Flere virtualiserer serverne

PUBLISERT: 7 februar 2011
OPPDATERT: 7 februar

Ifølge en undersøkelse fra oktober 2010 tar små og mellomstore bedrifter i bruk servervirtualisering i raskt tempo. 75 prosent av bedriftene som var med i studien regnet med å gjøre omfattende bruk av servervirtualisering i 2012. For to år siden gjaldt tilsvarende bare 28 prosent av bedriftene. Det er produsenten VMware som forteller dette, et selskap som i lang tid var relativt enerådende om teknologien. De senere årene har Microsoft, Red Hat, Citrix og andre kommet sterkere på banen, men ifølge VMware benytter hele 88 prosent av respondentene i studien en eller annen form for VMware-programvare. Fordelen med servervirtualisering er blant annet at man behøver færre fysiske maskiner, og enklere kan flytte data eller opprette nye servere, siden dette gjøres virtuelt, og ikke fysisk.

Siste nytt

Les videre