Grønn markedsføring og bærekraft

PUBLISERT: 15 september 2015
OPPDATERT: 15 september

gronn_baerekraft

Et EU-prosjekt i mediebransjen skal gi næringen kunnskap og de riktige verktøyene for å møte kundenes krav.
Kan selskaper som er dedikert til grønn markedsføring, oppnå konkurransefortrinn, og er fokuset på grønn markedsføring og bærekraft i mediebransjen i Europa?

Dette har et EU-prosjekt med deltakelse av Grakom og pedagogiske aktører og konsulenter fra fem land jobbet for å avdekke.

Prosjektet har avdekket et behov for å gi grafiske bedrifter og utdanningsinstitusjoner verktøy for å møte kravene til stadig flere miljø- og CSR-bevisste kunder. Målet har vært å identifisere gapet mellom hva kundene ønsker og søker kunnskap om, og den kunnskap og de produkter tekniske skoler og bedrifter tilbyr.

Prosjektet har vist store nasjonale forskjeller på hvor godt hvert land har fokus på CSR og miljøspørsmål. Det viser seg at Danmarks resultater på denne fronten er ganske oppmuntrende, og mange grafiske bedrifter jobber veldig målrettet med miljømerking, klimaberegning og CSR-tiltak, sammenliknet med for eksempel Frankrike og Spania. Men det betyr ikke at disse tiltakene nødvendigvis brukes aktivt i markedsføringen av selskapet og dets produkter.

I prosjektet ble derfor jobbet med to fokusområder. Det første var å sette bærekraft på dagsorden i de grafiske utdanningsinstitusjoner og bedrifter ved hjelp av et bærekraftspill. Dette spillet ble testet i en fysisk form og i prosjektet ble det også utviklet en Internett-versjon av spillet.

Det andre området var å utvikle en komplett materiale for å forbedre komptansen i det å arbeide med grønn markedsføring i selskapene. Materialet gjennomgår i moduler følgende områder av grønn markedsføring:

– Strategisk markedsføring og grønn markedsføring
– Operasjonell markedsføring og å være grønn
– Generell kommunikasjon og kommunikasjon av grønn atferd
– Kunderelasjon og salgsatferd
– Planlegging av grønn markedsføring

Prosjektet har kjørt i halvannet år og ble avsluttet i utgangen av august 2015. Det deltok partnere fra Tyrkia, Frankrike, Spania, Holland og Danmark i projektet, som er støttet af EUs Lifelong Learning Programme. Du kan lese mer om prosjektet på project-sustainability.com

Les videre

En fordel med PVC-fritt i måling av CO2-avtrykk

Spandex har fått et konsulentselskap til å utføre en uavhengig validering av karbonavtrykket til populære trykk- og skjærefolier i ImagePerfect-serien. Resultatene viser at de PVC-frie produktene etterlater et mindre fotavtrykk sammenlignet med tradisjonelle folier.
Evergreen Spandex

Tar opp kampen mot restene

Storbildsbolaget i Helsingborg reduserer avfallet med et nytt produkt. Arbeidsmetoden er både klimasmart og sparer penger for kunden.
FotoJet-25-1024x682

Canon lanserer 100% CO2-kompensert bredformatpapir

Canon Red Label Zero FSC og Resirkulert White Zero FSC er CO2-nøytrale papirtyper i bredformat spesielt rettet mot tekniske tegninger. Begge papirtypene er kompatible med Canon ColorWave, PlotWave og imagePROGRAF-serien.
red-label-zero-hero-image-16x9-close-up_5c5ecbe41ab14bd3bc9f71f870ee956a

Flint Group fjerner mineralolje fra blekket for å støtte bærekraftig offsettrykk

Flint Group leverer rekvisita til grafisk bransje, deriblant blekk. Som et steg på veien mot en mer bærekraftig industri  har de kunngjort at alle deres prosessblekkserier for arkmatede offsetpresser nå er fri for mineralolje.
Sheetfed-PR-v5

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324