Fullt "trøkk" hos Flisa Trykkeri

Foto: Anja Degerholm
PUBLISERT: 27 november 2023
OPPDATERT: 27 november
Storformat er et område som daglig leder Per-Otto Sletten (t.v.) ser et stort vekstpotensial innenfor. Her sammen med Ane Marte Fjeldseth, avdelingsleder storformat, og Martin Lehmann Madsen, operatør og montør innen storformat foran den siste investeringen, en Nyala 4 flatbed fra Swissqprint.

Siden 2002 har Flisa Trykkeri hatt «itte akkurat urbant» som slagord. For hvem sa at et vellykket trykkeri ikke kan drives i Bygde-Norge? Flisa Trykkeri er et godt eksempel på dette og flyttet nylig til ti ganger så store lokaler.

Etter å ha husert på 1200 kvadratmeter på Flisa siden 1949, dro flyttelaget til Kvisle Utviklingspark i Arneberg i løpet av høsten. De nyoppussede lokalene i den gamle NorDan-fabrikken måler hele 13.000 kvadratmeter.

I slutten av oktober var det åpent hus med festligheter i to dager med til sammen over 200 besøkende. Før denne anledningen var et spesielt «sjåvrom» ferdigstilt. Selvsagt med dialektstaving, noe som har blitt litt av Flisa Trykkeris signatur.

Med den nye flatbeden er det mulig å skrive ut med neonfarger som synes ekstra godt i UV-lys.

– Vi ønsker å vise eksempler på de ulike produkttypene vi kan tilby, spesielt i storformat fordi det ikke bare handler om vanlige trykksaker lenger. Vi ønsker å få kundene til å være litt mer kreative ved å komme hit og se hva vi kan gjøre, sier daglig leder Per-Otto Sletten mens han viser dem rundt.

Utstillingsprodukter, reklameartikler og folier er noen eksempler på produkttyper som Flisa Trykkeri tilbyr. Husfluen Ken-Roger, hvis historie resulterte i to egenproduserte bøker, er også representert i sjåvrommet.

Bokproduksjon for små opplag

De nye lokalene rommer trykkeri, lager, storformatavdeling og logistikkavdeling. Flyttingen har betydd mer plass til alle avdelinger. På trykkeriet, hvor det blant annet er en åttefargers offsetpresse, en limfreselinje og en digitaltrykkavdeling med to HP Indigo, har det fremfor alt blitt større plass til leveranser av papir.

– Nå har vi en logistikk som fungerer, før hadde vi i utgangspunktet ingen logistikk, så det har vært en stor forbedring i arbeidsflyten.

Bruksområder med klarlakk er en annen mulighet med Swissqprint Nyala 4.

Den helautomatiske limfreslinjen Ice Binder BQ-500 fra Horizon med trekanttrimmeren Ice Trimmer HT-300 er et nytt tilskudd til trykkeriet. Den erstatter en mindre variant med en enklere design der manuell kutting var nødvendig. Nå kan ferdigkuttede brosjyrer og bøker leveres direkte fra maskinen.

– Den nye limfreslinjen er for mindre opplag og gir oss fleksibilitet og mulighet til å holde korte leveringstider. Det gir mer verdiskaping i huset.

I storformatavdelingen er det to rulleskrivere, både UV og solvent. De brukes hovedsakelig til å printe på folier.
Storformattrykk vokser

Flisa Trykkeri har sine røtter helt tilbake til 1913 da det ble startet som Flisa Accidenstrykkeri. I mange år het selskapet Flisa Boktrykkeri med fokus på bokproduksjon. I 2001 ble navnet endret til dagens navn og det var også da Per-Otto Sletten kom inn som daglig leder.

– Den gang var det et vanlig trykkeri, det var for eksempel ingen designavdeling. Da jeg tok over ble det lagt en strategi for vekst som vi har jobbet ut fra.

Skjærebordet fra Zünd, modell G3 XL-3200 med «eye in the sky»-teknologien, ble kjøpt i forbindelse med satsingen på storformat i 2019.

Det var også i forbindelse med dette at trykkeriet fikk sitt slagkraftige motto «itte akkurat urbant».

– Det slo an, det traff skikkelig.

Storformatavdelingen ble opprettet så sent som i 2019, men det er noe Per-Otto Sletten tror mye på i årene som kommer.

– Det er et område som vokser og det er der det er flest muligheter, det må man innse. Vi produserte noen rollups og lignende før, men det var først i 2019 vi satset seriøst og kjøpte inn maskiner og utstyr.

Her er det blant annet to rulleskrivere, en Canon Colorado 1600 og en Epson SureColor S80600, som ruller mest med folier. Avdelingen har to ansatte trykkere og fire montører.

En av de siste investeringene er en limfreslinje fra Horizon som gjør Flisa Trykkeri i stand til å produsere små opplag på en fleksibel måte.

Siste nytt er en flatbed fra Swissqprint, en Nyala 4, som i tillegg til CMYK også er utstyrt med neongult blekk og klarlakk.

