Det overrasker neppe AGIs lesere at det er rimeligere og raskere å frakte PDF-dokumenter enn papir. Nå har dette også gått opp for internasjonale storaviser, som ser nærmere på teknologien til norske Newsworld for å effektivisere sin avisdistribusjon.
Distribusjon av papiraviser over store avstander er kostbart, og fører i tillegg til det tar mange timer før avisen kommer i salg. I følge en reportasje i Aftenposten 22. juni har det norske selskapet Newsworld inngått foreløpige avtaler med Fox Corporation og det tyske mediehuset Axel Springer Verlag. Konseptet går ut på å distribuere avisene elektronisk til stedet de skal selges, der Newsworld produserer opplag fra 100 til 10.000 eksemplarer ved hjelp av blekkteknologi. Daglig leder Nils Trosterud forteller til Aftenposten at den engelske avisen Daily Mail allerede produserer sitt opplag i New York ved hjelp av denne teknologien. I følge Trosterud har dette medført en opplagsøkning på 30 prosent i den amerikanske storbyen, hovedsakelig fordi avisen nå kommer i salg flere timer tidligere enn før.
Newsworlds teknologi er interessant for aviser som sender små opplag ut på kostbare flyreiser. Selskapet har hatt en tung start, men opplever nå god respons, blant annet med produksjonsavtaler i NewYork og Dubai. Nils Trosterud legger ikke skjul på at ambisjonene er høye. – Vi skal bli verdens største avisdistributør, sier han.