Verden på vent

PUBLISERT: 15 desember 2011
OPPDATERT: 15 desember

Det råder en urolig stemning på alle verdensmarkeder. Vi er reelt sett ikke i nærheten av finanskrisen som rammet oss i 2008, men krisetilstandene i flere europeiske land og USA fører til usikkerhet og en tilbakeholdenhet som fører til stillstand og tilbakegang i seg selv.

Annonsemarkedet har vist seg å være en forholdsvis sikker indikator på uro i store deler av næringslivet. Der er dessverre signalene ganske tydelige nå. Selv om Norge totalt sett topper reklameomsetningen i verden (bare Australia bruker mer penger på reklame per innbygger), er det gjennomgående laber aktivitet på annonsemarkedet. De høye omsetningstallene skyldes først og fremst økt satsing på internettannonsering. Også den grafiske bransjen merker kundenes sparekniv. På generell basis registrerer man nå at folk venter med å kjøpe og selge bolig, mens næringslivet er avventende med å ansette folk de egentlig trenger. Også varehandelen merker stagnasjon, selv om det er ventet at befolkningen vil bruke like mye på julehandelen i år som i fjor. For det fins penger. Det er ikke pengemangel, men uro og usikkerhet som fører til forsiktighet og tilbakeholdenhet på de fleste fronter.

Det er kanskje på tide å blåse liv i en gammel ”markedsføringssannhet” igjen. Det er en akseptert kjensgjerning at det lønner seg å annonsere i nedgangstider. Kanskje også noe å tenke på grafiske virksomheter? Det er flere grunner til at man kan oppnå større effekt av reklamekronene i tider som dette. Den mest åpenbare fordelen er at det er mindre støy i mediene. Jo færre andre annonsører som slåss om oppmerksomheten, jo lettere er det å nå fram med budskapet. Det betyr at man kanskje kan oppnå samme effekt med færre annonser eller litt mindre formater. Når markedet er ”tørt”, er det også mulig å oppnå gunstige priser og rabatter både på enkeltinnrykk og rammeavtaler. Aktivitet i et saktegående marked kan med andre ord lønne seg i lengden.

Det er lett å forstå at mange er tilbakeholdne med investeringer i markedsføring, utstyr og medarbeidere når verden holder pusten. Men vi må ikke glemme å puste!

 

Livlig aktivitet i bransjen

Generelt skjer det mye på utviklingssiden i den grafiske bransjen, noe vi her i AGI registrerer både i form av flere henvendelser og en økende strøm av pressemeldinger og nyhetsbrev. Forklaringen er ikke minst at mange utviklere og produsenter nå fullfører prosjekter de har jobbet med i flere år, med tanke på lansering på vårens Drupa-happening. Der kan vi åpenbart vente oss mange spennende lanseringer fra en bransje som er i en rivende, teknologisk utvikling.

Dette er den siste papirutgaven før jul, så jeg ønsker deg både god lesning og en avslappende julefeiring når den tid kommer.

 

Lasse Andreassen

Redaktør

Les videre

Prisen på trykksaker

Vår forlegger, Peter Ollén deler fra sine møter med grafisk bransje. I dag sier han noe om å ikke gå ned i pris men heller øke en trykksaks effekt.
peter_ollen_ny_800px

Å drive trykkeri i koronatiden

Sjefredaktøren tar til orde for å normalisere driften og samspillet mellom medarbeiderne og overfor kundene, samtidig som man opprettholder smittevernet.
peter-ollexxn-190626-1024x716

Hold prisen oppe – av respekt for kunden

Ikke senk prisene dine i disse stormfulle tider. Det beste for kundene dine er at du øker prisen litt. Tror du meg ikke? Les videre.
peter-ollexxn-190626-1024x716

En ny bølge av etterspørsel

Peters leder: En ny bølge av etterspørsel er på vei inn i den grafiske bransjen. På samme måte som vi opplevde et enormt oppsving da vi kunne tilby offset i stedet for boktrykk, så kommer vi nå til å få oppleve et stort oppsving når vi kan tilby ulike varianter av blekktrykk.
peter_ollen_ny_800px

Siste nytt

HP lanserer fire nye digitalpresser

HP annonserer lanseringen av fire nye digitalpresser, HP Indigo 120K, Indigo 18K, Indigo 7K Secure og Indigo V2 for det kommersielle markedet. De nye digitalpressene er designet for å forbedre både produksjonsflyten og økonomien i trykkeribransjen – og inneholder derfor en rekke autonome løsninger som skal effektivisere produksjonsprosesser.
hp123

Epson går i personaliseringens spor

Mindre serier med tilpassede produkter, det er en klar trend i den grafiske bransjen. Epson lanserte to nyheter i dette segmentet på Fespa: en UV-printer og en DTF/DTG-printer. Begge inngangsmodeller av desktop-størrelse.
Epson-6-1024x683

swissQprint gir 3 års garanti – uten dyrere pris

swissQprint viste ingen produktnyheter på Fespa, men kunne fortelle at de nå har tre års garanti på alle sine printere - uten ekstra kostnad.
SQP

Avfall blir helt nye produkter med Hexis nye satsing

Avfall fra materialer blir husisolasjon og PVC-rør når Hexis nye resirkuleringsprogram rulles ut i Europa. Under Fespa viser det franske selskapet også en ny ultratransparent film og nye farger i Bodyfence- og Skintac-serien.
hexis_wallgren