Papirposer med trykk – også i små serier

Foto: Anja Degerholm
PUBLISERT: 6 mai 2023
OPPDATERT: 10 mai
Absolutt Emballasje ble startet i 2007 av Morten Aarnes-Jensen (t.v.) og Trond Bu i 2007, men det var for bare tre år siden at de dro i gang virksomheten for alvor. Foto: Anja Degerholm

Under pandemien eksploderte bruken av emballasje til take away-mat fullstendig. Drammensbedriften Absolutt Emballasje så da muligheten til å levere til en ny kundegruppe: Små aktører som kan få trykket logoen sin på papirposen uten å måtte bestille store kvanta.

For å kunne gjøre dette har Absolutt Emballasje investert i en SG-1170 fra SG in Scandinavia. Det er den første maskinen i Norge og den ble installert i desember 2022.

– Vi så den på Scanpack i Gøteborg i fjor høst og ble umiddelbart hekta. Nå har vi hatt maskinen i fire måneder og er godt fornøyd med den, sier Trond Bu, daglig leder i Absolutt Emballasje, når Sign&Print er på besøk.

SG-1170 er en «poseprinter» for utskrift på blant annet papirposer i små serier, men også andre medier som kartonger og esker. Skriveren har et 55 centimeter bredt transportbånd og en automatisk mater for materialet. Den skriver ut i full farge (CMYK) med pigmentert HP-blekk for vannbestandig utskrift. Skrivehodet, modell Postmark LP1170, kan justeres slik at det er opptil 30 centimeter over båndet for å takle utskrift selv på tykkere medier.

SG-1170 har et transportbånd med en automatisk mater. Den kan skrive ut tusenvis av produkter i timen, avhengig av materialet.

Absolutt Emballasje ble startet tilbake i 2007, men lå i dvale i mange år. Trond Bu har jobbet i papirbransjen i 25 år og hans kollega Morten Aarnes-Jensen har også jobbet tilsvarende mange år med salg i den grafiske bransjen. Sammen så de en mulighet til å selge papirbaserte emballasjeprodukter og bidra med kunnskap i koblingen mellom kunde og produsent. Det var først i 2020 at de vekket selskapet til live igjen, midt i en brennende pandemi, som viste seg å være gode tider for emballasjebedrifter.

Den første posen ble produsert i forbindelse med starten i 2007.

Produktene kjøpes fra leverandører i blant annet Polen, Italia og Storbritannia. Det kan dreie seg om alt fra krus og engangsbestikk til emballasje til tørrvarer som müsli eller havregryn. Disse trykkes så hos underleverandører.

Nå har selskapet dermed utvidet virksomheten med salg av trykte papirposer i små opplag.
Trykkingen er utført hos Absolutt Emballasje i Drammen.

– Vi så at det var et hull i markedet, for eksempel har Sverige kommet mye lenger enn Norge når det gjelder å levere trykte poser også til små aktører. Vår forretningsidé er at kundene ikke skal måtte kjøpe pallevis med poser, men kanskje opptil 2000 poser – med rask leveringstid, sier Trond Bu.
Det kan også dreie seg om kunder som normalt bestiller store kvanta fra andre leverandører, men som må legge inn en tilleggsbestilling i påvente av neste store leveranse.

Trond Bu har også stor tro på mulighetene for digitaltrykk i en bransje som ellers er dominert av flexotrykk. Ulempen med flexotrykk er at det egner seg best for store serier ettersom det er dyrt å produsere en gummiklisjé.

– Med SG-1170 kan du kombinere digitaltrykk med behovet for trykte poser. Det foregår en digitalisering også innen emballasjetrykk.

Det var under Scanpack-messen i oktober 2022 at Absolutt Emballasje tok beslutningen om å investere i en SG-1170. Etter noen måneders produksjon kan de konstatere at det var en god avgjørelse.

Digitaltrykk betyr også at det er mulig å skrive ut variabler, for eksempel navn og adresser. Konvolutter, visittkort, innpakningspapir, hamburgerlommer og pizzaesker er eksempler på andre papirprodukter som kan passere gjennom maskinen.
Ifølge produsenten SG i Skandinavia skal maskinen kunne skrive ut 3000 poser i timen, avhengig av materialet. Trond Bu forteller at de uansett kan håndtere i overkant av 1.000 stykker, da det kreves en del manuelt arbeid som å laste inn media og håndtere de ferdige trykte produktene.

