World Association of Newspapers and News Publishers, det blir navnet for fusjonen av WAN og IFRA. Den nye organisasjonen representerer over 18.000 publikasjoner, 15.000 nettsteder og mer enn 3000 bedrifter fra over 120 land.
– Dette er en stor mulighet for to organisasjoner til å vokse sammen, spesielt i disse vanskelige tider, uttaler Kristina Bürén, administrerende direktør i WAN-IFRA i Sverige. – Fra IFRA andre steder har vi lange tradisjoner for å hjelpe medieselskaper og tilbydere med å holde seg i første rekke gjennom utdanning og forskning, sier hun.
Hva er så de største utfordringene for den nye organisasjonen?
– Nå i første omgang er det å synkronisere de to organisasjonene. Deretter handler det om å avdekke medieselskapenes behov, og på lengre sikt finne ut hva som er viktigst for dem. Akkurat nå arbeider vi mye med å støtte avisene i arbeidet med forretningsmodeller og produkter for å holde tritt med utviklingen, sier Kristina Bürén.