DuPont viser til miljøfordeler med flekso

PUBLISERT: 12 desember 2008
OPPDATERT: 12 desember

DuPont Packaging Graphics har publisert to LCA-analyser som granskes av uavhengige eksperter. Analysene viser at trykking av plastfilm for fleksibel emballasje i flekso har omtrent 50 prosent lavere utslipp av drivhusgasser enn tilsvarende i dyptrykk. De to LCA-analysene sammenligner tildels flekso og dyptrykk med hverandre, samt termisk klisjéfremstilling med løsemiddelbasert.

Noe forenklet kan resultatet beskrives slik at for hver million kvadratmeter trykt plastsubstrat som produseres i flekso fremfor i dyptrykk, oppnår man en besparelse av fossil energi tilsvarende 102 liter bensin. Tilsvarende reduksjon av drivhusgasser tilsvarer hva rundt 70 personbiler slipper ut i løpet av et år.

I den andre analysen sammenlignes termisk og løsemiddelbaserte metoder for klisjéfremstilling. Den analysen kommer ut med fordel for den termiske metoden, uttrykt som at den benytter 60 prosent mindre fossil energi og kun forårsaker halve utslippsmengden av drivhusgasser.

Les videre

Mer om HP og Xerox

I august og september ble det ført diskrete samtaler mellom ledelsen i HP og Xerox. Xerox har fått penger i kassen etter å ha solgt sin asiatiske virksomhet til Fujifilm. De pengene skulle nå brukes til å kjøpe HP.
unadjustednonraw-thumb-1c24

Halden Arbeiderblad mimrer

halden_arbeiderblad

Emballasjeforeningens nye nettsider

Sign og Print retter

Siste nytt

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik