Unge menn leser flest QR-koder

Hvem bruker QR-koder og hvor mye gjør de det? Comscore, et selskap som følger og måler den digitale virkeligheten, har presentert en studie som viser hvordan vi bruker QR-koder. Studien viser at det først og fremst er unge menn med høy inntekt som benytter kodene mest og oftest. I juni 2011 leste flere enn 14 milloner mobilbrukere i USA minst en QR-kode. Sammenlagt utgjør disse 6,2 prosent av alle mobilbrukere. Av disse var 60,5 prosent menn. 53,4 prosent av dem var mellom 18 og 34 år og 36,1 prosent hadde en årsinntekt på 600 000 kroner eller mer.

Comscore-studien viste også at den mest populære kilden for en skannet QR-kode var et trykt tidsskrift eller avis (50%), fulgt av emballasje (35,3%) og nettsider (27,4%).

Seks prosent av menn som så annonser med koder skannet minst en annonse mens bare fire prosent av kvinnene gjorde det samme.

Yngre forbrukere skannet QR-koder mer enn eldre. Seks prosent av leserne mellom 18 og 34 år som la merke til annonser med koder, fulgte koden, sammenliknet med tre prosent av den delen av befolkningen som var 35 år eller eldre.

På ti-på-topplisten over de mest vellykkede annonsene der leserne gikk videre og skannet QR-koden, var en annonse for Porsche i et manneblad, en annonse for Microsoft Office i ett magasin for utearbeidende mødre og en sengeannonse i et flymagasin. Opp til 17 prosent av QR-koder avleses fra trykte annonser.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Luth Gruppen: Planlegger stand med CAD

Tekst: Roger Stormo | Foto: Luth Gruppen

Snart er det Sign, Print & Promotion messe, og hos Luth Gruppen har de bygget opp sin stand i et CAD-program og tester å flytte rundt maskinene så alt blir best mulig. Epsons siste modeller og det nyeste Summa skjærebordet er blant de tingene som skal lokke besøkerne.

Publisert av: 

Kommer fra Danmark med Kongsberg

Tekst: Roger Stormo | Foto: Pressefoto

Blant våre utstillere på den kommende Sign, Print & Promotion-messen på Xmeetingpoint, Hellerudsletta 20-21. oktober vil du stifte bekjentskap med den danske firmaet Artwork Systems Nordic A/S. De distribuerer skjærebord fra Kongsberg Precision Cutting systemer og programvare samt CDI fra Esko.

Publisert av: 

Xaar med nytt printhode

Tekst: Roger Stormo | Foto: Pressefoto

En ledende leverandør av printhoder for trykkpresser fra forskjellige produsenter er inkjet-teknoselskapet Xaar. Nå har de lansert sitt nyeste skrivehode – Xaar Irix – som er utviklet for å sikre nøyaktig, pålitelig og enkel utskrift for koding og merking, produktprinting, funksjonelle væsker og 3D -utskrift.

Publisert av: 

HP-jubileum med maskinlansering til storformat

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

HP feirer 30 år med utviklingen av fotoprinterserien Designjet med å lansere to nye modeller. I forbindelse med lanseringen benytter de også sjansen til å levere en Pro-printerfamilie i serien Pagewide som åpner for å skrive ut på papir, fleksible materialer og medieplater.

Publisert av: