Norsk trykk til lokale opplag av storaviser

PUBLISERT: 23 juni 2009
OPPDATERT: 23 juni

Det overrasker neppe AGIs lesere at det er rimeligere og raskere å frakte PDF-dokumenter enn papir. Nå har dette også gått opp for internasjonale storaviser, som ser nærmere på teknologien til norske Newsworld for å effektivisere sin avisdistribusjon.
Distribusjon av papiraviser over store avstander er kostbart, og fører i tillegg til det tar mange timer før avisen kommer i salg. I følge en reportasje i Aftenposten 22. juni har det norske selskapet Newsworld inngått foreløpige avtaler med Fox Corporation og det tyske mediehuset Axel Springer Verlag. Konseptet går ut på å distribuere avisene elektronisk til stedet de skal selges, der Newsworld produserer opplag fra 100 til 10.000 eksemplarer ved hjelp av blekkteknologi. Daglig leder Nils Trosterud forteller til Aftenposten at den engelske avisen Daily Mail allerede produserer sitt opplag i New York ved hjelp av denne teknologien. I følge Trosterud har dette medført en opplagsøkning på 30 prosent i den amerikanske storbyen, hovedsakelig fordi avisen nå kommer i salg flere timer tidligere enn før.
Newsworlds teknologi er interessant for aviser som sender små opplag ut på kostbare flyreiser. Selskapet har hatt en tung start, men opplever nå god respons, blant annet med produksjonsavtaler i NewYork og Dubai. Nils Trosterud legger ikke skjul på at ambisjonene er høye. – Vi skal bli verdens største avisdistributør, sier han.

Les videre

Mer om HP og Xerox

I august og september ble det ført diskrete samtaler mellom ledelsen i HP og Xerox. Xerox har fått penger i kassen etter å ha solgt sin asiatiske virksomhet til Fujifilm. De pengene skulle nå brukes til å kjøpe HP.
unadjustednonraw-thumb-1c24

Halden Arbeiderblad mimrer

halden_arbeiderblad

Emballasjeforeningens nye nettsider

Sign og Print retter

Siste nytt

Fagtrykk lanserte ny produksjonslinje for emballasje

Trondheimsfirmaet Fagtrykk hadde 3. oktober offisiell lansering av deres nye produksjonslinje for emballasje i egne lokaler i Fossegrenda i Trondheim. 
fagtrykk1

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Spandex lanserer nyheter innen interiør- og wrapfolier

Spandex Norge lanserer nå en ny serie interiørfolier fra Coverstyl, men også egne produktserien AUTO Wrap med printfolier og tilhørende laminater til bruk i 1D-, 2D- og 3D-profiler på kjøretøy.
AUTO-Wrap_2_mindre

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1