
Produksjon av en gigantisk melkesjokolade for en TV-produksjon den ene dagen, fotoutskrifter til utstilling den neste og butikkmaterialer den tredje. Hos Oslotrykkeriet Colormaster er ingen dager like.
Colormaster har holdt til i de samme lokalene siden oppstarten i 1990. Midt på Grünerløkka i andre etasje i Thorvald Meyers gate.
– Det er en fordel å ligge så sentralt med tanke på at vi jobber mye med produksjonsbedrifter som holder til langs Akerselva. Og her har vi alt i eget hus slik at vi lett kan tilpasse oss, sier eieren David Hesland og viser rundt i lokalene.
Colormaster har siden oppstarten hatt et nært samarbeid med Canon og har vært lojal mot leverandøren siden den gang.
– Vi har alltid hatt et tett bånd til Canon. Vi er veldig fornøyde med servicen og goodwillen vi får gjennom dette samarbeidet, de tar veldig godt vare på oss.
Det merkes tydelig i lokalene, det er nesten bare Canon-maskiner. Det eneste innen print som ikke kommer fra Canon er en HP Latex 1500 for brede materialer opp til 3,2 meter. I den trykkes blant annet tekstiler og PVC-bannere.

Skreddersydde produkter
For å produsere all småformat brukes en digitalpresse imagePRESS C10010VP til trykksaker som brosjyrer og hefter. To Canon Colorado, en 1650 og en M5 med hvitt blekk som også kan printe taktilt, er også viktige hjørnesteiner i produksjonen.
– De er vi veldig fornøyde med. Vanligvis har vi en som går hele dagen og en som vi kan gjøre raske jobber i som vi får inn på kort varsel. Og vi kan sette i gang de store produksjonene på slutten av dagen før vi drar hjem, så det er klart om morgenen. Det er som et diskotek her noen ganger om natten med det blinkende blå lyset fra maskinene, sier David og ler. Så langt har uansett ingen naboer klaget.
De to Colorado-maskinene produserer mye butikkmateriell, men også rekvisitter for events og TV- og filmproduksjoner. Det dreier seg ofte om skreddersydde spesialprodukter. Når Sign&Print er på besøk kommer en tilbakevendende kunde innom og vil ha en gigantisk melkesjokoladeplate med gul emballasje, akkurat som originalen. Den skal brukes i en TV-produksjon og være klar bare to dager senere. Det er ofte kort varsel som gjelder.

Fire millimeters høyde
I november 2024 ble en Canon Arizona 2389 XTF planskriver med UV installert. Colormaster har hatt flere Arizona-modeller opp gjennom årene og kommer gjerne tilbake til denne maskinen.
– Med den kan vi skrive ut taktilt og bygge opp til fire millimeter i hundre pass. Foreløpig har vi bare hatt tid til å leke litt med den, men vi har noen prosjekter på gang innen kunst hvor den skal komme til nytte, sier David.

Colormaster har totalt åtte ansatte. Akkurat som i mange andre mindre grafiske designbedrifter kan alle gjøre det meste, selv om noen har spisskompetanse på enkelte områder. Jens Sjøstrand er den hos Colormaster som liker å ta seg av Arizonaen og eksperimentere med taktile trykk på ulike materialer.
For dagen er han i gang med et testprosjekt i form av et vindu på akryl med utsikt over en vulkan og taktilt trykk i form av opphøyde sprosser på vinduet, som kjøres i til sammen 30 pass. Motivet er laget i et 3D-program.
– Vi har prøvd mye forskjellig og nå vil jeg teste om dette fungerer. Vi har noen vi skal jobbe med fremover som ønsket å printe glass, men som ikke hadde gjort det før. Så da vil jeg ligge et skritt foran og teste det selv, så jeg kan svare på spørsmålene deres, sier Jens Sjøstrand.
Materialet kuttes eller freses deretter på et Zünd-bord som står rett ved siden av Arizonaen. For små formater som klistremerker brukes en ColorCut FB9500 fra Plockmatic til stansing og skjæring. Tidligere ble Zünd-bordet brukt, men det var ikke helt optimalt for de mindre jobbene.
– Nå har vi automatisert det litt mer ved å bruke ColorCut-maskinen i stedet, sier David.

Del av stort fotoprosjekt
Colormaster tar gjerne på seg unike prosjekter som ofte krever det lille ekstra i form av kreativitet. Et eksempel på dette er fotoprosjektet Gata di, som ble initiert av fotograf Knut Meiner. I dette «dusteprosjektet» dokumenterte han alle Oslos 2745 gater. Noen av bildene ble vist på gamle Munchmuseet i fjor sommer og til denne utstillingen sto Colormaster for det grafiske materialet, ikke bare de rundt tretti bildene men også gulvdekor med bilde av hele Oslo og veggtapet.
– Vi synes disse spesielle prosjektene er veldig morsomme å gjøre. Å være kreativ og finne løsninger og se hva maskinene kan klare, sier David Hesland.
– Det var veldig hyggelig å gå rundt på utstillingen og høre folk fortelle om minnene sine fra barndommen eller hvor de ble kjærester.
Utstillingen ble så til en 528 siders bok, «Gata di – og 2.744 andre», som kom ut i fjor høst. Et helnorsk produkt som ble trykket og innbundet i Norge. Den ble trykket med offset hos Merkur Grafisk i Oslo i et opplag på 3000 eksemplarer. Omslag i hardcover er innbundet av Bokbinderiet Johnsen.
I tillegg ble det trykket et begrenset opplag hvor hver bok var unik med et serienummer mellom 1 og 99, etter initiativ fra Canon. Den ble trykt i en høyhastighets inkjet-presse, en Canon VarioPRINT iX3200, hos Merkur Grafisk. Colormaster sto for omslaget, som ble trykket i deres Colorado M5 med taktilt trykk, og hele boken ble deretter innbundet hos Bokbinderiet Johnsen.
Boklanseringen fant sted i stor stil på Deichmanske bibliotek i november. Colormaster deltok også der for å utsmykke lokalet.
– Vi produserte blant annet en diger Gata di-bok som var to meter høy. Vi trykket også noen av sidene på Kapa-plater som vi satte som ark inni bokomslaget. Det ble veldig kult.

Utvikle app
Neste skritt er å lage spin-off-produkter fra Gata di-prosjektet. Planen er å utvikle en app der både privatpersoner og bedrifter skal kunne bestille bilder i ulike formater av «sin gate» via en portal.
Appen skal ha flere forskjellige bilder å velge mellom for hver gate. De blir deretter skrevet ut i en av Colormasters Canon Colorado-skrivere.
– Da er tanken at vi skal trykke bildene på for eksempel tapet eller på akryl- eller aluminiumsplater. Det er et veldig morsomt prosjekt, spesielt siden det er et helt norsk produkt. Det blir spennende å se hvordan det utvikler seg.
Colormaster har også fra før av erfaring med å levere materialer til utstillinger og museer. Et prestisjeprosjekt er utstillingen til Nobels fredspris, hvor de produserte alt materialet over en periode på ti år.

Ny maskin – nye muligheter
Da Arizonaen flyttet inn i fjor høst, ble den installert i Colormasters store produksjonslokale. Den forrige flatbeden hadde stått i et eget rom. Dette skal nå gjøres om til et lager og også gi plass til produksjon av fine art-trykk som kunst og fotografi med to fotoskrivere fra Canon. Det er et område som Colormaster gjerne vil videreutvikle.
– En annen plan vi har er å lage et fotogalleri i det store lokalet for å vise frem litt av hva de forskjellige maskinene kan produsere. Det kan være kunstbilder, taktile trykk eller fotografier, slik at kundene får ideer om hva som er mulig.
Hvordan ser forhåpningene ut for fremtiden?
– Vi ser et stort potensial i den nye Arizona-maskinen og håper å kunne bruke den til så mange formål som mulig. At vi kan tilby andre applikasjoner enn hva vi kunne gjøre før, spennende ting som taktil utskrift. Det kan også være emballasje, små esker som vi kan trykke og skjære i mindre serier, men også slikt som gavepapir. Det er mange muligheter, sier David Hesland.
