Siden 2002 har Flisa Trykkeri hatt «itte akkurat urbant» som slagord. For hvem sa at et vellykket trykkeri ikke kan drives i Bygde-Norge? Flisa Trykkeri er et godt eksempel på dette og flyttet nylig til ti ganger så store lokaler.
Etter å ha husert på 1200 kvadratmeter på Flisa siden 1949, dro flyttelaget til Kvisle Utviklingspark i Arneberg i løpet av høsten. De nyoppussede lokalene i den gamle NorDan-fabrikken måler hele 13.000 kvadratmeter.
I slutten av oktober var det åpent hus med festligheter i to dager med til sammen over 200 besøkende. Før denne anledningen var et spesielt «sjåvrom» ferdigstilt. Selvsagt med dialektstaving, noe som har blitt litt av Flisa Trykkeris signatur.
– Vi ønsker å vise eksempler på de ulike produkttypene vi kan tilby, spesielt i storformat fordi det ikke bare handler om vanlige trykksaker lenger. Vi ønsker å få kundene til å være litt mer kreative ved å komme hit og se hva vi kan gjøre, sier daglig leder Per-Otto Sletten mens han viser dem rundt.
Utstillingsprodukter, reklameartikler og folier er noen eksempler på produkttyper som Flisa Trykkeri tilbyr. Husfluen Ken-Roger, hvis historie resulterte i to egenproduserte bøker, er også representert i sjåvrommet.
Bokproduksjon for små opplag
De nye lokalene rommer trykkeri, lager, storformatavdeling og logistikkavdeling. Flyttingen har betydd mer plass til alle avdelinger. På trykkeriet, hvor det blant annet er en åttefargers offsetpresse, en limfreselinje og en digitaltrykkavdeling med to HP Indigo, har det fremfor alt blitt større plass til leveranser av papir.
– Nå har vi en logistikk som fungerer, før hadde vi i utgangspunktet ingen logistikk, så det har vært en stor forbedring i arbeidsflyten.
Den helautomatiske limfreslinjen Ice Binder BQ-500 fra Horizon med trekanttrimmeren Ice Trimmer HT-300 er et nytt tilskudd til trykkeriet. Den erstatter en mindre variant med en enklere design der manuell kutting var nødvendig. Nå kan ferdigkuttede brosjyrer og bøker leveres direkte fra maskinen.
– Den nye limfreslinjen er for mindre opplag og gir oss fleksibilitet og mulighet til å holde korte leveringstider. Det gir mer verdiskaping i huset.
Storformattrykk vokser
Flisa Trykkeri har sine røtter helt tilbake til 1913 da det ble startet som Flisa Accidenstrykkeri. I mange år het selskapet Flisa Boktrykkeri med fokus på bokproduksjon. I 2001 ble navnet endret til dagens navn og det var også da Per-Otto Sletten kom inn som daglig leder.
– Den gang var det et vanlig trykkeri, det var for eksempel ingen designavdeling. Da jeg tok over ble det lagt en strategi for vekst som vi har jobbet ut fra.
Det var også i forbindelse med dette at trykkeriet fikk sitt slagkraftige motto «itte akkurat urbant».
– Det slo an, det traff skikkelig.
Storformatavdelingen ble opprettet så sent som i 2019, men det er noe Per-Otto Sletten tror mye på i årene som kommer.
– Det er et område som vokser og det er der det er flest muligheter, det må man innse. Vi produserte noen rollups og lignende før, men det var først i 2019 vi satset seriøst og kjøpte inn maskiner og utstyr.
Her er det blant annet to rulleskrivere, en Canon Colorado 1600 og en Epson SureColor S80600, som ruller mest med folier. Avdelingen har to ansatte trykkere og fire montører.
Siste nytt er en flatbed fra Swissqprint, en Nyala 4, som i tillegg til CMYK også er utstyrt med neongult blekk og klarlakk.
– Det er fremfor alt for applikasjoner i detaljhandelen, for de kundene som vil betale litt ekstra for å bli sett, sier Ane Marte Fjeldseth, avdelingsleder storformat, og viser hvordan en annonseplakat popper når den vises i UV-lys.
Sterkt oppadgående kurve
Flisa Trykkeri har gjennom årene kontinuerlig foretatt satsinger i form av maskininvesteringer, også i dårlige økonomiske tider.
– Kontinuerlig utvikling gjennom investeringer er viktig. Det skal mye penger til for å tjene penger, da har du også råd til å gjøre noen feilinvesteringer iblant, sier Per-Otto Sletten.
Investeringene kombinert med satsingen på design og nye forretningsområder som storformat ser ut til å ha vært en vellykket strategi. Da Per-Otto Sletten tok over som daglig leder i 2001, hadde Flisa Trykkeri 11 ansatte og en omsetning på 6 millioner kroner. I år forventer han at omsetningen vil komme opp i rundt 120 millioner kroner og selskapet har nå 49 ansatte.
– Det er litt kult med tanke på at hele bransjen har gått i motsatt retning i samme periode.
På spørsmål om hva som ligger bak denne utviklingen, sier han litt ydmykt:
– Vi leverer gode produkter, det må være på plass å si, og vi har også god kunderådgivning. Lojale kunder har vi også, heldigvis, ellers hadde vi slitt. Trofaste kunder er alltid det første budet for vekst.
Og det skal ikke stoppe her. Med flytting til nye lokaler og alt hva dette innebærer, har Flisa Trykkeri stor tro på det som kommer.
– Den grafiske bransjen har vært gjennom både oppturer og nedturer og det er bare å stå i det og komme seg gjennom dalene. Vi ser veldig positivt på fremtiden, sier Per-Otto Sletten.
Fakta: Flisa Trykkeri
Etablert i 1913 som Flisa Accidenstrykkeri.
Flyttet i oktober 2023 fra Kaffegata på Flisa til Kvisle utviklingspark i Arneberg i Åsnes kommune.
Siden 2021 er 65 prosent eid av Hamar Media og 35 prosent eies av daglig leder Per-Otto Sletten og produksjonsleder Ole Peder Berggren.
Flisa Trykkeri har 49 ansatte og en omsetning på cirka 120 millioner kroner.