Det råder en urolig stemning på alle verdensmarkeder. Vi er reelt sett ikke i nærheten av finanskrisen som rammet oss i 2008, men krisetilstandene i flere europeiske land og USA fører til usikkerhet og en tilbakeholdenhet som fører til stillstand og tilbakegang i seg selv.
Annonsemarkedet har vist seg å være en forholdsvis sikker indikator på uro i store deler av næringslivet. Der er dessverre signalene ganske tydelige nå. Selv om Norge totalt sett topper reklameomsetningen i verden (bare Australia bruker mer penger på reklame per innbygger), er det gjennomgående laber aktivitet på annonsemarkedet. De høye omsetningstallene skyldes først og fremst økt satsing på internettannonsering. Også den grafiske bransjen merker kundenes sparekniv. På generell basis registrerer man nå at folk venter med å kjøpe og selge bolig, mens næringslivet er avventende med å ansette folk de egentlig trenger. Også varehandelen merker stagnasjon, selv om det er ventet at befolkningen vil bruke like mye på julehandelen i år som i fjor. For det fins penger. Det er ikke pengemangel, men uro og usikkerhet som fører til forsiktighet og tilbakeholdenhet på de fleste fronter.
Det er kanskje på tide å blåse liv i en gammel ”markedsføringssannhet” igjen. Det er en akseptert kjensgjerning at det lønner seg å annonsere i nedgangstider. Kanskje også noe å tenke på grafiske virksomheter? Det er flere grunner til at man kan oppnå større effekt av reklamekronene i tider som dette. Den mest åpenbare fordelen er at det er mindre støy i mediene. Jo færre andre annonsører som slåss om oppmerksomheten, jo lettere er det å nå fram med budskapet. Det betyr at man kanskje kan oppnå samme effekt med færre annonser eller litt mindre formater. Når markedet er ”tørt”, er det også mulig å oppnå gunstige priser og rabatter både på enkeltinnrykk og rammeavtaler. Aktivitet i et saktegående marked kan med andre ord lønne seg i lengden.
Det er lett å forstå at mange er tilbakeholdne med investeringer i markedsføring, utstyr og medarbeidere når verden holder pusten. Men vi må ikke glemme å puste!
Livlig aktivitet i bransjen
Generelt skjer det mye på utviklingssiden i den grafiske bransjen, noe vi her i AGI registrerer både i form av flere henvendelser og en økende strøm av pressemeldinger og nyhetsbrev. Forklaringen er ikke minst at mange utviklere og produsenter nå fullfører prosjekter de har jobbet med i flere år, med tanke på lansering på vårens Drupa-happening. Der kan vi åpenbart vente oss mange spennende lanseringer fra en bransje som er i en rivende, teknologisk utvikling.
Dette er den siste papirutgaven før jul, så jeg ønsker deg både god lesning og en avslappende julefeiring når den tid kommer.
Lasse Andreassen
Redaktør