Smart løsning for å oppdage forfalskninger

PUBLISERT: 31 august 2010
OPPDATERT: 31 august

n45920-o-pur_web

Manroland har i samarbeid med flere tyske aktører utviklet en løsning for å avgjøre om et produkt og dets emballasje er ekte. Ifølge selskapet skal dette kunne avdekkes ved hjelp av et vanlig mobiltelefonkamera. Prosjektet har fått navnet O-PUR og er sponset av de tyske føderale myndighetene for forskning og teknologi. Målet er å garantere ekthet og sporbarhet for ulike produkter, eksempelvis legemidler.

Den grafiske bransjen benytter flere metoder for å hjelpe produsentene med å beskytte varemerker. Bruk av spesiell trykkfarge, preging, lakk og andre effekter gjør det vanskeligere å kopiere en ekte emballasje, men det blir aldri umulig å ta kopier. O-PUR er basert på en todimensjonal «kode» som kun måler tre millimeter. Hvert ark som brukes i produksjonen, utstyres med en slik kode i trykkeprosessen, slik at hvert ark er unikt. Alle koder dokumenteres gjennom et høyhastighets kamera montert i pressen. Samtlige lagres så i en sentral database, og derfor kan hver pakke identifiseres. Dette gjøres i praksis ved at brukeren tar et bilde av koden med sin kameratelefon, laster opp bildet til et nettsted, og derfra kan få bekreftet om produktet er ekte. O-PUR kan også brukes med materialer som metall, plast, tre og lær.

Les videre

Mer om HP og Xerox

I august og september ble det ført diskrete samtaler mellom ledelsen i HP og Xerox. Xerox har fått penger i kassen etter å ha solgt sin asiatiske virksomhet til Fujifilm. De pengene skulle nå brukes til å kjøpe HP.
unadjustednonraw-thumb-1c24

Halden Arbeiderblad mimrer

halden_arbeiderblad

Emballasjeforeningens nye nettsider

Sign og Print retter

Siste nytt

Kreative idéer viktigere enn maskiner for pigg 125-åring

DataTrykk i Stavanger har en historie helt tilbake til 1899. I mange år var det et tradisjonelt trykkeri, men for åtte år siden kastet de ut offsetpressene og staket ut en helt ny retning for familiebedriften.
Hilde Lars 1

RKGrafisk kjøper seg inn i Hurtig-Trykk

RKGrafisk AS har inngått en avtale om å kjøpe 75% av aksjene i Hurtig-Trykk AS. "Denne strategiske investeringen vil styrke RKGrafisk sin posisjon i det norske trykkerimarkedet og utvide selskapets tjenesteportefølje," heter det i en pressemelding fra selskapet.
rkgrafisk_ht

Gallus lanserer et forskningsgjennombrudd - matt UV-inkjet

Gallus Group, et datterselskap av Heidelberger Druckmaschinen AG, lanserer nå det de kaller et forskningsgjennombrudd: Gallus MatteJet-teknologi.
MatteJet_01x

Det blåser rundt Canons nye tilvalg for planskriver

Kunder med gjeldende Canon Arizona 1300-serie med FLOW-teknologi kan oppgradere UV-planskriveren til den nyeste FLXflow-teknologiversjonen, inkludert de valgfrie ekstrafunksjonene "Float" og "Instant Switch".
Arizona-1300-FLXflow_Hero1