På et Canon Oce webinar i januar presenterte Barbara Pellow fra InfoTrends de 10 største trendene i grafisk bransje 2013.
- Digitalt fargeprint. Alle satser på print i farger. InfoTrends forventer vekst i amerikansk detaljhandel på dette området fra 29,6 milliarder dollar til 39,5 milliarder dollar i perioden 2011 til 2016.
- Digitalt storformat blir allemannseie, og utvikler seg til en nøkkelkomponent i markedsstrategien. InfoTrends regner med en årlig vækst på 7 prosent i dette markedet fra 2011 til 2016.
- Raskere overgang fra offset til digital. Nye inkjetløsninger tilbyr hastighet, kvalitet, mediefleksibilitet, og etterbehandling – samt mer konkurransedyktige priser. Den største veksten kommer i forbindelse med applikasjoner som bøker, direct mail, transpromo og brosjyrer.
- Bedre medier driver det digitale markedet. De nyere digitale maskinene støtter nye medier med høyere marginer.
- Web-to-Print styrer næringskjeden. Bedrifter bruker milliarder på produksjon, distribusjon og lager. Trykkerier skal optimere sine aktiviteter til print-on-demand.
- Innholdet ruler. 54 prosent av B2B-selskaper vil investere i content marketing.
- Hyper-personalisering driver Digital Print. 2013 er «Year of the Hyper-Personalization». Annonsemateriell er mest effektivt når det målrettes og svarer på forbrukernes spesifikke behov.
- Trigger-basert markedsføring møter kundenes behov. Forbrukere forventer real-time toveiskommunikasjon via mobile plattformer.
- Mobile Marketing endrer måten vi kommuniserer på. Trykkerier må være forberedt på å integrere mobile marketing med sine trykkbaserte tjenester.
- Direct Mail og sosiale medier. Trykkeriene vil i økende grad tilby kundene hjelp med aktiviteter på området markedsføring i sosiale medier.
Kilde: Digital Nirvana