Skjermstørrelsen avgjør hvor mye vi handler for

PUBLISERT: 15 desember 2016
OPPDATERT: 15 desember
Handler du via PC eller mobilen? Størrelsen på skjermen avgjør beløpet.
Handler du via PC eller mobilen? Størrelsen på skjermen avgjør beløpet.

I disse julegavetider kan det være på sin plass å ta en titt på hvordan vi handler. handler vi på nett er det nemlig skjermstørrelsen som avgjør hvor mye vi handler for! Vi handler stadig mer fra mobile enheter, og jo større skjerm de har desto mer handler vi for. PCen er fortsatt den ubestridte netthandelsvinneren, men smarttelefonen øker desidert mest. Det kommer frem i en ny undersøkelse fra Adobe.

Ifølge undersøkelsen er det en klar sammenheng mellom skjermstørrelsen på enheten som benyttes ved netthandel og hvor stor handelen blir. Nettsidebesøk fra smarttelefoner og nettbrett genererer i snitt hhv. 20 og 9 prosent lavere ordresum enn besøk fra PCer.

– Forbrukere opplever fortsatt dårlig design og navigasjon når de surfer rundt på sine mobile enheter. For nettbutikker er dette en åpenbar ting å fokusere på, spesielt siden omsetningen fra smarttelefon-besøk i Europa har vokst med 89 prosent bare de siste 12 månedene, sier Imran Afzal, nordisk markedssjef for Adobe Marketing Cloud.

Besøk fra PCer er fortsatt den primære inntektskilden for nettbutikkene i Europa under ett. PC-besøkene står for 74 prosent av totalomsetningen og 58 prosent av nettrafikken. Til sammenligning utgjør besøk fra smarttelefoner 12 prosent av totalomsetningen og 27 prosent av nettrafikken. Dog har omsetningen fra smarttelefon-besøk økt med 89 prosent siden 2015, noe som er betydelig mer enn besøk fra nettbrett (10 prosent) og PCer (8 prosent).

Men det er ikke bare størrelsen på hver enkelt ordre som varierer med skjermstørrelsen. Det samme gjelder konverteringsraten, dvs. antall besøk som ender med et reelt kjøp. Undersøkelsen viser at nettbesøk fra PCer generelt ender opp med 2,6 ganger flere salg enn besøk fra smarttelefoner.

I asiatiske land utgjør snittomsetningen per besøk fra nettbrett og smarttelefoner hhv. 86 og 44 prosent av omsetningen per PC-besøk. I europeiske land er tilsvarende andeler betydelig lavere, hhv. 59 og 29 prosent.

– At asiatiske forbrukere handler for mer når de benytter smarttelefoner og nettbrett burde være en påminnelse til europeiske virksomheter om å gjøre mer for å forbedre mobilbrukernes kundeopplevelse på sine nettsider, sier Imran Afzal.
Undersøkelsen ‘Adobe 2016 Mobile Benchmark: Europe‘ er basert på anonymiserte data fra mer enn 300 milliarder besøk fra over 16.000 mobilnettsteder og 90+ milliarder app-oppstart. I tillegg bygger rapporten på intervjuer med over 1000 europeere.

Les videre

Printing av butikkskilt på den produktive måten

KODAK ASCEND Digitalpresse: Bringer større hastighet og produksjonsevner til butikkskilt.
Salesman Checking Food Inventory In Store

Horizon: Fra ett eksemplar til millionopplag

Etterbehandlingsleverandøren Horizon har sine bestselgende maskiner for mindre produksjoner. Men i dag er det de virkelig store systemene som står for størstedelen av salget. Vi intervjuer Paul Jakobson, daglig leder i Horizon i Norden, om årets kommende produktslipp, investeringen i Skandinavia og hvilken retning produsenten tar.
JakobsonPaul-610A1171-scaled

Årsmøtet i Grafisk Bransjeforening Øst besøker BK Grafisk

Grafisk bransjeforening Øst inviterer til årsmøte og seminar, 26. mars, i lokalene til BK Grafisk i Sandefjord. Temaet for fagprogrammet er tjenesteinnovasjon, og det blir presentasjon av BK og omvisning. 
grafisk_oest

CopyCat går superwide med Ricoh

CopyCat har valgt Ricoh Norge som leverandør for sin videre satsing mot storformatmarkedet. Denne nye superwide hybrid printeren vil bli installert i de nye produksjonslokalene som nå ferdigstilles på Billingstad i Asker. Løsningen vil være klar og i operativ drift allerede i slutten av denne måneden.
copycat

Siste nytt

HP lanserer fire nye digitalpresser

HP annonserer lanseringen av fire nye digitalpresser, HP Indigo 120K, Indigo 18K, Indigo 7K Secure og Indigo V2 for det kommersielle markedet. De nye digitalpressene er designet for å forbedre både produksjonsflyten og økonomien i trykkeribransjen – og inneholder derfor en rekke autonome løsninger som skal effektivisere produksjonsprosesser.
hp123

Epson går i personaliseringens spor

Mindre serier med tilpassede produkter, det er en klar trend i den grafiske bransjen. Epson lanserte to nyheter i dette segmentet på Fespa: en UV-printer og en DTF/DTG-printer. Begge inngangsmodeller av desktop-størrelse.
Epson-6-1024x683

swissQprint gir 3 års garanti – uten dyrere pris

swissQprint viste ingen produktnyheter på Fespa, men kunne fortelle at de nå har tre års garanti på alle sine printere - uten ekstra kostnad.
SQP

Avfall blir helt nye produkter med Hexis nye satsing

Avfall fra materialer blir husisolasjon og PVC-rør når Hexis nye resirkuleringsprogram rulles ut i Europa. Under Fespa viser det franske selskapet også en ny ultratransparent film og nye farger i Bodyfence- og Skintac-serien.
hexis_wallgren