Smart løsning for å oppdage forfalskninger

PUBLISERT: 31 august 2010
OPPDATERT: 31 august

n45920-o-pur_web

Manroland har i samarbeid med flere tyske aktører utviklet en løsning for å avgjøre om et produkt og dets emballasje er ekte. Ifølge selskapet skal dette kunne avdekkes ved hjelp av et vanlig mobiltelefonkamera. Prosjektet har fått navnet O-PUR og er sponset av de tyske føderale myndighetene for forskning og teknologi. Målet er å garantere ekthet og sporbarhet for ulike produkter, eksempelvis legemidler.

Den grafiske bransjen benytter flere metoder for å hjelpe produsentene med å beskytte varemerker. Bruk av spesiell trykkfarge, preging, lakk og andre effekter gjør det vanskeligere å kopiere en ekte emballasje, men det blir aldri umulig å ta kopier. O-PUR er basert på en todimensjonal «kode» som kun måler tre millimeter. Hvert ark som brukes i produksjonen, utstyres med en slik kode i trykkeprosessen, slik at hvert ark er unikt. Alle koder dokumenteres gjennom et høyhastighets kamera montert i pressen. Samtlige lagres så i en sentral database, og derfor kan hver pakke identifiseres. Dette gjøres i praksis ved at brukeren tar et bilde av koden med sin kameratelefon, laster opp bildet til et nettsted, og derfra kan få bekreftet om produktet er ekte. O-PUR kan også brukes med materialer som metall, plast, tre og lær.

Les videre

Mer om HP og Xerox

I august og september ble det ført diskrete samtaler mellom ledelsen i HP og Xerox. Xerox har fått penger i kassen etter å ha solgt sin asiatiske virksomhet til Fujifilm. De pengene skulle nå brukes til å kjøpe HP.
unadjustednonraw-thumb-1c24

Halden Arbeiderblad mimrer

halden_arbeiderblad

Emballasjeforeningens nye nettsider

Sign og Print retter

Siste nytt

Inkjet i høye hastigheter er fremtiden for Ricoh

Arkbasert toner er fortsatt et viktig segment for Ricoh, men det er innenfor inkjet det er et reelt potensial for både utvikling og vekst. Dette sier Eef de Ridder, visepresident for Ricoh Europes grafiske kommunikasjonssegment, i et intervju med Sign&Print.
Ricoh-Eef-2

Print.com investerer for sterk internasjonal posisjon

Print.Group, holdingselskapet bak den europeiske printplattformen Print.com, har kjøpt opp trykkeriet Simian. Oppkjøpet inkluderer salgsplattformene Reclameland, Flyerzone og Drukland samt Simians 23.000 kvadratmeter store produksjonsanlegg nær Groningen i Nederland.
MarcoAarnink-WouterHaan-2

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC

Printere og varmepresser i aksjon på messen

Kreatek tilbyr DTF-printere, UV-printere, broderimaskiner, varmepresser og tekstiltrykk-løsninger for både små og store produksjoner. Litt av dette viser de på Sign, Print & Promotion.
Kreatek