Et aldri så lite tilbakeblikk

PUBLISERT: 17 januar 2013
OPPDATERT: 17 januar

Godt nytt år!
I vår bransje er det ikke mye tid til å se bakover. Det er slutt på de tidene da bransjefolk kunne tillate seg å mimre og være vemodige. Men det er alltid plass for et lite unntak, og det er greit å være litt «retro» i forbindelse med store overganger.

For 17 år siden, da AGI kom på det norske markedet, ble vi ganske raskt kontaktet av daværende Grafiske Bedrifter Landsforeningen. GBL, som senere ble til både Viskom og NHO Grafisk, ønsket å sikre sitt eget 110 år gamle blad og solide merkevare «Norsk Grafisk Tidsskrift» et fortsatt liv gjennom et partnerskap med norske AGI. Etter kort tid falt brikkene på plass, og i 1996 var samarbeidsavtalen og de faste GBL-sidene i AGI et faktum, og har vært det siden.

For våre skandinaviske søstertidsskrifter var situasjonen motsatt. I Sverige var det Grafiskt Forum som var tidsskrift for de svenske arbeidsgiverne, GFF. I Danmark hadde Dansk Arbejdsgiverforening sitt eget tidsskrift, De Grafiske Fag, som levde side ved side med dansk AGI.
I 2012 er situasjonen snudd på hodet i alle de skandinaviske landene. I Sverige har AGI blitt ett med Grafiskt Forum og dermed også tidsskrift for GFF. I Danmark har dansk AGI slått seg sammen med De Grafiske Fag, og sammen blitt det nye tidsskriftet «Aftryk», og dermed danske arbeidsgiveres medium.

I Norge går vi motsatt vei. Ved årsskiftet går NHO Grafisk over til Norsk Industri, og endrer navn til Bransjeforeningen print og kommunikasjon. Samtidig avvikles de formelle avtalene mellom oss. Vi vil fortsatt samarbeide tett, men på andre måter enn med faste bransjesider i AGI. Medlemsbedriftene får fortsatt AGI til rabattert pris, og den redaksjonelle dialogen vil fortsette.

Vi ser frem til godt samarbeid og gleder oss til igjen å se fremover!

Les videre

Prisen på trykksaker

Vår forlegger, Peter Ollén deler fra sine møter med grafisk bransje. I dag sier han noe om å ikke gå ned i pris men heller øke en trykksaks effekt.
peter_ollen_ny_800px

Å drive trykkeri i koronatiden

Sjefredaktøren tar til orde for å normalisere driften og samspillet mellom medarbeiderne og overfor kundene, samtidig som man opprettholder smittevernet.
peter-ollexxn-190626-1024x716

Hold prisen oppe – av respekt for kunden

Ikke senk prisene dine i disse stormfulle tider. Det beste for kundene dine er at du øker prisen litt. Tror du meg ikke? Les videre.
peter-ollexxn-190626-1024x716

En ny bølge av etterspørsel

Peters leder: En ny bølge av etterspørsel er på vei inn i den grafiske bransjen. På samme måte som vi opplevde et enormt oppsving da vi kunne tilby offset i stedet for boktrykk, så kommer vi nå til å få oppleve et stort oppsving når vi kan tilby ulike varianter av blekktrykk.
peter_ollen_ny_800px

Siste nytt

HP lanserer fire nye digitalpresser

HP annonserer lanseringen av fire nye digitalpresser, HP Indigo 120K, Indigo 18K, Indigo 7K Secure og Indigo V2 for det kommersielle markedet. De nye digitalpressene er designet for å forbedre både produksjonsflyten og økonomien i trykkeribransjen – og inneholder derfor en rekke autonome løsninger som skal effektivisere produksjonsprosesser.
hp123

Epson går i personaliseringens spor

Mindre serier med tilpassede produkter, det er en klar trend i den grafiske bransjen. Epson lanserte to nyheter i dette segmentet på Fespa: en UV-printer og en DTF/DTG-printer. Begge inngangsmodeller av desktop-størrelse.
Epson-6-1024x683

swissQprint gir 3 års garanti – uten dyrere pris

swissQprint viste ingen produktnyheter på Fespa, men kunne fortelle at de nå har tre års garanti på alle sine printere - uten ekstra kostnad.
SQP

Avfall blir helt nye produkter med Hexis nye satsing

Avfall fra materialer blir husisolasjon og PVC-rør når Hexis nye resirkuleringsprogram rulles ut i Europa. Under Fespa viser det franske selskapet også en ny ultratransparent film og nye farger i Bodyfence- og Skintac-serien.
hexis_wallgren