Ny plateteknologi på gang

PUBLISERT: 18 juni 2010
OPPDATERT: 18 juni

Det britiske selskapet JP Imaging har utviklet en ny plateeksponeringsteknologi som de kaller Miracle Plate. Miracle plateteknologien benytter raske laserpulser til å endre platens overflaten fra vannavstøtende til vannabsorberende, dermed behøves ingen kjemi, hevder selskapet. Leeds City College Print Academy har i flere runder testet denne plateteknologien i en Heidelberg-presse med standard offsetfarger. Ifølge universitetets forretningssjef John Proctor presterer platen godt. Han beskriver resultatene som imponerende og legger til at platen fungerer helt normalt i trykkpressen, til tross for at overflaten er ubehandlet. Han forteller imidlertid at det fremdeles kan oppstå fargevariasjoner i ubehandlede områder av platen. JP Imaging kommer til å fortsette å utvikle teknologien, samtidig forhandler de med selskaper som kan finansiere en kommersiell lansering av teknologien.

Siste nytt

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Video: Peter Ollén om fremtiden for grafisk bransje

Da Sign, Print & Promotion-messen ble arrangert på X Meeting Point utenfor Oslo i midten av mars, var Peter Ollén fra AGI Media en av foredragsholderne på scenen. Peter Ollén er også parlamentsmedlem for Moderaterna i Sverige.
Peter-Norge-e1743685864737-768x512

Heidelberg feirer 175-års jubileum!

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.
Tigel

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Les videre

Mer om HP og Xerox

I august og september ble det ført diskrete samtaler mellom ledelsen i HP og Xerox. Xerox har fått penger i kassen etter å ha solgt sin asiatiske virksomhet til Fujifilm. De pengene skulle nå brukes til å kjøpe HP.
unadjustednonraw-thumb-1c24

Halden Arbeiderblad mimrer

halden_arbeiderblad

Emballasjeforeningens nye nettsider

Sign og Print retter