DuPont viser til miljøfordeler med flekso

PUBLISERT: 12 desember 2008
OPPDATERT: 12 desember

DuPont Packaging Graphics har publisert to LCA-analyser som granskes av uavhengige eksperter. Analysene viser at trykking av plastfilm for fleksibel emballasje i flekso har omtrent 50 prosent lavere utslipp av drivhusgasser enn tilsvarende i dyptrykk. De to LCA-analysene sammenligner tildels flekso og dyptrykk med hverandre, samt termisk klisjéfremstilling med løsemiddelbasert.

Noe forenklet kan resultatet beskrives slik at for hver million kvadratmeter trykt plastsubstrat som produseres i flekso fremfor i dyptrykk, oppnår man en besparelse av fossil energi tilsvarende 102 liter bensin. Tilsvarende reduksjon av drivhusgasser tilsvarer hva rundt 70 personbiler slipper ut i løpet av et år.

I den andre analysen sammenlignes termisk og løsemiddelbaserte metoder for klisjéfremstilling. Den analysen kommer ut med fordel for den termiske metoden, uttrykt som at den benytter 60 prosent mindre fossil energi og kun forårsaker halve utslippsmengden av drivhusgasser.

Les videre

Mer om HP og Xerox

I august og september ble det ført diskrete samtaler mellom ledelsen i HP og Xerox. Xerox har fått penger i kassen etter å ha solgt sin asiatiske virksomhet til Fujifilm. De pengene skulle nå brukes til å kjøpe HP.
unadjustednonraw-thumb-1c24

Halden Arbeiderblad mimrer

halden_arbeiderblad

Emballasjeforeningens nye nettsider

Sign og Print retter

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324