Fraktur gjenoppstår

PUBLISERT: 24 juni 2010
OPPDATERT: 24 juni

Ode er en ny skriftfamilie fra den tyske typografen Martin Wenzel hos Martin Plus Fonts. Dette snittet er sterkt inspirert av gamle frakturer, men samtidig tilpasset moderne bruk. Karakteristisk for frakturer er at de er stive og tunge, noe som ofte begrenser bruken i moderne formgivning. Martin Wenzel sier at han under arbeidet har forsøkt å designe en skrift som uttrykker andre verdier. Dette har han oppnådd gjennom å erstatte de skarpe kantene med myke, og endre fra skarpe til myke vinkler. I tillegg har Ode fått en liten kursivering, noe som endrer tyngdepunktet oppover.

Ode er tilgjengelig i fem utgaver, fra semilight til sort. Hver av dem koster 49 euro og kan installeres på inntil fem datamaskiner. Ved kjøp av hele pakken reduseres snittprisen med 33 prosent.

Les videre

Mer om HP og Xerox

I august og september ble det ført diskrete samtaler mellom ledelsen i HP og Xerox. Xerox har fått penger i kassen etter å ha solgt sin asiatiske virksomhet til Fujifilm. De pengene skulle nå brukes til å kjøpe HP.
unadjustednonraw-thumb-1c24

Halden Arbeiderblad mimrer

halden_arbeiderblad

Emballasjeforeningens nye nettsider

Sign og Print retter

Siste nytt

Etikettmarkedet falt 25 prosent

Etter korona, hvor etikettmarkedet eksploderte, var fallet på 25,8 % i 2023 (ifølge FINAT) kanskje å forvente. Likevel beskriver Claus Søndergaard, fra UPM Raflatac, det som et tøft år, men sier samtidig at forventningene til 2024 er positive.
Claus_UPMRaflatac

Utgir unikt verktøy for visualisering av foliedesign

Zeno lanseres nå i Norge. Et verktøy som vil hjelpe til å visualisere kundenes drømmer i 3D og forkorte salgsprosessen.
Zeno kollage

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et "360 graders kommunikasjonshus". Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.
Wera Dag