Skriveren skriver ut med CMYK på en rekke forskjellige medier. Trond Bu viser hvordan maskinen lastes.

I februar deltok Absolutt Emballasje på Umami-messen i Lillestrøm for å demonstrere maskinen. De besøkende kunne deretter få et bilde etter eget valg trykt på sin pose, noe som ble en suksess. Neste skritt i selskapets ekspansjon er å finne flere norske kunder, og for selger Morten Aarnes-Jensen venter en salgsturné rundt i landet.

Eksempler på produkter som Absolutt Emballasje importerer og selger.

– Vi tror vi kan dekke et hull i markedet og tilby trykte papirposer til bedrifter som ikke kan kjøpe store kvanta. Vi tror det er et stort potensial for det, sier Trond Bu.

SG-1170 kan også brukes til å printe på for eksempel brødposer.

Siste nytt

Salg til israelsk fond redder konkursrammede Landa Digital Printing

En israelsk domstol har godkjent oppkjøpet av Landa Digital Printing av det israelske FIMI-fondet for 80 millioner dollar, noe som gir fondet en 100 prosent eierandel og sikrer at de fleste arbeidsplassene bevares.
landa_paraply1-1-2
Salg til israelsk fond redder konkursrammede Landa Digital Printing

Nå er utendørsreklame målbart

Innebygde 3D-sensorer kan, sammen med KI-analyse, måle hvor mange som går forbi både trykt og digital utendørsreklame, og hvor lenge de ser. Teknologien gjør det også mulig å vite kjønn og alder på personen som blir eksponert.
olle-andreas-douglas2
Nå er utendørsreklame målbart

Smarte arbeidsflyter for effektiv trykkproduksjon

ECO3 er en ledende global leverandør av prepress-systemer til trykkeribransjen. De har programvarearbeidsflyter som integrerer offset- og digitaltrykkproduksjon, som de ser frem til å demonstrere på Sign&Print Scandinavia.
Kenneth-ECO3
Smarte arbeidsflyter for effektiv trykkproduksjon

De hjelper deg med å utvide ditt tilbud

Indukta, Indukta Technologies og ACP Systems er en sterk trio av selskaper som stiller ut sammen på Sign&Print-messen. De vil vise frem nye produkter innen broderi, søm, laser- og DTF-trykking.
IndTech
De hjelper deg med å utvide ditt tilbud

Les videre

Andelen digitalt emballasjetrykk øker

En ny rapport fra Smithers, The Future of Digital Print for Packaging to 2030, viser at digitaltrykk innen emballasje vokser raskt. Andelen av etikett- og emballasjemarkedet forventes å øke fra 4,1 % i dag til 5,8 % innen 2030, mens markedsverdien stiger fra 22 til nesten 37 milliarder dollar.
canon_drupa_01xx
Andelen digitalt emballasjetrykk øker

Vikingskip for hamburgere kjemper i take-away kategorien i Packnorth Award 2025

Høsten 2025 lanserer hurtigmatkjeden Sibylla, eid av Nordic Fast Food AB, en reklameburger kalt Viking Burger. Den selges i en emballasje formet som et vikingskip. En unik løsning som deltar i årets Packnorth Awards i kategorien Take-Away emballasje.
vikingskipemballasje
Vikingskip for hamburgere kjemper i take-away kategorien i Packnorth Award 2025

Ny femfargers trykkpresse i Fujifilms digitale sone

Fujifilm gjør seg klare til Labelexpo i Barcelona i september. Blant annet vil de vise frem sin nye femfargers presse for emballasjetrykk.
Fuji1
Ny femfargers trykkpresse i Fujifilms digitale sone

"Print smart eller forbered deg på å dø"

Ordene i overskriften kommer fra Tobias Kaase, administrerende direktør i tyske Mediaprint Solutions. Slik klarte trykkeriet med en omsetning på 60 millioner euro å bli en vinner takket være sin digitaliseringsreise der de introduserte KI-støtte i alle ledd av virksomheten.
Tobias-Kaase_front
«Print smart eller forbered deg på å dø»