– Det er fremfor alt for applikasjoner i detaljhandelen, for de kundene som vil betale litt ekstra for å bli sett, sier Ane Marte Fjeldseth, avdelingsleder storformat, og viser hvordan en annonseplakat popper når den vises i UV-lys.

Offsettrykker Goran Maslic har gått helt over til digitaltrykk og administrerer trykkeriets to HP Indigo-maskiner.
Sterkt oppadgående kurve

Flisa Trykkeri har gjennom årene kontinuerlig foretatt satsinger i form av maskininvesteringer, også i dårlige økonomiske tider.

– Kontinuerlig utvikling gjennom investeringer er viktig. Det skal mye penger til for å tjene penger, da har du også råd til å gjøre noen feilinvesteringer iblant, sier Per-Otto Sletten.

Investeringene kombinert med satsingen på design og nye forretningsområder som storformat ser ut til å ha vært en vellykket strategi. Da Per-Otto Sletten tok over som daglig leder i 2001, hadde Flisa Trykkeri 11 ansatte og en omsetning på 6 millioner kroner. I år forventer han at omsetningen vil komme opp i rundt 120 millioner kroner og selskapet har nå 49 ansatte.

En humoristisk lek med ord på dialekt er Flisa Trykkeris signatur, ikke minst med deres slagord «itte akkurat urbant». De har også spilt inn sin egen låt med video, en «Trøkkabilly».

– Det er litt kult med tanke på at hele bransjen har gått i motsatt retning i samme periode.

På spørsmål om hva som ligger bak denne utviklingen, sier han litt ydmykt:

– Vi leverer gode produkter, det må være på plass å si, og vi har også god kunderådgivning. Lojale kunder har vi også, heldigvis, ellers hadde vi slitt. Trofaste kunder er alltid det første budet for vekst.

Og det skal ikke stoppe her. Med flytting til nye lokaler og alt hva dette innebærer, har Flisa Trykkeri stor tro på det som kommer.

– Den grafiske bransjen har vært gjennom både oppturer og nedturer og det er bare å stå i det og komme seg gjennom dalene. Vi ser veldig positivt på fremtiden, sier Per-Otto Sletten.

Displaystands og profilprodukter er noe av det Flisa Trykkeri tilbyr. Kundene er i hovedsak lokalisert på hele Østlandet, fra Oslo og opp til Lillehammer.

Fakta: Flisa Trykkeri

Etablert i 1913 som Flisa Accidenstrykkeri.

Flyttet i oktober 2023 fra Kaffegata på Flisa til Kvisle utviklingspark i Arneberg i Åsnes kommune.

Siden 2021 er 65 prosent eid av Hamar Media og 35 prosent eies av daglig leder Per-Otto Sletten og produksjonsleder Ole Peder Berggren.

Flisa Trykkeri har 49 ansatte og en omsetning på cirka 120 millioner kroner.

Fasaden på de nye lokalene på Arneberg, som er på totalt 13.000 kvadratmeter.

Les videre

Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et "360 graders kommunikasjonshus". Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.
Wera Dag

"Om et år snakker vi ikke mer om KI, vi bare bruker det"

På vårseminaret til Grafisk bransjeforening Øst i Horten skal de blant annet snakke om KI - kunstig intelligens, og hva det betyr for grafisk bransje og andre industriområder. Men om et år eller to vil vi ikke lenger ha foredrag og kurs i KI - det vil være integrert i eksisterende programvare og vi kommer bare til å bruke det uten å tenke så nøye over teknologien bak. Det mener i hvert fall Kåre Bjørn Jensen fra Intellia Consulting.
Kare_01

Landets kanskje viktigste trykkeri er modernisert

Universitet i Oslo (UiO), med over 27 000 studenter og 6 600 ansatte, rommer ikke bare en institusjon for læring – men også et avgjørende trykkeri. Det lille, men betydningsfulle, og svært effektive Grafisk senter har i samarbeid med Canon gjennomført en omfattende moderniseringsprosess med fokus på kvalitet, bærekraft og effektivitet.
Trykkeriet UiO-kopi

Fra kjellertrykkeri til globalt milliardkonsern

Torsten Janssons New Wave Group har gjort en imponerende vekstreise og nærmer seg 10 milliarder kroner i omsetning. Men det slutter ikke der, målet er å doble omsetningen. – Jobben min er morsommere enn noen gang, sier Torsten Jansson i et intervju med Sign&Print.
Torsten-1-1024x691

Siste nytt

Etikettmarkedet falt 25 prosent

Etter korona, hvor etikettmarkedet eksploderte, var fallet på 25,8 % i 2023 (ifølge FINAT) kanskje å forvente. Likevel beskriver Claus Søndergaard, fra UPM Raflatac, det som et tøft år, men sier samtidig at forventningene til 2024 er positive.
Claus_UPMRaflatac

Utgir unikt verktøy for visualisering av foliedesign

Zeno lanseres nå i Norge. Et verktøy som vil hjelpe til å visualisere kundenes drømmer i 3D og forkorte salgsprosessen.
Zeno kollage

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et "360 graders kommunikasjonshus". Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.
Wera Dag