Adobe Flash på vei ut

PUBLISERT: 28 september 2015
OPPDATERT: 28 september

flash

Etter år med ustabilitet og programvarekræsj har flere og flere tatt til orde for en utfasing av Adobes programvare Flash. Teknologien ble først utviklet av selskapet FutureWave Software under navnet Splash, og var på den tiden en god løsning i en verden der båndbredden ikke var all verden rundt omkring. Macromedia kjøpte FutureWave Software i 1996 og videreutviklet programmet under det nye navnet Flash. Senere ble Macromedia selv kjøpt opp av Adobe i 2005.

Flere av verdens største teknologiselskaper går nå sammen om å skape en allianse med et nytt format for videostreaming på nett, skriver teknologimagasinet Wired.

Streaming-giganten Netflix, samt Google, Amazon, Microsoft, Mozilla, Intel Corporation og Cisco har dannet the Alliance For Open Media, med hensikt om å skape et videoformat der man kan se videoklipp på nett uten å måtte bruke Adobe Flash, som den siste tiden har fått kritikk for flere sikkerhetsfeil.

Tidligere i år ble det kjent at Mozilla valgte å blokkere designprogrammet Flash. Også videotjenesten YouTube har droppet Flash til fordel for andre løsninger.

Sikkerhetsekspert hos Facebook, Alex Stamos la i sommer ut en twitter-melding der han oppfordrer Adobe til å sette en dato der Flash blir tatt livet av, slik at alle nettlesere kan bli kvitt tillegget samtidig.

Bransjen har lenge vært kritisk til Flash, helt siden Steve Jobs skrev et åpent brev der han forklarte hvorfor programvaren ikke vil støttes på iOS-enheter noensinne. Han påpekte ytelse, sikkerhet og batterilevetid som de viktigste utfordringene, og i løpet av de påfølgende årene har ikke opinionen endret seg noe særlig.

Les videre

Printing av butikkskilt på den produktive måten

KODAK ASCEND Digitalpresse: Bringer større hastighet og produksjonsevner til butikkskilt.
Salesman Checking Food Inventory In Store

Horizon: Fra ett eksemplar til millionopplag

Etterbehandlingsleverandøren Horizon har sine bestselgende maskiner for mindre produksjoner. Men i dag er det de virkelig store systemene som står for størstedelen av salget. Vi intervjuer Paul Jakobson, daglig leder i Horizon i Norden, om årets kommende produktslipp, investeringen i Skandinavia og hvilken retning produsenten tar.
JakobsonPaul-610A1171-scaled

Årsmøtet i Grafisk Bransjeforening Øst besøker BK Grafisk

Grafisk bransjeforening Øst inviterer til årsmøte og seminar, 26. mars, i lokalene til BK Grafisk i Sandefjord. Temaet for fagprogrammet er tjenesteinnovasjon, og det blir presentasjon av BK og omvisning. 
grafisk_oest

CopyCat går superwide med Ricoh

CopyCat har valgt Ricoh Norge som leverandør for sin videre satsing mot storformatmarkedet. Denne nye superwide hybrid printeren vil bli installert i de nye produksjonslokalene som nå ferdigstilles på Billingstad i Asker. Løsningen vil være klar og i operativ drift allerede i slutten av denne måneden.
copycat

Siste nytt

Messe-titt: DTF-bølgen rullet inn

Siden DTF-teknologien (direct-to-film) ble lansert for noen år siden, har det gått rake veien oppover. På Sign, Print & Promotion var det flere utstillere som viste såvel DTF-printere som transferproduksjon.
DTF kollage

Sign, Print & Promotion bildekavalkade

Her er noen bildeglimt fra dag 2 på Sign, Print & Promotion-messen 2025.
frontimage

Plockmatic sparket i gang messen med et salg

Ålesundsbedriften Kortshop inngikk avtale på en maskin før Sign, Print & Promotion knapt hadde åpnet dørene. En skjæremaskin fra Mohr, solgt av Plockmatic, skal effektivisere produksjonen.
Plockmatic 1

Den første "Mystery Wrap"-vinneren kåret

Spandex lovet å utfordre deltakerne grundig i sin kreative folieringskonkurranse under Sign, Print & Promotion. Det løftet holdt de med glans.
Wrap 3