Kjente merkevarer står for fall

PUBLISERT: 23 februar 2006
OPPDATERT: 23 februar

Etter at Eniro kjøpte Findexa, får vi en ny og stor aktør innenfor katalogtjenester og søkemotorer, med kjente merkevarer som Gule Sider, Kvasir, Ditt Distrikt, Eniro og Yelo. I følge Finansavisen utgjorde omsetningen av nettjenester i de to selskapene i overkant av 550 millioner kroner i fjor. Det nye selskapet forventer at omsetningen fra papirutgavene av Telefonkatalogen og Gule Sider vil falle med 10 prosent i år, og satser offensivt på å kompensere dette med 20-25 prosent vekst innenfor nettbaserte tjenester i år. Da Eniro kjøpte Findexa ble det opplyst at de to selskapene tilsammen hadde 34 prosent markedsandel innenfor nettbaserte katalogtjenester. Finansavisen forteller at flere kjente merkenavn snart fases ut i kampen om markedsandeler, og at dette blant annet gjelder Eniro og Yelo. Eniro er i dag Norges åttende mest besøkte nettsted, mens Findexa har brukt titalls millioner på å lansere og bygge opp søkestedet Yelo. Derimot er det sannsynlig at Eniro videreføres som selskapsnavn for det nye selskapet. Hans Petter Terning, online-ansvarlig i det sammenslåtte selskapet, opplyser til Finansavisen at merkevarene Gule Sider og Kvasir vil bli videreført som nettbaserte tjenester for henholdsvis katalogtjenester og søking.

Les videre

Printing av butikkskilt på den produktive måten

KODAK ASCEND Digitalpresse: Bringer større hastighet og produksjonsevner til butikkskilt.
Salesman Checking Food Inventory In Store

Horizon: Fra ett eksemplar til millionopplag

Etterbehandlingsleverandøren Horizon har sine bestselgende maskiner for mindre produksjoner. Men i dag er det de virkelig store systemene som står for størstedelen av salget. Vi intervjuer Paul Jakobson, daglig leder i Horizon i Norden, om årets kommende produktslipp, investeringen i Skandinavia og hvilken retning produsenten tar.
JakobsonPaul-610A1171-scaled

Årsmøtet i Grafisk Bransjeforening Øst besøker BK Grafisk

Grafisk bransjeforening Øst inviterer til årsmøte og seminar, 26. mars, i lokalene til BK Grafisk i Sandefjord. Temaet for fagprogrammet er tjenesteinnovasjon, og det blir presentasjon av BK og omvisning. 
grafisk_oest

CopyCat går superwide med Ricoh

CopyCat har valgt Ricoh Norge som leverandør for sin videre satsing mot storformatmarkedet. Denne nye superwide hybrid printeren vil bli installert i de nye produksjonslokalene som nå ferdigstilles på Billingstad i Asker. Løsningen vil være klar og i operativ drift allerede i slutten av denne måneden.
copycat

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324