Mye kommunikasjon i én farge

Med den digitale revolusjonen kom også frigjøringen av all verdens farger, både på skjerm og trykk. Mange tror at det nå er revnende likegyldig om man bestiller trykksaker i farger eller i sort/hvitt, for det ser så besnærende enkelt ut å trykke på knappen i den ene enden av maskinen, for så å vente på fiks ferdige fargetrykksaker i den andre enden av produksjonslinjen – nesten som å bruke en real, gammeldags kopimaskin. Så glemmer man at fargeproduksjoner fremdeles koster penger. Flere faktorer kan spille inn; høyere fargeforbruk, dyrere maskiner, mer tidkrevende vedlikehold og økte kvalitetskrav til papiret.

Og er det alltid riktig å anbefale farger? Det er ikke vanskelig å forstå at markedet lenge har vært i en slags digital fargerus, og det er heller ikke vanskelig å godta at dette har vært en gledelig utvikling på mange måter. En reklametrykksak i sort/hvitt vil slite med å skape den nødvendige oppmerksomheten. Skal man dokumentere virkeligheten, skal det også godt gjøres å unngå fargene. Men det er også et faktum at svært mange trykksaker objektivt sett fungerer like godt som budskapsbringere i monokrom som de fargesprakende, kreative produksjonene. Tekniske tegninger, manualer, tekstdokumenter, romaner og byggebeskrivelser er eksempler på oppdrag som kanskje kommer bedre til sin rett i svart trykk på hvitt papir. Det fins fremdeles saker som bare skal dokumenteres, uten å måtte overbevise og skape følelser hos leseren – slik farger ofte skal gjøre.

Vår grafiske verden er faktisk heller ikke så fargerik som vi liker å tro.  Selv om fargetrykksakene stadig øker i volum, står de monokrome produksjonene (i all hovedsak sort/hvitt) fremdeles for 70 prosent av all trykksakproduksjon. Det tilsvarer rundt 600 milliarder A4-ark i året, og tallet er ganske stabilt. Det er altså et velvoksent marked for fargeløse produksjoner av høy kvalitet. Spesielt er offentlig sektor storforbrukere av monokrom-trykksaker. Det er selvsagt fordi kostnadskravene her er ekstra strenge, så man sparer der man kan. Men også næringslivet tar rev i seilene når finansuroen nå igjen gjør seg gjeldende. Da blir det brått vesentlig å vurdere alle innkjøp litt grundigere enn før, og det vil ikke sjelden gå i favør av sort/hvitt-trykksaker der disse gjør nytten.

Allkopi kjøpte nettopp tre Ricoh Pro C751. Maskinen har den fordelen at den kan kjøre svart uten at fargeverkene blir engasjert i det hele tatt. Det var avgjørende for Allkopi, som er en gigant på det norske trykksakmarkedet. Ricoh lanserte denne maskinen etter å ha analysert markedet og lyttet til ønsker fra kundene. Andre produsenter har tydeligvis oppdaget det samme, for det blir ikke færre maskiner av denne typen, men flere.

Kanskje fargerusen er i ferd med å legge seg? I så fall er det gledelig at maskinprodusentene fremdeles utvikler og forbedrer monokrom-maskinene, slik at disse holder følge med de digitale fargepressene kvalitetsmessig. For kvalitetsfremskrittene ofrer vi ikke, verken i farger eller sort/hvitt.

Det er verdt å ofre problemstillingen en tanke. Du har muligens ”fargeblinde” kunder som trenger gode råd? Black is still beautiful!

 

Lasse Andreassen

Redaktør

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


En ”doldis” er den største skiltmakeren

Tekst: Peter Ollén | Foto: Peter Ollén

De største skiltene. Og de minste. Bokstaver som er oppbygde hver for seg med bakgrunnsbelysning. Eller en duk på 25 kvadratmeter som spenner over en hel fasade. Tre, metall, akryl. Spesialistkunnskap om sveising og belysning. Og om vindens krefter. Det er bara en del av den kunnskapen som Signtronic besitter.

Publisert av: 

Packnorth: Canon LabelStream 4000 vises for messepublikum

Tekst: Bo Wallteg | Foto: Canon

Canon brenner alt kruttet sitt på en enkelt maskin under Packnorth 10. – 12. mai. Canon LabelStream 4000, en spennende etikettpresse lansert i 2019, har nå begynt å finne veien til markeder i Europa. Norden er fortsatt et uberørt område, men Canon håper å legge grunnlaget for fremtidige installasjoner via Packnorth.

Publisert av: