Paper Sense er et nytt prosjekt for å undersøke folks holdninger til papirbaserte medier og elektroniske medier, forteller GFF, den svenske grafiske arbeidsgiverforeningen. Prosjektet imøteses med spenning, også i Norge. Bak prosjektet står svenske Innventia i samarbeid med partnere fra ulike næringslivsområder. Prosjektet skal vise næringslivet hvordan de kan endre sin tilnærming til trykte medier sammenlignet med digitale medier, og belyse hvilke fordeler og ulemper de papirbaserte mediene har i markedskommunikasjonen. Undersøkelsen skal også avdekke vilkårene for utvikling av innovative papirprodukter som møter forbrukernes ulike behov. Papirindustrien er representert med flere store bedrifter i prosjektet, men også selskaper som Norske Skogindustrier, IKEA, ICA og andre deltar, samt representanter for mobilteknologi og medieforskning. En del av prosjektet er studier i butikkene for å kartlegge forbrukernes holdninger til reklame. Forskerne skal måle hvordan brukernes atferd avhenger av direktereklame de har mottatt hjemme og den digitale og papirbaserte annonseringen de eksponeres for i butikken. Målet med forskningsprosjektet er å vise hvordan næringslivet kan endre sin tilnærming til trykte medier i forhold til digitale medier, og hvilke fordeler og ulemper papirbaserte medier har med hensyn til markedskommunikasjon.