Grønn markedsføring og bærekraft

gronn_baerekraft

Et EU-prosjekt i mediebransjen skal gi næringen kunnskap og de riktige verktøyene for å møte kundenes krav.
Kan selskaper som er dedikert til grønn markedsføring, oppnå konkurransefortrinn, og er fokuset på grønn markedsføring og bærekraft i mediebransjen i Europa?

Dette har et EU-prosjekt med deltakelse av Grakom og pedagogiske aktører og konsulenter fra fem land jobbet for å avdekke.

Prosjektet har avdekket et behov for å gi grafiske bedrifter og utdanningsinstitusjoner verktøy for å møte kravene til stadig flere miljø- og CSR-bevisste kunder. Målet har vært å identifisere gapet mellom hva kundene ønsker og søker kunnskap om, og den kunnskap og de produkter tekniske skoler og bedrifter tilbyr.

Prosjektet har vist store nasjonale forskjeller på hvor godt hvert land har fokus på CSR og miljøspørsmål. Det viser seg at Danmarks resultater på denne fronten er ganske oppmuntrende, og mange grafiske bedrifter jobber veldig målrettet med miljømerking, klimaberegning og CSR-tiltak, sammenliknet med for eksempel Frankrike og Spania. Men det betyr ikke at disse tiltakene nødvendigvis brukes aktivt i markedsføringen av selskapet og dets produkter.

I prosjektet ble derfor jobbet med to fokusområder. Det første var å sette bærekraft på dagsorden i de grafiske utdanningsinstitusjoner og bedrifter ved hjelp av et bærekraftspill. Dette spillet ble testet i en fysisk form og i prosjektet ble det også utviklet en Internett-versjon av spillet.

Det andre området var å utvikle en komplett materiale for å forbedre komptansen i det å arbeide med grønn markedsføring i selskapene. Materialet gjennomgår i moduler følgende områder av grønn markedsføring:

– Strategisk markedsføring og grønn markedsføring
– Operasjonell markedsføring og å være grønn
– Generell kommunikasjon og kommunikasjon av grønn atferd
– Kunderelasjon og salgsatferd
– Planlegging av grønn markedsføring

Prosjektet har kjørt i halvannet år og ble avsluttet i utgangen av august 2015. Det deltok partnere fra Tyrkia, Frankrike, Spania, Holland og Danmark i projektet, som er støttet af EUs Lifelong Learning Programme. Du kan lese mer om prosjektet på project-sustainability.com

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *