HP kaffemøter og webinarer inspirerer til nye forretningsmodeller

Steve Lister lister opp ti punkter for å forbedre bærekraft i din printvirksomhet.

Enhver printvirksomhet bør ha bærekraft som kjernen i deres forretningsdrift. For å styrke dette fokuset avholder HP en rekke online «kaffemøter» og webinarer, hvor forskjellige prominente bransjefolk gir inspirasjon til hvordan man griper dette an.

I det seneste kaffemøtet i serien var det fokus på sirkulært design og de 10 trinn en printvirksomhet kan ta for å få en mer bærekraftig forretning. Debattøren var Steve Lister som er intet mindre enn bærekraftsstrateg, utvikler av alternative materialtyper og sjef for den britiske organisasjonen POPAI, som jobber for å utvikle den samlede forbrukeropplevelsen. Blant medlemmene i organisasjonen finner man bl.a. Arla, LEGO og Heineken.

I det følgende finner du Steve Listers 10 trinn til en mer bærekraftig forretningsmodell og nederst en lenke til de kommende seminarene.

1. Materialvalg
For ekte bærekraft, se etter materialet med lavest mulig innvirkning. Ikke bare hvilke materialer bruker du, men også hvordan bruker du dem? Minimerer du avfall? Reduserer kjemikalier, lim og fargestoffer? Har du systemer for gjenvinning av avfall?

2. Sirkulering egnethet
Hvordan vil materialene dine klare seg i fremtiden? Kan de gjenbrukes, inngå i naturens kretsløp, generere verdi over tid? Tenk på det som en reise. Invester i et avkast, og du kan se at materialene dine begynner å få sitt eget liv.

3. Forebygging av avfall
Det du må se på her er å holde avfall under produksjonsprosessen til et absolutt minimum. Eller enda bedre, å eliminere det helt.

4. Demontering
Hvilke komponenter består produktene dine av? Hvor lett er disse å demontere når den tid kommer? Kan hver enkelt komponent gjenbrukes? Hvis en forbruker ikke kan demontere produktet, kan han eventuelt returnere det til deg eller en tredjepart?

5. Grønn kjemi
Grønn kjemi gjelder bruk av kjemiske prosesser og produkter som reduserer bruken av farlige stoffer – eller eliminerer dem helt. Dette kan være gjennom valg av materialer eller etterbehandling. Undersøk bruken av plantebaserte alternativer.

6. Renovering
Ditt ansvar for et produkt slutter ikke med et salg. For mange varer kan slitasje redusere ytelse eller funksjonalitet. Kan du fikse dette i stedet for bare å kaste det? Er det noe du kan introdusere for å støtte renovering? Forleng levetiden til produktet ditt!

7. Holdbarhet
Parallelt med renovering er holdbarhet. Gjør produktet ditt så langtidsholdbart som mulig.

8. Allsidighet
Tendenser endrer seg. Folk forandrer seg. Men kan produktet ditt endres? Allsidighet i betydningen bærekraft betyr at produktet ditt ikke umiddelbart blir foreldet i endringstider.

9. Sirkulær emballasje
Emballasje er et flott sted å lete etter forbedringer innen bærekraft. Se etter emballasje som kan gjenbrukes, resirkuleres eller er biologisk nedbrytbar.

10. Nye modeller
Vurder hvordan du kan tilby nye tjenester og forretningsområder.

Lenke til kommende kaffemøter og webinarer:

Kaffemøte 4: 21. oktober 2021, 10.00 (GMT) – Sikkerhets- og sertifiseringsfordeler.
Webinar: 28. oktober 2021, 10.00 (GMT) – Sett bærekraft i sentrum av virksomheten din

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.


Messe- og konferansevegger med Canons løsninger

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon Marked

I sin nyeste blogg forteller Canon om et besøk hos Marc Bric på Rud i Bærum for å sjekke om firmaet er fornøyde med sin nye Colorado 1630. De har brukt maskinen til produksjon av messe- og konferansevegger – da denne typen arrangementer nå er oppe og går igjen for fullt etter et par års pandemidvale.

Publisert av: