Våget å investere i et skjærebord etter et viktig emballasjeoppdrag

Foto: Anja Degerholm / Pressebilder
PUBLISERT: 11 oktober 2023
OPPDATERT: 11 oktober
Kristian Hamar har vært daglig leder i Profil Grafisk siden 2019. Det har vært sterk vekst i selskapet siden Kristian Hamar kom inn og han håper den trenden vil fortsette.

Profil Grafisk flyttet i sommer til nybygde lokaler på Reinsvoll. Med et oppdrag fra en stor industrikunde bak seg har de også investert i et skjærebord fra Zünd for å kunne prøve å pløye ny mark innen emballasje.

Med alt fra tradisjonelle trykksaker og profileringsartikler til skilt og dekor, har Profil Grafisk siden oppstarten i 1996 kunnet tilby det meste innen det grafiske området til sine kunder, som hovedsakelig befinner seg i nærområdet vest for Mjøsa. Kundene har ofte vært lojale og langsiktige og selskapet har vært et kjent navn i området.

Til nå er det imidlertid én ting de ikke har kunnet tilby kundene sine: emballasje. Det blir en endring på det. Tidligere i år ble det klart at Profil Grafisk fikk en treårskontrakt med den norske våpenprodusenten Nammo i nærliggende Raufoss industripark. Oppdraget er å levere emballasje med trykk til et av deres eksportprodukter.

For å klare den oppgaven har selskapet kjøpt inn en digital skjæremaskin fra Zünd, modell G3 3XL-3200, som er den største varianten som tilbys av leverandøren og den måler 3210 x 3200 millimeter. Et modulært system som blant annet kan utstyres med en rekke ulike skjære-, stanse- og rilleverktøy, men også forlengelsesbord og materialhåndteringssystemer.

Stian Sakshaug tar seg av det nye skjærebordet Zünd og får om kort tid selskap av en ny kollega.
«En inngangsbillett å satse»

Skjærebordet ble montert hos Profil Grafisk i slutten av august av Zünd Skandinavien.

Zünd-bordet, av modell G3, ble montert på slutten av sommeren. Foto: Profil Grafisk

– Oppdraget til Nammo var inngangsbilletten for at vi skulle tørre å satse. Fordi vi hadde en treårskontrakt i havn, kunne vi gjøre den investeringen. Det er et nytt fag for oss, så vi tar det sakte men sikkert for å lære og gjøre alt riktig, sier Kristian Hamar, daglig leder i Profil Grafisk.

Foto: Profil Grafisk

Den forrige leverandøren stanset ut bølgepappmaterialet og emballasjene ble deretter utstyrt med elleve forskjellige etiketter som ble klistret på for hånd, en svært manuell og tidkrevende jobb. Denne arbeidsmåten gjorde at materialet ikke kunne gjenvinnes etter bruk, men måtte sorteres som restavfall. Med digitalt trykt merking kan den brukte emballasjen i stedet resirkuleres som kartong.

Andre potensielle kunder har allerede latt høre fra seg og er interessert i et samarbeid rundt emballasje. For eksempel et selskap som produserer ladere for elbiler og vil inn på det markedet, noe som vil bety produksjon av noen tusen emballasjer årlig.

Håper på flere industrikunder

Raufoss industripark er en av Norges største, og der har flere multinasjonale industribedrifter etablert seg. Håpet er å få fotfeste i flere av disse og sikre seg videre oppdrag innen emballasje.

– Profil Grafisk er en bedrift som virkelig griper tak i muligheter. Det er et hav av dem rett rundt hjørnet, det er mange virksomheter i området som absolutt har produkter som trenger emballasje og kan gjøre store besparelser ved å få det produsert i nærheten når de trenger det. Det er en stor mulighet for mer business, sier Petter Langkaas i BizDoc, som har vært med gjennom hele prosessen med Nammo. Kristian Hamar nikker samtykkende.

– Vi ser et stort potensial med denne investeringen. Nå går vi sakte fremover og dundrer ikke frem på markedet, sier han.
28. september holdt Profil Grafisk åpent hus og inviterte bedriftene fra Raufoss industripark for å vise hva de kan tilby, og forhåpentligvis så litt spirer til videre samarbeid.

At Nammo signerte en avtale med Profil Grafisk er et resultat av en lang prosess der også Zünd Skandinavien, Nize Equipment og BizDoc har vært involvert. Det har handlet om å finne riktig utstyr til jobben, men også om produktutvikling. Kristian Hamar viser prøver av et trefiberbasert materiale som skal kunne brukes som interiør for å beskytte våpen i stedet for plastmaterialet som brukes i dag. Det pågår også tester med restmateriale fra en lokal produsent av lyddempende plater.

Profil Grafisk tester ulike materialer i et utviklingsprosjekt som kan fungere som innredning i emballasjen.

– Hensikten er å vise mer bærekraftige alternativer og for vår egen del bygge kompetanse. Kunden har vært veldig engasjert i prosjektet og da vi fikk montert Zünd-bordet kom det ti personer hit for å se på det. Zünd har hjulpet oss mye i dette prosjektet, blant annet med å utvikle prototyper for innredningen. Det har vært et veldig godt samarbeid mellom alle parter.

Flyttingen ble et løft

Å aldri stå stille men å hele tiden utvikle seg og tenke fremover er noe som kjennetegner Profil Grafisk, sier Kristian Hamar. Under pandemien var de for eksempel et av de første selskapene som stilte seg om og produserte smittevernutstyr. Det resulterte i en nyhetssak på NRK.

– Vi forsøker hele tiden å ligge i forkant og ha et langsiktig perspektiv.

Profil Grafisk holdt tidligere til i en gammel brannstasjon i Kolbu. Svært upraktiske lokaler med tre etasjer og trangt mellom maskinene. I slutten av juni flyttet selskapet inn i helt nybygde lokaler som er tilpasset de behovene som bedriften trenger i dag. Med sin beliggenhet nær riksvei 4 vil den bli et viktig skiltvindu for alle som passerer Reinsvoll. Totalt har bygget en grunnflate på 1.710 kvadratmeter.

De nye lokalene er på drøyt 1.700 kvadratmeter og ligger inntil riksvei 4. Foto: Profil Grafisk

I lokalene er det romslig i korridorene og hver avdeling har sin plass. Tekstiltrykk med transfertrykk har fått et eget hjørne med plass til eventuelle fremtidige broderimaskiner. Lasergraveringsmaskinen fra Epilog har også et eget hjørne, det samme har fresebordet og ikke minst folieringshallen som nå rommer en hel lastebil slik at montørene får et mer ergonomisk arbeidsmiljø.

Selskapet har i dag 19 ansatte. Før året er omme er planen å ansette ytterligere en operatør som skal ha ansvaret for den nye emballasjelinjen med planskriveren fra Swissqprint og skjærebordet fra Zünd.

Nytt showroom ved inngangen i det nye bygget. Foto: Profil Grafisk
Sterk vekst

Kristian Hamar startet som daglig leder i 2019 etter selv å ha vært kunde hos Profil Grafisk. Det brakte nytt blod inn i selskapet og det var umiddelbart synlig i tallene. I løpet av 2020 økte omsetningen med 4 millioner kroner. Veksten innebar et økt behov for utstyr og under pandemien kjøpte selskapet en Swissqprint Nyala 4 flatbed, en rulleskriver i form av en Canon Colorado 1650 og et skjærebord fra Summa, modell F1612. Nyalaen var forøvrig den første av versjon 4 som ble installert i Norge og både den og det nye Zünd-bordet kjøpte Kristian uten å ha hverken sett eller testkjørt dem.

En Swissqprint Nyala 4 ble kjøpt under pandemien. Kristian Hamar og operatøren Sander Hagebakken diskuterer en skiltjobb som gått gjennom printeren.

– Vi stoler rett og slett på leverandørene våre. Under pandemien kom vi aldri til Danmark for å sjekke Nyalaen, men det viste seg å være en lønnsom investering. Nå skal den gå enda mer fordi all emballasje skal trykkes i den. Det gir mer verdi for investeringen.

Utviklingen av Profil Grafisk, som i dag drives av seks deleiere, har de siste årene pekt rett oppover. I snitt har de økt med én ansatt og én million kroner i omsetning hvert år. I 2011 var omsetningen på beskjedne 8 millioner, i år regner Kristian Hamar med at de lander på 35 millioner kroner. Til tross for investeringer, nybygde lokaler og flytting, viser prognosen at veksten i år vil ligge på rundt 5 millioner. Bygget sto også ferdig to måneder tidligere enn planlagt og en halv million billigere.

– Vi håper at denne utviklingen vil fortsette, ikke minst med den nye satsingen på emballasje. Men målet er ikke å bli stor. Det viktigste er å være en trygg arbeidsplass for de ansatte og at de kan være stolte av det de produserer så vi får fornøyde kunder. Vi er ikke de billigste, målet er å levere gode løsninger av god kvalitet.

– Vi har vært offensive, men jeg tror det lønner seg å satse. Jeg tror også at gode ting fører andre gode ting med seg.

Colorado M
Både kvalitet og kapasitet

På spørsmål om hva som har vært suksessoppskriften sier Kristian Hamar dette:

– Vi gjør noen store profileringsjobber hvor vi har ansvar for alt fra foliering til skilt og bannere. Store prosjekter som er unike. Mange av våre kunder er også tilbakevendende.

– Som norsk produsent må vi ha gode maskiner, det er vårt konkurransefortrinn mot andre land som Polen eller Kina. Før pandemien lå vi etter med tanke på utstyr, da kuttet vi til og med folier for hånd. Nå er vi virkelig godt rustet og kan jobbe smart med mindre manuelle ressurser. Vi har en maskinpark med både kvalitet og kapasitet.

Les videre

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_

Epson lanserer sin første rullmatede DTF

Epson introduserer sin første rullmatede direkte-til-film-printer. SC-G6000 er den første i en ny serie DTG- og DTF-printere fra leverandøren.
epson-surecolor-g6000-1-mid-web

Roland DG lanserer nytt flaggskip i storformatserien

TrueVIS XP-640 er en 64-tommers eco-solvent inkjetprinter som, med et forskutt skrivehodedesign og finere dråpestruktur, leverer både høyere tetthet og hastighet.
XP-640_Printer

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong

Siste nytt

NIZE storsatser med nytt innen print og skjæring

Det nye året begynte med en stor maskinlansering – swissQprints femte generasjon Nyala. Sign, Print & Promotion er en av de første messene som viser Nyala 5, så pass på å besøke forhandleren NIZE equipments stand for å se nærmere på denne planskriveren.
Nize messe

Nye medlemmer i L-Shop-familien

Som en del av sin vekststrategi har tekstilgrossisten L-Shop-Team kjøpt opp varemerkene Mantis og Babybugz. Dette skal styrke selskapets posisjon i segmentet skreddersydde klær.
Prama takes a look at the latest African organic cotton Babybugz production_Mantis World_LR-0012

Finn ut hva DTF er

Det finske selskapet Siirtokuva selger DTF-transfers under varemerket WTF is DTF, og kommer til Sign, Print & Promotion for første gang for å ekspandere på det norske markedet.
WTF is DTF webb

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01