Stadig bedre webtypografi

PUBLISERT: 7 september 2010
OPPDATERT: 7 september

Organisasjonen W3C, som fastsetter nye webstandarder, arbeider med en standard for web-typografi. Hensikten er å gi større valgfrihet for fontvalg på Internett. W3C benytter en løsning som har sin opprinnelse i typografistandarden Web Open Font Format, WOFF, og som allerede i dag benyttes innenfor webtypografi. WOFF fungerer på samme måte som OpenType eller TypeType, ved at hvert skriftsnitt aktiveres via et CSS-skjema, men med den forskjellen at her vil dataene være komprimert. Dette skal bidra til å gi kortere nedlastingstider på nettsider. Ifølge W3C vil WOFF-formatet ikke erstatte formater som OpenType eller TrueType, men heller fungere som et bedre alternativ i visse situasjoner. I øyeblikket støttes WOFF av nettlesere fra Google, Mozilla, Apple, Opera og Microsoft, og stadig flere fontprodusenter utvikler skrifter som er kompatible med dette formatet.

Kilde: Wired.com

Les videre

Mer om HP og Xerox

I august og september ble det ført diskrete samtaler mellom ledelsen i HP og Xerox. Xerox har fått penger i kassen etter å ha solgt sin asiatiske virksomhet til Fujifilm. De pengene skulle nå brukes til å kjøpe HP.
unadjustednonraw-thumb-1c24

Halden Arbeiderblad mimrer

halden_arbeiderblad

Emballasjeforeningens nye nettsider

Sign og Print retter

Siste nytt

Etikettmarkedet falt 25 prosent

Etter korona, hvor etikettmarkedet eksploderte, var fallet på 25,8 % i 2023 (ifølge FINAT) kanskje å forvente. Likevel beskriver Claus Søndergaard, fra UPM Raflatac, det som et tøft år, men sier samtidig at forventningene til 2024 er positive.
Claus_UPMRaflatac

Utgir unikt verktøy for visualisering av foliedesign

Zeno lanseres nå i Norge. Et verktøy som vil hjelpe til å visualisere kundenes drømmer i 3D og forkorte salgsprosessen.
Zeno kollage

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et "360 graders kommunikasjonshus". Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.
Wera Dag