HP kaffemøter og webinarer inspirerer til nye forretningsmodeller

PUBLISERT: 18 oktober 2021
OPPDATERT: 18 oktober
Steve Lister lister opp ti punkter for å forbedre bærekraft i din printvirksomhet.

Enhver printvirksomhet bør ha bærekraft som kjernen i deres forretningsdrift. For å styrke dette fokuset avholder HP en rekke online «kaffemøter» og webinarer, hvor forskjellige prominente bransjefolk gir inspirasjon til hvordan man griper dette an.

I det seneste kaffemøtet i serien var det fokus på sirkulært design og de 10 trinn en printvirksomhet kan ta for å få en mer bærekraftig forretning. Debattøren var Steve Lister som er intet mindre enn bærekraftsstrateg, utvikler av alternative materialtyper og sjef for den britiske organisasjonen POPAI, som jobber for å utvikle den samlede forbrukeropplevelsen. Blant medlemmene i organisasjonen finner man bl.a. Arla, LEGO og Heineken.

I det følgende finner du Steve Listers 10 trinn til en mer bærekraftig forretningsmodell og nederst en lenke til de kommende seminarene.

1. Materialvalg
For ekte bærekraft, se etter materialet med lavest mulig innvirkning. Ikke bare hvilke materialer bruker du, men også hvordan bruker du dem? Minimerer du avfall? Reduserer kjemikalier, lim og fargestoffer? Har du systemer for gjenvinning av avfall?

2. Sirkulering egnethet
Hvordan vil materialene dine klare seg i fremtiden? Kan de gjenbrukes, inngå i naturens kretsløp, generere verdi over tid? Tenk på det som en reise. Invester i et avkast, og du kan se at materialene dine begynner å få sitt eget liv.

3. Forebygging av avfall
Det du må se på her er å holde avfall under produksjonsprosessen til et absolutt minimum. Eller enda bedre, å eliminere det helt.

4. Demontering
Hvilke komponenter består produktene dine av? Hvor lett er disse å demontere når den tid kommer? Kan hver enkelt komponent gjenbrukes? Hvis en forbruker ikke kan demontere produktet, kan han eventuelt returnere det til deg eller en tredjepart?

5. Grønn kjemi
Grønn kjemi gjelder bruk av kjemiske prosesser og produkter som reduserer bruken av farlige stoffer – eller eliminerer dem helt. Dette kan være gjennom valg av materialer eller etterbehandling. Undersøk bruken av plantebaserte alternativer.

6. Renovering
Ditt ansvar for et produkt slutter ikke med et salg. For mange varer kan slitasje redusere ytelse eller funksjonalitet. Kan du fikse dette i stedet for bare å kaste det? Er det noe du kan introdusere for å støtte renovering? Forleng levetiden til produktet ditt!

7. Holdbarhet
Parallelt med renovering er holdbarhet. Gjør produktet ditt så langtidsholdbart som mulig.

8. Allsidighet
Tendenser endrer seg. Folk forandrer seg. Men kan produktet ditt endres? Allsidighet i betydningen bærekraft betyr at produktet ditt ikke umiddelbart blir foreldet i endringstider.

9. Sirkulær emballasje
Emballasje er et flott sted å lete etter forbedringer innen bærekraft. Se etter emballasje som kan gjenbrukes, resirkuleres eller er biologisk nedbrytbar.

10. Nye modeller
Vurder hvordan du kan tilby nye tjenester og forretningsområder.

Lenke til kommende kaffemøter og webinarer:

Kaffemøte 4: 21. oktober 2021, 10.00 (GMT) – Sikkerhets- og sertifiseringsfordeler.
Webinar: 28. oktober 2021, 10.00 (GMT) – Sett bærekraft i sentrum av virksomheten din

Les videre

En fordel med PVC-fritt i måling av CO2-avtrykk

Spandex har fått et konsulentselskap til å utføre en uavhengig validering av karbonavtrykket til populære trykk- og skjærefolier i ImagePerfect-serien. Resultatene viser at de PVC-frie produktene etterlater et mindre fotavtrykk sammenlignet med tradisjonelle folier.
Evergreen Spandex

Tar opp kampen mot restene

Storbildsbolaget i Helsingborg reduserer avfallet med et nytt produkt. Arbeidsmetoden er både klimasmart og sparer penger for kunden.
FotoJet-25-1024x682

Canon lanserer 100% CO2-kompensert bredformatpapir

Canon Red Label Zero FSC og Resirkulert White Zero FSC er CO2-nøytrale papirtyper i bredformat spesielt rettet mot tekniske tegninger. Begge papirtypene er kompatible med Canon ColorWave, PlotWave og imagePROGRAF-serien.
red-label-zero-hero-image-16x9-close-up_5c5ecbe41ab14bd3bc9f71f870ee956a

Flint Group fjerner mineralolje fra blekket for å støtte bærekraftig offsettrykk

Flint Group leverer rekvisita til grafisk bransje, deriblant blekk. Som et steg på veien mot en mer bærekraftig industri  har de kunngjort at alle deres prosessblekkserier for arkmatede offsetpresser nå er fri for mineralolje.
Sheetfed-PR-v5

Siste nytt

Danner et komplett mediehus i Møre og Romsdal

EKH Grafisk forlater Molde til fordel for mer enn dobbelt så store lokaler i nabobygda Malmefjorden. Der skal fire bedrifter samles under ett og samme tak. Og det er rom for å vokse videre.
EKH kollage

Ny rullmatet inkjetpresse fra Ricoh for boktrykking

Ricoh lanserer en mono rullmatet inkjetprinter i to varianter basert på forskjellige blekk. Maskinen skriver ut i svart på hvitt.
ricohvc40000

UPM Raflatac stenger fabrikk i Tyskland

UPM Raflatac har besluttet å permanent stenge fabrikken i Kaltenkirchen, Tyskland for å forbedre organisasjonens samlede effektivitet og lønnsomhet.
raf_tim-kirchen-appointment

Tre selskap fusjoneres inn i Merkur Grafisk

Fra 1. desember fusjoneres Bokbinderiet Johnsen, AIT Grafisk og Julius Ørenberg bokbinderi inn i Merkur Grafisk. Samtidig fortsetter byggingen av de nye lokalene på Langhus.
merkur-grafisk