere, ble det laget en reklametavle med en vanntank i.

Pawel Karalus har utviklet en egen løsning med en dispenser som mater ut for eksempel klistremerker når du trykker på en knapp. Den kan programmeres og tilpasses til flere andre produkter.

– Når det kommer til skilt, leter jeg etter mye inspirasjon rundt om i verden. Kineserne er flinke til å finne på nye ting for eksempel.

Pawel Karalus har utviklet sin egen løsning som kan mate ut for eksempel klistremerker.
En komplett leverandør

Det er tydelig at Pawel er en entreprenør til fingerspissene og at blikket hans hele tiden er rettet fremover for å utvikle selskapet. Han har nylig tatt et skritt tilbake fra den daglige produksjonen for å fokusere på nettopp utvikling. Et nytt aktivitetsområde er interiør og kunst, mye takket være kapasitetsøkningen med de tre Colorado-maskinene.

– Vi driver med alt fra trykking av tapeter til foliering av dører og vinduer. Det er en ny kundegruppe for oss, men det har allerede gitt gode resultater, fremfor alt fordi vi kan tilby alt fra trykk til montering. Med den maskinparken vi har er vi veldig fleksible, sier Christian Holter.

På spørsmål om hva som har gjort Adpoint så vellykket, sier Pawel Karalus dette:

– Vi gjør ting som andre bedrifter i Norge ikke kan levere. Vi bygger alt fra bunnen av, fra a til å, og er en komplett leverandør. Vi produserer, leverer og monterer – ferdig! Det er det kundene etterspør.

Reklame for TV-programmet «Spillet» på TV2.
Coca Cola ønsket god jul på Sandvika Storsenter ved hjelp av Adpoint.

Les videre

Fem måter KI transformerer trykkproduksjon på

KI vil endre grafisk trykkproduksjon. Sander Sondaal, Director of Commercial Print Sales hos Ricoh Graphic Communications, lister opp fem måter det vil skje på.
FotoJet-52

Summa automatiserer arbeidsflyten for inline skjæring

Summa viste blant annet inline-løsninger med matere til sine digitale skjærebord og tekstillaserkuttere under Fespa.
bob-summa

LOS Digital satser videre på bokproduksjon

LOS Digital i Larvik har de siste årene satset mye på bokproduksjon i mindre serier og å kunne tilby hele kjeden fra trykt til ferdig innbundet bok. En ny stiftlinje fra Horizon er det siste tilskuddet.
LOS Eirik

Ambisjoner utover bygda

Dersom du har bladd i et av de mange menighetsbladene fra distriktet eller blitt forbikjørt av en reklamefoliert bil på Dokka, er det stor sannsynlighet for at både blad og bildekor er produsert på Land Trykkeri as på Dokka.
Land Trykkeri (3)

Siste nytt

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik

Ny high-end foto- og plakatprinter fra Epson

Epson lanserer ny storformatskriver for det profesjonelle foto-, kunst- og plakatmarkedet.
Epson_P20500Series

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa

Har Drupa svarene på bransjens utfordringer?

Etter åtte års pause kan vi igjen ta turen til Drupa for å se hva leverandørene mener vi trenger.
drupa24_12