Mye kommunikasjon i én farge

PUBLISERT: 13 oktober 2011
OPPDATERT: 13 oktober

Med den digitale revolusjonen kom også frigjøringen av all verdens farger, både på skjerm og trykk. Mange tror at det nå er revnende likegyldig om man bestiller trykksaker i farger eller i sort/hvitt, for det ser så besnærende enkelt ut å trykke på knappen i den ene enden av maskinen, for så å vente på fiks ferdige fargetrykksaker i den andre enden av produksjonslinjen – nesten som å bruke en real, gammeldags kopimaskin. Så glemmer man at fargeproduksjoner fremdeles koster penger. Flere faktorer kan spille inn; høyere fargeforbruk, dyrere maskiner, mer tidkrevende vedlikehold og økte kvalitetskrav til papiret.

Og er det alltid riktig å anbefale farger? Det er ikke vanskelig å forstå at markedet lenge har vært i en slags digital fargerus, og det er heller ikke vanskelig å godta at dette har vært en gledelig utvikling på mange måter. En reklametrykksak i sort/hvitt vil slite med å skape den nødvendige oppmerksomheten. Skal man dokumentere virkeligheten, skal det også godt gjøres å unngå fargene. Men det er også et faktum at svært mange trykksaker objektivt sett fungerer like godt som budskapsbringere i monokrom som de fargesprakende, kreative produksjonene. Tekniske tegninger, manualer, tekstdokumenter, romaner og byggebeskrivelser er eksempler på oppdrag som kanskje kommer bedre til sin rett i svart trykk på hvitt papir. Det fins fremdeles saker som bare skal dokumenteres, uten å måtte overbevise og skape følelser hos leseren – slik farger ofte skal gjøre.

Vår grafiske verden er faktisk heller ikke så fargerik som vi liker å tro.  Selv om fargetrykksakene stadig øker i volum, står de monokrome produksjonene (i all hovedsak sort/hvitt) fremdeles for 70 prosent av all trykksakproduksjon. Det tilsvarer rundt 600 milliarder A4-ark i året, og tallet er ganske stabilt. Det er altså et velvoksent marked for fargeløse produksjoner av høy kvalitet. Spesielt er offentlig sektor storforbrukere av monokrom-trykksaker. Det er selvsagt fordi kostnadskravene her er ekstra strenge, så man sparer der man kan. Men også næringslivet tar rev i seilene når finansuroen nå igjen gjør seg gjeldende. Da blir det brått vesentlig å vurdere alle innkjøp litt grundigere enn før, og det vil ikke sjelden gå i favør av sort/hvitt-trykksaker der disse gjør nytten.

Allkopi kjøpte nettopp tre Ricoh Pro C751. Maskinen har den fordelen at den kan kjøre svart uten at fargeverkene blir engasjert i det hele tatt. Det var avgjørende for Allkopi, som er en gigant på det norske trykksakmarkedet. Ricoh lanserte denne maskinen etter å ha analysert markedet og lyttet til ønsker fra kundene. Andre produsenter har tydeligvis oppdaget det samme, for det blir ikke færre maskiner av denne typen, men flere.

Kanskje fargerusen er i ferd med å legge seg? I så fall er det gledelig at maskinprodusentene fremdeles utvikler og forbedrer monokrom-maskinene, slik at disse holder følge med de digitale fargepressene kvalitetsmessig. For kvalitetsfremskrittene ofrer vi ikke, verken i farger eller sort/hvitt.

Det er verdt å ofre problemstillingen en tanke. Du har muligens ”fargeblinde” kunder som trenger gode råd? Black is still beautiful!

 

Lasse Andreassen

Redaktør

Les videre

Prisen på trykksaker

Vår forlegger, Peter Ollén deler fra sine møter med grafisk bransje. I dag sier han noe om å ikke gå ned i pris men heller øke en trykksaks effekt.
peter_ollen_ny_800px

Å drive trykkeri i koronatiden

Sjefredaktøren tar til orde for å normalisere driften og samspillet mellom medarbeiderne og overfor kundene, samtidig som man opprettholder smittevernet.
peter-ollexxn-190626-1024x716

Hold prisen oppe – av respekt for kunden

Ikke senk prisene dine i disse stormfulle tider. Det beste for kundene dine er at du øker prisen litt. Tror du meg ikke? Les videre.
peter-ollexxn-190626-1024x716

En ny bølge av etterspørsel

Peters leder: En ny bølge av etterspørsel er på vei inn i den grafiske bransjen. På samme måte som vi opplevde et enormt oppsving da vi kunne tilby offset i stedet for boktrykk, så kommer vi nå til å få oppleve et stort oppsving når vi kan tilby ulike varianter av blekktrykk.
peter_ollen_ny_800px

Siste nytt

En fordel med PVC-fritt i måling av CO2-avtrykk

Spandex har fått et konsulentselskap til å utføre en uavhengig validering av karbonavtrykket til populære trykk- og skjærefolier i ImagePerfect-serien. Resultatene viser at de PVC-frie produktene etterlater et mindre fotavtrykk sammenlignet med tradisjonelle folier.
Evergreen Spandex

Ricoh inngår partnerskap for å utvide storformatporteføljen

Ricoh Europe har inngått et strategisk partnerskap med Flora Digital, en kinesisk flatbed- og storformat inkjet-printerprodusent.
Ricoh-Flora

Müller Martini kjøper Hunkeler

Etter nøye vurdering har familiene bak de to selskapene bestemt seg for å slå sammen Hunkeler Group med Müller Martini Group.
MM-Hunkeler

Trykkeriet med kunst som nisje

Da kunstneren Tammo Rist fikk et stipend brukte han pengene til å kjøpe en Epson-printer for å kunne skrive ut sine egne verk – og andres. Det skulle utvikle seg til digitaltrykkeriet PIGS.
PIGS Tammo