Sterkere papir

PUBLISERT: 3 september 2008
OPPDATERT: 3 september

KTH og STFI-Packforsk har utviklet et meget kraftig nanopapir som skal tåle det meste. Materialet er framstilt av nanofibere fra vedcellulose og er til og med lettere enn vanlig papir. Cellulose kan ha svært høy slitestyrke på nanoskalaen og de enkelte fibrene kan bli sterkere enn glassfiber og ståltråd, hevder produsenten.
Ifølge Lars Berglund, professor ved avdelingen for fiber- og polymerteknologi ved KTH, har de fleste kommersielle papirtyper kun slitestyrke tilsvarende rundt 15 prosent av nanopapiret. Det skyldes at de bruker hele vedfibre som inneholder store defekter. Ved å kombinere enzymer og malning har forskerne ved KTH lyktes i å fremstille fibere med kun en tusendel av tykkelsen til vanlige papirfibre. Resultatet publiseres i den siste utgaven av det amerikanske kjemitidsskriftet Biomacromelecules, og viser et papir som er mer enn dobbelt så sterkt som noe papir man hittil har sett.

Les videre

Mer om HP og Xerox

I august og september ble det ført diskrete samtaler mellom ledelsen i HP og Xerox. Xerox har fått penger i kassen etter å ha solgt sin asiatiske virksomhet til Fujifilm. De pengene skulle nå brukes til å kjøpe HP.
unadjustednonraw-thumb-1c24

Halden Arbeiderblad mimrer

halden_arbeiderblad

Emballasjeforeningens nye nettsider

Sign og Print retter

Siste nytt

Fagtrykk lanserte ny produksjonslinje for emballasje

Trondheimsfirmaet Fagtrykk hadde 3. oktober offisiell lansering av deres nye produksjonslinje for emballasje i egne lokaler i Fossegrenda i Trondheim. 
fagtrykk1

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Spandex lanserer nyheter innen interiør- og wrapfolier

Spandex Norge lanserer nå en ny serie interiørfolier fra Coverstyl, men også egne produktserien AUTO Wrap med printfolier og tilhørende laminater til bruk i 1D-, 2D- og 3D-profiler på kjøretøy.
AUTO-Wrap_2_mindre

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1