Stadig bedre webtypografi

PUBLISERT: 7 september 2010
OPPDATERT: 7 september

Organisasjonen W3C, som fastsetter nye webstandarder, arbeider med en standard for web-typografi. Hensikten er å gi større valgfrihet for fontvalg på Internett. W3C benytter en løsning som har sin opprinnelse i typografistandarden Web Open Font Format, WOFF, og som allerede i dag benyttes innenfor webtypografi. WOFF fungerer på samme måte som OpenType eller TypeType, ved at hvert skriftsnitt aktiveres via et CSS-skjema, men med den forskjellen at her vil dataene være komprimert. Dette skal bidra til å gi kortere nedlastingstider på nettsider. Ifølge W3C vil WOFF-formatet ikke erstatte formater som OpenType eller TrueType, men heller fungere som et bedre alternativ i visse situasjoner. I øyeblikket støttes WOFF av nettlesere fra Google, Mozilla, Apple, Opera og Microsoft, og stadig flere fontprodusenter utvikler skrifter som er kompatible med dette formatet.

Kilde: Wired.com

Les videre

Mer om HP og Xerox

I august og september ble det ført diskrete samtaler mellom ledelsen i HP og Xerox. Xerox har fått penger i kassen etter å ha solgt sin asiatiske virksomhet til Fujifilm. De pengene skulle nå brukes til å kjøpe HP.
unadjustednonraw-thumb-1c24

Halden Arbeiderblad mimrer

halden_arbeiderblad

Emballasjeforeningens nye nettsider

Sign og Print retter

Siste nytt

Messe-titt: DTF-bølgen rullet inn

Siden DTF-teknologien (direct-to-film) ble lansert for noen år siden, har det gått rake veien oppover. På Sign, Print & Promotion var det flere utstillere som viste såvel DTF-printere som transferproduksjon.
DTF kollage

Sign, Print & Promotion bildekavalkade

Her er noen bildeglimt fra dag 2 på Sign, Print & Promotion-messen 2025.
frontimage

Plockmatic sparket i gang messen med et salg

Ålesundsbedriften Kortshop inngikk avtale på en maskin før Sign, Print & Promotion knapt hadde åpnet dørene. En skjæremaskin fra Mohr, solgt av Plockmatic, skal effektivisere produksjonen.
Plockmatic 1

Den første "Mystery Wrap"-vinneren kåret

Spandex lovet å utfordre deltakerne grundig i sin kreative folieringskonkurranse under Sign, Print & Promotion. Det løftet holdt de med glans.
Wrap 3