KODAK ASCEND Digitalpresse: Bringer større hastighet og produksjonsevner til butikkskilt.
Skilting er allestedsnærværende og umulig å gå glipp av i alle områder av detaljhandelen – fra kjøpesentre, motebutikker, supermarkeder og nærbutikker til byggvarehandler, matbutikker og mange andre utsalgssteder. Som en del av butikkmiljøet og en del av butikkens interiørdesign, fyller detaljhandel og point-of-purchase (POP) skilting ulike funksjoner.
Butikkskilt gir produktinformasjon i konsentrert form og lar kundene navigere gjennom en butikk uten hjelp fra selgere. Fremfor alt representerer butikkskilting et kostnadseffektivt og tiltalende reklame- og markedsføringsmedium for butikkene. Det hjelper dem å lede kunder til produktene de ønsker å selge til dem. Og selvfølgelig vet forhandlere at attraktiv skilting også er et merkevareverktøy for å skille seg fra konkurrentene.
Et globalt voksende marked
Skilt for detaljhandel og POP-displayer opplever jevn vekst over hele verden. En fersk studie fra markedsundersøkelsesfirmaet Fact. MR1 spår en gjennomsnittlig årlig vekst på 4–6 % for detaljhandelsskilting frem til 2031. Mens digital skilting er kjent som en sterk vekstdriver, fortsetter også printet skilting å øke.
Trykte butikkskilt og POP-displayer kan produseres fleksibelt og i de mest forskjellige størrelser og design. De kan settes opp eller installeres raskt og enkelt i utsalgssteder, uten å stille spesielle krav til plasseringen og, i motsetning til digital skilting, forbruker de null energi. I tillegg bygger trykte butikkskilt i dag uten problemer over gapet til den digitale markedsføringsverdenen. Alt forbrukerne trenger å gjøre er å skanne en trykt QR-kode ved hjelp av smarttelefonen for å få tilgang til viktig produkt- eller bedriftsinformasjon på kort tid – uvurderlig støtte for kundereisen direkte på butikkgulvet.
Høyytelsesalternativ til skiltproduksjon på storformat inkjet-enheter
Etter som bilder og design skal skiftes ut ofte, er lave opplag, et bredt utvalg av størrelser og underlagstyper kombinert med korte ledetider for produksjon typiske krav som stilles til skiltmakerne. Disse applikasjonene produseres ofte på UV-inkjetprintere i storformat. Slike systemer skriver imidlertid ut sakte, og produksjonen av mindre butikkskilt og POP-displayer med disse enhetene er ganske kostbart. Produksjoner av denne typen skilt er en av hovedfordelene med den nye KODAK ASCEND Digital Press. Den elektrofotografiske (EP) digitale pressen er basert på en ekstremt robust plattform fra Kodak som er i stand til pålitelig høykvalitetsproduksjon på millioner av trykk per måned.
ASCEND Digital Press er en ideell, kostnadseffektiv løsning for butikkskilting, ikke minst fordi den kan skrive ut ark på opptil 1219 mm i hastigheter på opptil 572 m2 per time. Like viktig for skiltapplikasjoner er ASCENDs kompatibilitet med et veldig bredt spekter av underlag. Pressen er spesielt allsidig – egnet for utskrift på ubestrøket så vel som matt og glanset bestrøket papir og kartong – inkludert resirkulerte materialer – og en hel rekke spesialsubstrater. Materialene kan være opptil 762 mikron tykke eller ha en vekt på opptil 687 g/m2.
Fordelene med høykvalitetsutskrift kombinert med inline utsmykning
En annen enestående funksjon ved ASCEND Digital Press er dens femte bildeenhet. Dette gjør at pressen kan trykke ett av totalt 13 tilgjengelige miljøvennlige spesialblekk i én omgang, i tillegg til de nye KODACHROME Dry Inks for CMYK prosessfarger. Dette gjør at spesielle farger eller etterbehandlingseffekter kan oppnås, og produserer levende og slående detaljskilt. Disse blekkene inkluderer oransje, gull, hvitt, klart og folietørt blekk for å nevne noen. Ikke bare muliggjør KODACHROME Foil Dry Ink en mengde ekte folieeffekter, det reduserer også kostnadene betraktelig med folie som bare brukes der du trenger det, i stedet for å dekke dyre foliefelt med dyrt hvitt blekk. Spesialblekkene kan plasseres i den første, andre eller femte bildeenheten i pressen, noe som gjør at ASCEND Press kan møte produksjonskravene for forskjellige blekksekvenser.
Enten det er større overhengende skilting eller plakater, mindre hylleskilt eller diskutstillinger – det er avgjørende å gjengi merkefarger nøyaktig i detaljhandelsskiltapplikasjoner. ASCENDs høye spekter av KODACHROME Dry Inks er i stand til å oppnå mer enn 90 % av PANTONE-biblioteket med bare CMYK, slik at den ekstra bildeenheten kan fokusere på pynt og spesialeffekter. Og hvis det ikke skulle være nok, kan en av de spesifikke KODACHROME Custom PMS-fargene brukes som den femte fargen.
Totalt sett muliggjør ASCENDs elektrofotografiske teknologi mange flere utskriftsforbedringer og utsmykningsmuligheter enn sammenlignbare inkjetløsninger på markedet. Trykkerier kan derfor bruke pressen til å produsere et bredt spekter av svært lønnsomme skiltprodukter mye mer kostnadseffektivt enn med et UV-inkjetsystem i storformat.
Ytterligere detaljhandelsapplikasjoner utover skilting
I tillegg til skiltproduksjon, kan ASCEND Digital Press håndtere kommersielle jobber for butikkene, for eksempel reklamebrosjyrer og flyers, rabattkuponger og andre trykksaker. Disse applikasjonene kan skrives ut med høy gjennomstrømning og med topp kvalitet. Siden pressen har fire standardmatere for ulike papirtyper og arkstørrelser i tillegg til den lange arkmateren for tykke underlag, kan slike applikasjoner kjøres raskt etter hverandre sammen med skiltproduksjon.
–Med ASCEND Digital Press tilbyr Kodak skiltmakere og interne skiltavdelinger i detaljhandelskjeder en effektiv printøsning som setter standarder med sin allsidighet, kvalitet og produktivitet, kommenterte Jeff Zellmer, visepresident for globalt salg og strategi, Kodak . –Kombinasjonen av høykvalitets fullfargeutskrift og et bredt utvalg av utskriftsutsmykningsalternativer i en enkelt, brukervennlig maskin gjør ASCEND til en ekstremt attraktiv investering.

1 Retail Signage Market, https://www.factmr.com/report/retail-signage-market
© Kodak, 2022. Kodak, Ascend og Kodachrome er varemerker for Eastman Kodak Company.