Kjente merkevarer står for fall

Etter at Eniro kjøpte Findexa, får vi en ny og stor aktør innenfor katalogtjenester og søkemotorer, med kjente merkevarer som Gule Sider, Kvasir, Ditt Distrikt, Eniro og Yelo. I følge Finansavisen utgjorde omsetningen av nettjenester i de to selskapene i overkant av 550 millioner kroner i fjor. Det nye selskapet forventer at omsetningen fra papirutgavene av Telefonkatalogen og Gule Sider vil falle med 10 prosent i år, og satser offensivt på å kompensere dette med 20-25 prosent vekst innenfor nettbaserte tjenester i år. Da Eniro kjøpte Findexa ble det opplyst at de to selskapene tilsammen hadde 34 prosent markedsandel innenfor nettbaserte katalogtjenester. Finansavisen forteller at flere kjente merkenavn snart fases ut i kampen om markedsandeler, og at dette blant annet gjelder Eniro og Yelo. Eniro er i dag Norges åttende mest besøkte nettsted, mens Findexa har brukt titalls millioner på å lansere og bygge opp søkestedet Yelo. Derimot er det sannsynlig at Eniro videreføres som selskapsnavn for det nye selskapet. Hans Petter Terning, online-ansvarlig i det sammenslåtte selskapet, opplyser til Finansavisen at merkevarene Gule Sider og Kvasir vil bli videreført som nettbaserte tjenester for henholdsvis katalogtjenester og søking.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *