Heidelberg satser på miljøet

PUBLISERT: 4 januar 2008
OPPDATERT: 4 januar

Heidelberg ville på sin årlige konferanse i desember vise sitt miljømessige engasjement, og trakk frem de besparelser økt miljøfokus kan føre til. En av de mer kontroversielle uttalelsene fra Heidelberg var at alkoholfritt trykk ikke er det mest miljøvennlige alternativet. I følge Heidelbergs tekniske sjef Jürgen Rauert er alkoholfritt trykk ikke mer miljøvennlig enn en 3-prosents alkoholløsning. De små marginalene som oppstår ved alkoholfritt trykk leder i følge Rauert til mer makulatur og større miljøpåvirkninger enn tilfellet er ved et lavt alkoholinnhold. Selskapet mener at redusert papiravfall har den største positive miljøpåvirkningen innenfor trykkindustrien. Foruten besparelser på skogen, reduseres kulldioksidutslippene som følge av bedre transport- og papirprosesser. Undersøkelsen som er utført av Heidelberg, viste dessuten at de fleste av de tyske trykkerne bruker 7 til 18 prosent alkohol, noe som er for mye. – Å trykke med 15 prosent alkohol er det samme som å ignorere hva teknikken kan gi. Da finnes det store forbedringsmuligheter, uttalte Rauert. Han sier at også Heidelberg arbeider for at trykkerne skal øke oppmerksomheten på dette økologisk viktige området. Rauert mener at et trykkeri med fullt belegg kan spare opptil 210 000 euro per år ved hjelp av miljømessige forandringer innenfor områdene papir, energi, farge, alkohol, vann og sprøytepulver. Beregningene tar utgangspunkt i en Speedmaster XL 105-6+L som produserer 36 millioner trykkark per år, 8000 ark per jobb og 18 jobber om dagen.

Les videre

Printing av butikkskilt på den produktive måten

KODAK ASCEND Digitalpresse: Bringer større hastighet og produksjonsevner til butikkskilt.
Salesman Checking Food Inventory In Store

Horizon: Fra ett eksemplar til millionopplag

Etterbehandlingsleverandøren Horizon har sine bestselgende maskiner for mindre produksjoner. Men i dag er det de virkelig store systemene som står for størstedelen av salget. Vi intervjuer Paul Jakobson, daglig leder i Horizon i Norden, om årets kommende produktslipp, investeringen i Skandinavia og hvilken retning produsenten tar.
JakobsonPaul-610A1171-scaled

Årsmøtet i Grafisk Bransjeforening Øst besøker BK Grafisk

Grafisk bransjeforening Øst inviterer til årsmøte og seminar, 26. mars, i lokalene til BK Grafisk i Sandefjord. Temaet for fagprogrammet er tjenesteinnovasjon, og det blir presentasjon av BK og omvisning. 
grafisk_oest

CopyCat går superwide med Ricoh

CopyCat har valgt Ricoh Norge som leverandør for sin videre satsing mot storformatmarkedet. Denne nye superwide hybrid printeren vil bli installert i de nye produksjonslokalene som nå ferdigstilles på Billingstad i Asker. Løsningen vil være klar og i operativ drift allerede i slutten av denne måneden.
copycat

Siste nytt

Mediehuset Andvord kjøper storformatprodusent

4. september ble det offentliggjort at Mediehuset Andvord kjøper opp Pulp Grafisk. Kjøpet skal innebære at Andvord kan levere trykk på flere og større materialer, samt styrke det kreative teamet.
Andvord pulp

«Duster» gir deg Oslos historie – gate for gate

Det som ifølge Knut Meiner begynte som et "dusteprosjekt" under pandemien, har utviklet seg til å et av de mest spennende foto-, kunst- og byhistoriske prosjektene i Oslo. Nå er alle byens gater dokumentert med foto og tekst – hvor det hele kommer i ut i bokform.
GATADI-19

Epson lanserer ny etikettprinter

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

Fremtidens papirfremstilling henger på en dråpe vann

Ny forskning viser at vi kan øke antall ganger papir kan resirkuleres, noe som kan revolusjonere papirindustrien.
bjorn-sjostrandx