Et aldri så lite tilbakeblikk

PUBLISERT: 17 januar 2013
OPPDATERT: 17 januar

Godt nytt år!
I vår bransje er det ikke mye tid til å se bakover. Det er slutt på de tidene da bransjefolk kunne tillate seg å mimre og være vemodige. Men det er alltid plass for et lite unntak, og det er greit å være litt «retro» i forbindelse med store overganger.

For 17 år siden, da AGI kom på det norske markedet, ble vi ganske raskt kontaktet av daværende Grafiske Bedrifter Landsforeningen. GBL, som senere ble til både Viskom og NHO Grafisk, ønsket å sikre sitt eget 110 år gamle blad og solide merkevare «Norsk Grafisk Tidsskrift» et fortsatt liv gjennom et partnerskap med norske AGI. Etter kort tid falt brikkene på plass, og i 1996 var samarbeidsavtalen og de faste GBL-sidene i AGI et faktum, og har vært det siden.

For våre skandinaviske søstertidsskrifter var situasjonen motsatt. I Sverige var det Grafiskt Forum som var tidsskrift for de svenske arbeidsgiverne, GFF. I Danmark hadde Dansk Arbejdsgiverforening sitt eget tidsskrift, De Grafiske Fag, som levde side ved side med dansk AGI.
I 2012 er situasjonen snudd på hodet i alle de skandinaviske landene. I Sverige har AGI blitt ett med Grafiskt Forum og dermed også tidsskrift for GFF. I Danmark har dansk AGI slått seg sammen med De Grafiske Fag, og sammen blitt det nye tidsskriftet «Aftryk», og dermed danske arbeidsgiveres medium.

I Norge går vi motsatt vei. Ved årsskiftet går NHO Grafisk over til Norsk Industri, og endrer navn til Bransjeforeningen print og kommunikasjon. Samtidig avvikles de formelle avtalene mellom oss. Vi vil fortsatt samarbeide tett, men på andre måter enn med faste bransjesider i AGI. Medlemsbedriftene får fortsatt AGI til rabattert pris, og den redaksjonelle dialogen vil fortsette.

Vi ser frem til godt samarbeid og gleder oss til igjen å se fremover!

Les videre

Prisen på trykksaker

Vår forlegger, Peter Ollén deler fra sine møter med grafisk bransje. I dag sier han noe om å ikke gå ned i pris men heller øke en trykksaks effekt.
peter_ollen_ny_800px

Å drive trykkeri i koronatiden

Sjefredaktøren tar til orde for å normalisere driften og samspillet mellom medarbeiderne og overfor kundene, samtidig som man opprettholder smittevernet.
peter-ollexxn-190626-1024x716

Hold prisen oppe – av respekt for kunden

Ikke senk prisene dine i disse stormfulle tider. Det beste for kundene dine er at du øker prisen litt. Tror du meg ikke? Les videre.
peter-ollexxn-190626-1024x716

En ny bølge av etterspørsel

Peters leder: En ny bølge av etterspørsel er på vei inn i den grafiske bransjen. På samme måte som vi opplevde et enormt oppsving da vi kunne tilby offset i stedet for boktrykk, så kommer vi nå til å få oppleve et stort oppsving når vi kan tilby ulike varianter av blekktrykk.
peter_ollen_ny_800px

Siste nytt

Danner et komplett mediehus i Møre og Romsdal

EKH Grafisk forlater Molde til fordel for mer enn dobbelt så store lokaler i nabobygda Malmefjorden. Der skal fire bedrifter samles under ett og samme tak. Og det er rom for å vokse videre.
EKH kollage

Ny rullmatet inkjetpresse fra Ricoh for boktrykking

Ricoh lanserer en mono rullmatet inkjetprinter i to varianter basert på forskjellige blekk. Maskinen skriver ut i svart på hvitt.
ricohvc40000

UPM Raflatac stenger fabrikk i Tyskland

UPM Raflatac har besluttet å permanent stenge fabrikken i Kaltenkirchen, Tyskland for å forbedre organisasjonens samlede effektivitet og lønnsomhet.
raf_tim-kirchen-appointment

Tre selskap fusjoneres inn i Merkur Grafisk

Fra 1. desember fusjoneres Bokbinderiet Johnsen, AIT Grafisk og Julius Ørenberg bokbinderi inn i Merkur Grafisk. Samtidig fortsetter byggingen av de nye lokalene på Langhus.
merkur-grafisk