Nytt løft for rasterteknologien?

PUBLISERT: 4 januar 2010
OPPDATERT: 4 januar

Utviklingen i rasterteknologien står overfor et avgjørende gjennombrudd. Det mener i hvert fall Harlequins grunnlegger Andy Cave. Ifølge Cave vil ny teknologi forbedre resultatene fra dagens CTP-utstyr. Teknologien er kjent som DM-raster (Digital Modulation) og kombinerer AM- og FM-raster. Den store forskjellen på tidligere rasterteknikker og denne er at DM-teknologien undersøker hver enkelt piksel i den sammenhengen det befinner seg. Denne teknologien skal derfor kunne avdekke mulige problemområder, for eksempel punktstigning.
– DM-raster er en form for hybridraster, forklarer Andy Cave, i dag administrerende direktør i Hamillroad Software. Han hevder at mens Agfas hybridraster er basert på AM-plattform med FM på toppen, er Harlekins teknologi et FM-raster med enkelte AM-elementer på toppen. Den nye teknologien har fått navnet Auraia, som er det greske ordet for vakkert. Ifølge Cave har det tidligere ikke vært mulig å utvikle teknologien, på grunn av de store datamengdene som må prosesseres.
– For fem år siden ville dette vært umulig. Det hadde tatt oss ti minutter å behandle informasjonen til en plate. I dag tar det ti sekunder, sier Andy Cave. Den nye modulen er tilgjengelig for Harlequins rip, fra versjon 5–8.

Les videre

Mer om HP og Xerox

I august og september ble det ført diskrete samtaler mellom ledelsen i HP og Xerox. Xerox har fått penger i kassen etter å ha solgt sin asiatiske virksomhet til Fujifilm. De pengene skulle nå brukes til å kjøpe HP.
unadjustednonraw-thumb-1c24

Halden Arbeiderblad mimrer

halden_arbeiderblad

Emballasjeforeningens nye nettsider

Sign og Print retter

Siste nytt

Lederskifte i Profil Grafisk

Ole Kristian Nyhus blir ny daglig leder i Profil Grafisk på Reinsvoll. Tidligere daglig leder Kristian Hamar går over i en ny stilling som forretningsutvikler. Dette skal ytterligere styrke selskapets posisjon som en betydelig aktør i markedet.
Profil Grafisk bild

Canon rigger for ytterligere vekst

Canon Norge styrker sitt salgsteam innen digital produksjon og trykkløsninger, og har ansatt Olle Stark som Account Manager for salg av printmedier/ark til både grafisk bransje og kontormarkedet.
Olle Stark

MBL: Lesertall viser fall for papiravisene

Ferske lesertall fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) viser at papiravisene har en samlet tilbakegang på 13 prosent det siste året. Nedgangen gjelder også magasiner.
newspaper-1595773_1280

Oppsummerer nytten av automatisering

Summa demonstrerer ikke bare én, men to arbeidsflytløsninger under Fespa. Dette for å vise kundene hvordan de kan effektivisere prosessene sine.
Summa-1024x768