Sterkere papir

PUBLISERT: 3 september 2008
OPPDATERT: 3 september

KTH og STFI-Packforsk har utviklet et meget kraftig nanopapir som skal tåle det meste. Materialet er framstilt av nanofibere fra vedcellulose og er til og med lettere enn vanlig papir. Cellulose kan ha svært høy slitestyrke på nanoskalaen og de enkelte fibrene kan bli sterkere enn glassfiber og ståltråd, hevder produsenten.
Ifølge Lars Berglund, professor ved avdelingen for fiber- og polymerteknologi ved KTH, har de fleste kommersielle papirtyper kun slitestyrke tilsvarende rundt 15 prosent av nanopapiret. Det skyldes at de bruker hele vedfibre som inneholder store defekter. Ved å kombinere enzymer og malning har forskerne ved KTH lyktes i å fremstille fibere med kun en tusendel av tykkelsen til vanlige papirfibre. Resultatet publiseres i den siste utgaven av det amerikanske kjemitidsskriftet Biomacromelecules, og viser et papir som er mer enn dobbelt så sterkt som noe papir man hittil har sett.

Les videre

Mer om HP og Xerox

I august og september ble det ført diskrete samtaler mellom ledelsen i HP og Xerox. Xerox har fått penger i kassen etter å ha solgt sin asiatiske virksomhet til Fujifilm. De pengene skulle nå brukes til å kjøpe HP.
unadjustednonraw-thumb-1c24

Halden Arbeiderblad mimrer

halden_arbeiderblad

Emballasjeforeningens nye nettsider

Sign og Print retter

Siste nytt

NIZE storsatser med nytt innen print og skjæring

Det nye året begynte med en stor maskinlansering – swissQprints femte generasjon Nyala. Sign, Print & Promotion er en av de første messene som viser Nyala 5, så pass på å besøke forhandleren NIZE equipments stand for å se nærmere på denne planskriveren.
Nize messe

Nye medlemmer i L-Shop-familien

Som en del av sin vekststrategi har tekstilgrossisten L-Shop-Team kjøpt opp varemerkene Mantis og Babybugz. Dette skal styrke selskapets posisjon i segmentet skreddersydde klær.
Prama takes a look at the latest African organic cotton Babybugz production_Mantis World_LR-0012

Finn ut hva DTF er

Det finske selskapet Siirtokuva selger DTF-transfers under varemerket WTF is DTF, og kommer til Sign, Print & Promotion for første gang for å ekspandere på det norske markedet.
WTF is DTF webb

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01