Infotrends, som forsker på markedsutvikling, publiserte nylig sine forventninger for markedsutviklingen innenfor grafisk arbeidsflytprogramvare frem mot 2014. I likhet med mange andre markeder, opplevde også dette markedet en betydelig nedgang under finanskrisen. Likevel forventer Infotrends en vekst på rundt 5 prosent det neste året. – Markedet har opplevd mye motgang de siste årene. Tall fra 2009 reflekterer dette, men vi ser allerede fremgang i 2010, og vi forventer at denne veksten vil fortsette, uttaler Alex Sumarta fra Infotrends. Teknologiske fremskritt og endrede kommunikasjonsmetoder er blant de største vekstfaktorene. Ny programvare kan gi betydelige forbedringer i arbeidsflyten, samt bidra til økt personalisering av ulike kommunikasjonsmaterialer. Infotrends mener dagens marked er i ferd med å tilpasse seg de mange ulike mediekanaler, noe som gjenspeiles av veksten i markedet for flerkanals arbeidsflyt. Analyseselskapet forventer en fremgang innenfor de fleste segmenter, fordi de mener det finnes et innestengt behov, spesielt med hensyn til tilpasset kommunikasjon og e-løsninger. Trykkeriene behøver programvareløsninger for å diversifisere sine egne produkter. Ifølge Infotrends er investeringer også nødvendige for å opprettholde en automatisert og kostnadseffektiv arbeidsflyt.