Grønn markedsføring og bærekraft

PUBLISERT: 15 september 2015
OPPDATERT: 15 september

gronn_baerekraft

Et EU-prosjekt i mediebransjen skal gi næringen kunnskap og de riktige verktøyene for å møte kundenes krav.
Kan selskaper som er dedikert til grønn markedsføring, oppnå konkurransefortrinn, og er fokuset på grønn markedsføring og bærekraft i mediebransjen i Europa?

Dette har et EU-prosjekt med deltakelse av Grakom og pedagogiske aktører og konsulenter fra fem land jobbet for å avdekke.

Prosjektet har avdekket et behov for å gi grafiske bedrifter og utdanningsinstitusjoner verktøy for å møte kravene til stadig flere miljø- og CSR-bevisste kunder. Målet har vært å identifisere gapet mellom hva kundene ønsker og søker kunnskap om, og den kunnskap og de produkter tekniske skoler og bedrifter tilbyr.

Prosjektet har vist store nasjonale forskjeller på hvor godt hvert land har fokus på CSR og miljøspørsmål. Det viser seg at Danmarks resultater på denne fronten er ganske oppmuntrende, og mange grafiske bedrifter jobber veldig målrettet med miljømerking, klimaberegning og CSR-tiltak, sammenliknet med for eksempel Frankrike og Spania. Men det betyr ikke at disse tiltakene nødvendigvis brukes aktivt i markedsføringen av selskapet og dets produkter.

I prosjektet ble derfor jobbet med to fokusområder. Det første var å sette bærekraft på dagsorden i de grafiske utdanningsinstitusjoner og bedrifter ved hjelp av et bærekraftspill. Dette spillet ble testet i en fysisk form og i prosjektet ble det også utviklet en Internett-versjon av spillet.

Det andre området var å utvikle en komplett materiale for å forbedre komptansen i det å arbeide med grønn markedsføring i selskapene. Materialet gjennomgår i moduler følgende områder av grønn markedsføring:

– Strategisk markedsføring og grønn markedsføring
– Operasjonell markedsføring og å være grønn
– Generell kommunikasjon og kommunikasjon av grønn atferd
– Kunderelasjon og salgsatferd
– Planlegging av grønn markedsføring

Prosjektet har kjørt i halvannet år og ble avsluttet i utgangen av august 2015. Det deltok partnere fra Tyrkia, Frankrike, Spania, Holland og Danmark i projektet, som er støttet af EUs Lifelong Learning Programme. Du kan lese mer om prosjektet på project-sustainability.com

Les videre

En fordel med PVC-fritt i måling av CO2-avtrykk

Spandex har fått et konsulentselskap til å utføre en uavhengig validering av karbonavtrykket til populære trykk- og skjærefolier i ImagePerfect-serien. Resultatene viser at de PVC-frie produktene etterlater et mindre fotavtrykk sammenlignet med tradisjonelle folier.
Evergreen Spandex

Tar opp kampen mot restene

Storbildsbolaget i Helsingborg reduserer avfallet med et nytt produkt. Arbeidsmetoden er både klimasmart og sparer penger for kunden.
FotoJet-25-1024x682

Canon lanserer 100% CO2-kompensert bredformatpapir

Canon Red Label Zero FSC og Resirkulert White Zero FSC er CO2-nøytrale papirtyper i bredformat spesielt rettet mot tekniske tegninger. Begge papirtypene er kompatible med Canon ColorWave, PlotWave og imagePROGRAF-serien.
red-label-zero-hero-image-16x9-close-up_5c5ecbe41ab14bd3bc9f71f870ee956a

Flint Group fjerner mineralolje fra blekket for å støtte bærekraftig offsettrykk

Flint Group leverer rekvisita til grafisk bransje, deriblant blekk. Som et steg på veien mot en mer bærekraftig industri  har de kunngjort at alle deres prosessblekkserier for arkmatede offsetpresser nå er fri for mineralolje.
Sheetfed-PR-v5

Siste nytt

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik