torsdag 19. mai – uke 20
Heidelberg og KBA har signert en intensjonsavtale om å skape en standard for UV- og hybridtrykk. Viktigst på agendaen er sikkerhet og troverdighet i forbindelse med forbruksmateriell. Et første forslag fra de to selskapene skal omfatte punkter som sertifisering av UV- og hybridfarger, sertifisering av forbruksmateriell som brukes i UV- og hybridtrykk samt normer for prøvetrykk i UV- og hybridsammenheng. Initiativet til standardiseringsarbeiden kom fra KBAs markedssjef for arkoffset, Jürgen Veil og Jens Arne Knøbl, produktsjef for området application hos Heidelberg. De to har 18 måneders forarbeid bak seg og håper tiltaket skal gi gjenklang i leverandørleddet, det vil si alle de underleverandørene som leverer materiell og farger til trykkeriene. Også Canon Europe og Heidelberg har innledet samarbeid som har som mål å utvikle en kobling mellom Canons Imagepress C7000VP og Heidelbergs Prinect Digital Print Manager. Samarbeidet vil dreie seg om å utvikle en sømløs hybridarbeidsflyt for både offset og digitaltrykk som kan benyttes i siviltrykkerier. Selve koblingen skal bygge på åpne industristandarder med jdf og pdf som gjør det mulig å overføre produksjonsdata mellom Prinect og Imagepress. – Ved å integrere Canons Imagepress C7000VP med Prinect-arbeidsflyt vil Heidelberg tilby enda høyere fleksibilitet for trykkerne til å integrere sitt eksisterende utstyr, sier Peter Leu, produktsjef for Prinect. Heidelberg er veiledende i integrasjonen av digitaltrykkprosesser, noe som senker produksjonskostnadene. Mer informasjon finner du på www.heidelberg.com. Bildet: Jens Arne Knöbl fra Heidelberg, og Jürgen Veil fra KBA signerer samarbeidsavtalen på Fogra UV Symposium.
I fjor lanserte Fujifilm to nyheter i storformatklassen, Acuity Ultra R2 og Acuity Prime 20/30. Begge disse vil vises under Fespa-messen innenfor rammen av konseptet «Blueprint Live». Dette blir Fujifilms største investering i Fespa de siste fem årene.
Publisert av:Det har bare gått et drøyt halvår siden Fespa i Amsterdam, men nå er det igjen tid for messe. Fra 31. mai til 3. juni møtes trykkeri- og skiltbransjen til gjenbesøk på Messe Berlin. OBS: Ledelsen i Fespa har kommet med en korrigering angående koronatiltakene rundt messen.
Publisert av:Stora Enso oppnår det beste resultatet på 20 år for første kvartal 2022. Men selv om de igjen har svarte tall på bunnlinjen for sin papirproduksjon, er dette ikke lenger et strategisk fokuspunkt for dem. Der papir utgjorde 70 % av omsetningen i 2006, utgjør det i dag kun 15 %.
Publisert av: