Heidelberg satser på miljøet

Heidelberg ville på sin årlige konferanse i desember vise sitt miljømessige engasjement, og trakk frem de besparelser økt miljøfokus kan føre til. En av de mer kontroversielle uttalelsene fra Heidelberg var at alkoholfritt trykk ikke er det mest miljøvennlige alternativet. I følge Heidelbergs tekniske sjef Jürgen Rauert er alkoholfritt trykk ikke mer miljøvennlig enn en 3-prosents alkoholløsning. De små marginalene som oppstår ved alkoholfritt trykk leder i følge Rauert til mer makulatur og større miljøpåvirkninger enn tilfellet er ved et lavt alkoholinnhold. Selskapet mener at redusert papiravfall har den største positive miljøpåvirkningen innenfor trykkindustrien. Foruten besparelser på skogen, reduseres kulldioksidutslippene som følge av bedre transport- og papirprosesser. Undersøkelsen som er utført av Heidelberg, viste dessuten at de fleste av de tyske trykkerne bruker 7 til 18 prosent alkohol, noe som er for mye. – Å trykke med 15 prosent alkohol er det samme som å ignorere hva teknikken kan gi. Da finnes det store forbedringsmuligheter, uttalte Rauert. Han sier at også Heidelberg arbeider for at trykkerne skal øke oppmerksomheten på dette økologisk viktige området. Rauert mener at et trykkeri med fullt belegg kan spare opptil 210 000 euro per år ved hjelp av miljømessige forandringer innenfor områdene papir, energi, farge, alkohol, vann og sprøytepulver. Beregningene tar utgangspunkt i en Speedmaster XL 105-6+L som produserer 36 millioner trykkark per år, 8000 ark per jobb og 18 jobber om dagen.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Fra glade gubber til e-handel

Tekst: Peter Ollén | Foto: Pressebilde

System for virkelig å kunne e-handle med trykksaker. Og da også komplekse former for emballasje. Det er dette det tyske selskapet Cloudlab gjør i år. Dette raskt voksende selskapet – fra 50 ansatte i vår til 75 nå – brukes av de tyske nettrykkeriene, samt trykkerier rundt om i verden og siden en tid tilbake nå også flere steder i Skandinavia.

Publisert av: 

Jobben med holdbarhet: Slik opplever firmaer det

Tekst: Claes Nordström |

56 prosent av de spurte europeiske selskapene synes det er vanskelig å gjøre grønne investeringer fordi andre forretningsproblemer blir sett på som mer krevende. Og bare en tredjedel av bedriftslederne ser den digitale transformasjonen som en muliggjører for mer bærekraftig forretningspraksis. Dette kommer frem i en ny Ricoh-studie.

Publisert av: 

Digital etikett- og emballasjeløsning fra A-Å fra Konica Minolta

Tekst: Lis Lykke | Foto: Pressebilder

Etiketter og emballasje er de to vekstområdene som i dag er i den grafiske bransjen. Hos Konica Minolta har de satt sammen noen forslag til hvordan trykkerier kan bli en del av den positive utviklingen, ikke bare med en etikettskriver, men med hele løsningen.

Publisert av: 

Digitale etiketter i kulturhus

Tekst: Peter Ollén | Foto: Peter Ollén

For fem år siden var all etikettrykking hos Totaltrykk med offset og flexo. Mindre opplag og behovet for fleksibilitet førte til den første digitale etikettmaskinen i 2017. I sommer var det på tide med neste generasjon Konica Minolta-maskin – 40 prosent raskere og mer fleksibel. Sign & Print besøkte trykkeriet.

Publisert av: 

BK Dekorima: Satser stort på skilt

Tekst: Peter Ollén | Foto: Peter Ollén

– Hvert år ser vi på de store jobbene vi har gjort og tenker: Hva skal vi gjøre neste år? Da er det alltid nye, minst like store jobber. Så mens andre sliter, klarte vi å øke salget med 60 prosent i første halvår 2021, sier daglig leder Arne Nybo i BK Dekorima i Sandefjord. […]

Publisert av: 

«99% av forespørsler på e-post er bortkastet tid»

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Søren Winsløw

Anders Rehhoff, eier av trykkeriet A.R.T. i Skanderborg i Danmark gidder ikke å bruke tid på å besvare e-posthenvendelser fra ukjente kunder. Han rusler heller rundt i det lokale industriområdet en solfylt solskinnsdag og innhenter bestillinger.

Publisert av: