Trykkeriovertakelse i Steinkjer

PUBLISERT: 11 mai 2006
OPPDATERT: 11 mai

Daglig leder i DesignTrykk AS, Tor Arne Hegstad, ser oppkjøpet som en naturlig følge av bransjetilpasningen i grafisk. – Små og mellomstore bedrifter med tre-fire ansatte makter rett og slett ikke investeringsspiralen, poengterer Hegstad. Han viser til at fire millioner er et minimumsbeløp som må til for å anskaffe et nytt trykkverk med muligheter for å trykke i fire farger. Selv om oppkjøpet resulterer i at Steinkjer får ett trykkeri mindre, mener Hegstad at grepet som er gjort bidrar til å ta vare på det grafiske miljøet – og på sikt styrke det, fortsetter Trønder-Avisa. Effektiviserings- og rasjonaliseringsgevinster er en av fordelene som åpner seg. Ved å føre virksomheten ved Offset-Trykk videre, med Norvald Macedo som leder, foretas en oppgavefordeling mellom virksomhetene slik at de samlet skal stå sterkere i kampen om oppdragene. Førtrykk og salg skal vektlegges av Offset-Trykk. Her vil det bli igjen to ansatte etter at en av trykkerne blir overført Designtrykk. Denne virksomheten vil med elleve ansatte ha hovedfokus på ferdigstillelse og den mer trykkfaglige biten. Historisk har begge de to bedriftene sitt utspring i gamle Steinkjer Trykkeri AS. Designtrykk har de sju siste årene vært drevet som et privateid selskap med fem personer på eiersiden. Tor Arne Hegstad har den største aksjeposten og har hele tiden vært daglig leder. – Arbeidsplassene er bedre sikret med den løsningen vi er kommet fram til, mener Hegstad, som også tidligere har vært med i en fusjon på trykkerisektoren i Steinkjer. Hegstad tror heller ikke fusjonslinjen vil stoppe på dagens stadium, leser vi i Trønder-Avisa.

Les videre

Printing av butikkskilt på den produktive måten

KODAK ASCEND Digitalpresse: Bringer større hastighet og produksjonsevner til butikkskilt.
Salesman Checking Food Inventory In Store

Horizon: Fra ett eksemplar til millionopplag

Etterbehandlingsleverandøren Horizon har sine bestselgende maskiner for mindre produksjoner. Men i dag er det de virkelig store systemene som står for størstedelen av salget. Vi intervjuer Paul Jakobson, daglig leder i Horizon i Norden, om årets kommende produktslipp, investeringen i Skandinavia og hvilken retning produsenten tar.
JakobsonPaul-610A1171-scaled

Årsmøtet i Grafisk Bransjeforening Øst besøker BK Grafisk

Grafisk bransjeforening Øst inviterer til årsmøte og seminar, 26. mars, i lokalene til BK Grafisk i Sandefjord. Temaet for fagprogrammet er tjenesteinnovasjon, og det blir presentasjon av BK og omvisning. 
grafisk_oest

CopyCat går superwide med Ricoh

CopyCat har valgt Ricoh Norge som leverandør for sin videre satsing mot storformatmarkedet. Denne nye superwide hybrid printeren vil bli installert i de nye produksjonslokalene som nå ferdigstilles på Billingstad i Asker. Løsningen vil være klar og i operativ drift allerede i slutten av denne måneden.
copycat

Siste nytt

Etikettmarkedet falt 25 prosent

Etter korona, hvor etikettmarkedet eksploderte, var fallet på 25,8 % i 2023 (ifølge FINAT) kanskje å forvente. Likevel beskriver Claus Søndergaard, fra UPM Raflatac, det som et tøft år, men sier samtidig at forventningene til 2024 er positive.
Claus_UPMRaflatac

Utgir unikt verktøy for visualisering av foliedesign

Zeno lanseres nå i Norge. Et verktøy som vil hjelpe til å visualisere kundenes drømmer i 3D og forkorte salgsprosessen.
Zeno kollage

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et "360 graders kommunikasjonshus". Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.
Wera Dag