Prissamarbeid i papirbransjen?

PUBLISERT: 12 februar 2009
OPPDATERT: 12 februar

De største papirleverandørene gikk i høst ut med et praktisk talt likelydende brev til sine kunder, der de kunngjør prisøkninger. Det nokså likelydende innholdet i brevene fra de aktuelle leverandørene inneholdt blant annet innføringen av et såkalt energi- og transporttillegg på 1,5 %, og har ført til at NHO Grafisk spør seg om papirgrossistene har inngått prissamarbeid. Nå har NHO Grafisk tatt saken opp, både med sine nordiske søsterorganisasjoner og med Konkurransetilsynet.
robert22-150x225
NHO Grafisk kontaktet sine søsterorganisasjoner i de andre nordiske land, da medlemmene fikk brevene fra papirleverandørene. Sverige og Finland hadde registrert dette på samme tid, mens danskene ble introdusert for dette i 2006. Den gangen var tillegget på en prosent, mens det i høst ble oppjustert til 1,5 % som i de øvrige nordiske landene. Alle brevene fra grossistene varslet dessuten om høye generelle prisøkninger på papir, skriver NHO Grafisk på sine hjemmesider.
– Vi skal påse at våre medlemmer blir behandlet på en riktig måte. Det er vår jobb å sette fingeren på det som kan se ut som et uryddig samarbeid. Derfor har vi innledet en dialog med papirleverandørene. Dette ser vi som så alvorlig at vi har involvert Konkurransetilsynet, sier administrerende direktør i NHO Grafisk, Robert Wright.
– Vi ønsker at dette skal foregå på en ryddig måte og presiserer at vi har et godt samarbeid med papirleverandørene i Norge. Men på vegne av våre medlemmer ber vi derfor myndighetene undersøke om det har skjedd en ulovlig koordinert prisdannelse, fortsetter Wright.
Med bakgrunn fra de aktuelle sakene i Norge, Sverige, Danmark og Finland, forventes det at konkurransemyndighetene i hele Norden vil undersøke saken nærmere, heter det på nhografisk.no

Arctic Papers direktør Leif Arne Karlsen reserverer seg sterkt mot å bli plassert i gruppen mistenkte grossister. – Arctic Paper har bare registrert at andre grossister har forsøkt å innføre energi- og transporttillegget på 1,5 prosent, men har ikke selv forsøkt å innføre et slikt tillegg. Heldigvis er våre kunder klar over at mistanken om prissamarbeid ikke omfatter Arctic Paper,  sier Karlsen til AGI.

Direktør Helge Aarseth i Papirgrossistenes Landsforening sier at PGL har skrevet til NHO Grafisk og gjort det klart at «PGL ikke har vært, eller vil være, aktør i spørsmål om pris og betingelser.» – Vi har ingen kommentarer utover dette, sier Aarseth til AGI.

Les videre

Mer om HP og Xerox

I august og september ble det ført diskrete samtaler mellom ledelsen i HP og Xerox. Xerox har fått penger i kassen etter å ha solgt sin asiatiske virksomhet til Fujifilm. De pengene skulle nå brukes til å kjøpe HP.
unadjustednonraw-thumb-1c24

Halden Arbeiderblad mimrer

halden_arbeiderblad

Emballasjeforeningens nye nettsider

Sign og Print retter

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324