Norsk trykk til lokale opplag av storaviser

PUBLISERT: 23 juni 2009
OPPDATERT: 23 juni

Det overrasker neppe AGIs lesere at det er rimeligere og raskere å frakte PDF-dokumenter enn papir. Nå har dette også gått opp for internasjonale storaviser, som ser nærmere på teknologien til norske Newsworld for å effektivisere sin avisdistribusjon.
Distribusjon av papiraviser over store avstander er kostbart, og fører i tillegg til det tar mange timer før avisen kommer i salg. I følge en reportasje i Aftenposten 22. juni har det norske selskapet Newsworld inngått foreløpige avtaler med Fox Corporation og det tyske mediehuset Axel Springer Verlag. Konseptet går ut på å distribuere avisene elektronisk til stedet de skal selges, der Newsworld produserer opplag fra 100 til 10.000 eksemplarer ved hjelp av blekkteknologi. Daglig leder Nils Trosterud forteller til Aftenposten at den engelske avisen Daily Mail allerede produserer sitt opplag i New York ved hjelp av denne teknologien. I følge Trosterud har dette medført en opplagsøkning på 30 prosent i den amerikanske storbyen, hovedsakelig fordi avisen nå kommer i salg flere timer tidligere enn før.
Newsworlds teknologi er interessant for aviser som sender små opplag ut på kostbare flyreiser. Selskapet har hatt en tung start, men opplever nå god respons, blant annet med produksjonsavtaler i NewYork og Dubai. Nils Trosterud legger ikke skjul på at ambisjonene er høye. – Vi skal bli verdens største avisdistributør, sier han.

Les videre

Mer om HP og Xerox

I august og september ble det ført diskrete samtaler mellom ledelsen i HP og Xerox. Xerox har fått penger i kassen etter å ha solgt sin asiatiske virksomhet til Fujifilm. De pengene skulle nå brukes til å kjøpe HP.
unadjustednonraw-thumb-1c24

Halden Arbeiderblad mimrer

halden_arbeiderblad

Emballasjeforeningens nye nettsider

Sign og Print retter

Siste nytt

NIZE storsatser med nytt innen print og skjæring

Det nye året begynte med en stor maskinlansering – swissQprints femte generasjon Nyala. Sign, Print & Promotion er en av de første messene som viser Nyala 5, så pass på å besøke forhandleren NIZE equipments stand for å se nærmere på denne planskriveren.
Nize messe

Nye medlemmer i L-Shop-familien

Som en del av sin vekststrategi har tekstilgrossisten L-Shop-Team kjøpt opp varemerkene Mantis og Babybugz. Dette skal styrke selskapets posisjon i segmentet skreddersydde klær.
Prama takes a look at the latest African organic cotton Babybugz production_Mantis World_LR-0012

Finn ut hva DTF er

Det finske selskapet Siirtokuva selger DTF-transfers under varemerket WTF is DTF, og kommer til Sign, Print & Promotion for første gang for å ekspandere på det norske markedet.
WTF is DTF webb

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01