Manroland har i samarbeid med flere tyske aktører utviklet en løsning for å avgjøre om et produkt og dets emballasje er ekte. Ifølge selskapet skal dette kunne avdekkes ved hjelp av et vanlig mobiltelefonkamera. Prosjektet har fått navnet O-PUR og er sponset av de tyske føderale myndighetene for forskning og teknologi. Målet er å garantere ekthet og sporbarhet for ulike produkter, eksempelvis legemidler.
Den grafiske bransjen benytter flere metoder for å hjelpe produsentene med å beskytte varemerker. Bruk av spesiell trykkfarge, preging, lakk og andre effekter gjør det vanskeligere å kopiere en ekte emballasje, men det blir aldri umulig å ta kopier. O-PUR er basert på en todimensjonal «kode» som kun måler tre millimeter. Hvert ark som brukes i produksjonen, utstyres med en slik kode i trykkeprosessen, slik at hvert ark er unikt. Alle koder dokumenteres gjennom et høyhastighets kamera montert i pressen. Samtlige lagres så i en sentral database, og derfor kan hver pakke identifiseres. Dette gjøres i praksis ved at brukeren tar et bilde av koden med sin kameratelefon, laster opp bildet til et nettsted, og derfra kan få bekreftet om produktet er ekte. O-PUR kan også brukes med materialer som metall, plast, tre og lær.