Stadig bedre webtypografi

PUBLISERT: 7 september 2010
OPPDATERT: 7 september

Organisasjonen W3C, som fastsetter nye webstandarder, arbeider med en standard for web-typografi. Hensikten er å gi større valgfrihet for fontvalg på Internett. W3C benytter en løsning som har sin opprinnelse i typografistandarden Web Open Font Format, WOFF, og som allerede i dag benyttes innenfor webtypografi. WOFF fungerer på samme måte som OpenType eller TypeType, ved at hvert skriftsnitt aktiveres via et CSS-skjema, men med den forskjellen at her vil dataene være komprimert. Dette skal bidra til å gi kortere nedlastingstider på nettsider. Ifølge W3C vil WOFF-formatet ikke erstatte formater som OpenType eller TrueType, men heller fungere som et bedre alternativ i visse situasjoner. I øyeblikket støttes WOFF av nettlesere fra Google, Mozilla, Apple, Opera og Microsoft, og stadig flere fontprodusenter utvikler skrifter som er kompatible med dette formatet.

Kilde: Wired.com

Les videre

Mer om HP og Xerox

I august og september ble det ført diskrete samtaler mellom ledelsen i HP og Xerox. Xerox har fått penger i kassen etter å ha solgt sin asiatiske virksomhet til Fujifilm. De pengene skulle nå brukes til å kjøpe HP.
unadjustednonraw-thumb-1c24

Halden Arbeiderblad mimrer

halden_arbeiderblad

Emballasjeforeningens nye nettsider

Sign og Print retter

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324