
Ordene i overskriften kommer fra Tobias Kaase, administrerende direktør i tyske Mediaprint Solutions. Slik klarte trykkeriet med en omsetning på 60 millioner euro å bli en vinner takket være sin digitaliseringsreise der de introduserte KI-støtte i alle ledd av virksomheten.
Egentlig kommer uttrykket «Prepare to die» fra dataspillet The Secret of Monkey Island, som ble utgitt i 1990.
– Hvis spillfiguren Guybrush Threepwood var en trykker, hva ville han sett hvis han så seg rundt? Han ville sett utfordringer. Digitalisering og transformasjon ville påvirke virksomheten hans. I tillegg ville en trehodet ape dukket opp og snakket om bærekraft, disrupsjon og et svakt marked, sier Tobias Kaase under Print Matters-konferansen i Sveits.
De siste årene har det europeiske trykkerimarkedet blitt sterkt påvirket av pandemien, krigen i Ukraina og skyhøye strømpriser.
De økte kostnadene for papir og trykking gjør trykt reklame dyrere, og flere går over til digitale alternativer.
– Vil vi stolt overlate det markedsvolumet til de digitale gigantene? Jeg tror ikke det. Trykkeribransjen er den eneste bransjen som tar vare på den digitale informasjonsstøyen og overfører den til den analoge verden. Det er vår raison d’être.
Det er en stor oppgave, bemerker han.
– I vår 70-timers virksomhet er planleggingstavlen eller planleggeren tom hvis du ser mer enn tre dager fremover.

Nye tårer
– Men så kommer ting som bærekraft og den europeiske grønne given og får oss til å gråte igjen, sier Tobias Kaase.
EUs lover, retningslinjer, direktiver, forskrifter og regler er omfattende og påvirker den europeiske trykkeribransjen.
– Vi vet at bærekraft ikke er et alternativ. Det er et must.
Men den trehodede apen distraherer oss, fortsetter Kaase.
– Den vil gjøre oss redde for utfordringene med bærekraft, disrupsjon og et svakt marked. Men hvis vi tenker klart, innser vi at digitalisering og transformasjon ikke er utfordringer i seg selv – de er våre våpen, og digitalisering er en transformasjon.

Digitalisering handler om holdning
Digitalisering er en forutsetning for effektiv bruk av KI. Konkret betyr digitalisering hos Mediaprint Solutions en ny måte å tenke på.
– Vi bygger en smart fabrikk. Digitalisering handler ikke om ettall og nuller – det handler om holdning.
Trykkeriet utviklet et nytt ordresystem og begynte å bruke Symfony-programvaren for å kontrollere produksjonen og effektivisere det daglige arbeidet.
De fremhever også Heidelbergs forretningssystemløsning Prinect Business Manager.
– Hvis du har mange jobber, trenger du kontroll og forretningsanalyse slik at produksjonen vår fungerer. Og vi snakker ikke om flygeblader eller brosjyrer. Vi snakker om bøker, dronningene av trykte produkter.
De kan beregne åtte billioner kombinasjoner direkte og sende priser til kundenes nettbutikker, som fungerer som et stort boklager.
– Nettbaserte trykkerier ble etablert på 2000-tallet og forandret bransjen vår på 2010-tallet. Mellom 2010 og 2020 var nettbaserte trykkerier vinnerne fordi små og mellomstore bedrifter bestilte på nett mens de fortsatt var tilgjengelige. Hva gjorde vi klassiske trykkerier? Vi begynte å kjøpe fra disse aktørene selv og forelsket oss i dropshipping. Men var det en lykkelig kjærlighet? Det ville jeg ikke sagt.
Men hva skjer nå i vår tid, spør han seg selv.
– En ny aktør har dukket opp på banen. Navnet hans er ikke nettbasert trykking. Navnet hans er «den smarte trykkingen».
«Må bli KI-klar»
Mediaprint bruker KI på områder som å planlegge produksjon og optimalisere den.

– Hvis bedriften din ønsker å bruke KI, må den være KI-klar.
For Mediaprint innebar denne forberedelsen å lage et slags digitalt datalager som alle i produksjonsprosessen har tilgang til. Målet er å forenkle avansert produksjon i et sanntidsmiljø.
– Vi har full kontroll over åtte billioner produktkombinasjoner og 1000 jobber om dagen i «korttidsleveringsbransjen», og deltaker én er kunden. Fordi de ønsker å reservere kapasitet og levere prognoser, sier Tobias Kaase.
Ved hjelp av prognoser lager trykkeriet varmekart for hver kunde, hver uke, og analyserer hvor nøyaktige prognosene er ved hjelp av maskinlæring.
Langsiktig planlegging
– Deltaker to er planleggeren. I vår 70-timers drift er planleggingstavlen eller planleggeren tom hvis du ser mer enn tre dager fremover. Data fra tidligere år og prognoser gjør det mulig å planlegge langsiktig.
Dette gjør det enklere å koordinere jobber og materialkjøp i stedet for små og dyre bestillinger.
De bruker data og programvare for lageret slik at volumene automatisk justeres etter behov.
Det er lett å se hvor lang tid hver jobb tar i hver maskin og hva som trengs av kapasitet.
– Digitalisering gir åpenhet og forenkler livet for alle i prosessen. Nå kommer KI inn på banen. Vi ønsker bedre prognoser og bedre resultater i prognosedataene. Derfor har vi laget en såkalt kvalitetsindeks.
Kvalitetsindeksen analyserer utviklingen i hver enkelt kundekanal, på produktnivå eller månedsnivå. Målet er å optimalisere nøyaktigheten i prognosene. Dette har de oppnådd med 10–15 prosent.
De har også utviklet en klimafaktor som tar hensyn til for eksempel råvarepriser, produksjonsvolum og økonomiske prognoser, basert på offentlige data. Også her er målet å gjøre prognosene så nøyaktige som mulig.
Alt dette er basert på KI som en del av digitaliseringsprosessen som gir effektivitet.