Unge menn leser flest QR-koder

PUBLISERT: 24 januar 2013
OPPDATERT: 24 januar

Hvem bruker QR-koder og hvor mye gjør de det? Comscore, et selskap som følger og måler den digitale virkeligheten, har presentert en studie som viser hvordan vi bruker QR-koder. Studien viser at det først og fremst er unge menn med høy inntekt som benytter kodene mest og oftest. I juni 2011 leste flere enn 14 milloner mobilbrukere i USA minst en QR-kode. Sammenlagt utgjør disse 6,2 prosent av alle mobilbrukere. Av disse var 60,5 prosent menn. 53,4 prosent av dem var mellom 18 og 34 år og 36,1 prosent hadde en årsinntekt på 600 000 kroner eller mer.

Comscore-studien viste også at den mest populære kilden for en skannet QR-kode var et trykt tidsskrift eller avis (50%), fulgt av emballasje (35,3%) og nettsider (27,4%).

Seks prosent av menn som så annonser med koder skannet minst en annonse mens bare fire prosent av kvinnene gjorde det samme.

Yngre forbrukere skannet QR-koder mer enn eldre. Seks prosent av leserne mellom 18 og 34 år som la merke til annonser med koder, fulgte koden, sammenliknet med tre prosent av den delen av befolkningen som var 35 år eller eldre.

På ti-på-topplisten over de mest vellykkede annonsene der leserne gikk videre og skannet QR-koden, var en annonse for Porsche i et manneblad, en annonse for Microsoft Office i ett magasin for utearbeidende mødre og en sengeannonse i et flymagasin. Opp til 17 prosent av QR-koder avleses fra trykte annonser.

Siste nytt

Event bød på nye innsikter og muligheter innen storformat

Konkurransen i grafisk bransje er hard. Trykkeriene og skiltmakerne har likeverdige maskiner og tilbyr ofte de samme produktene innen storformat. Hvordan kan man skille seg ut og finne lønnsomme jobber?
Antalis-kollage
Event bød på nye innsikter og muligheter innen storformat

HP-sjefen om konkurranse: «Slik kan du skille deg ut»

Vil du være billigst i byen, eller den som tilbyr produkter som konkurrentene dine ikke selger? Uansett hva må du ha en forretningsstrategi for å navigere i markedet.
HP-Javier
HP-sjefen om konkurranse: «Slik kan du skille deg ut»

Roland lanserer ny printer for strukturerte flater

Roland DG lanserer en ny versjon av Dimense-printeren for 3D-effekter på utskrifter.
da-640-social-post_square_web
Roland lanserer ny printer for strukturerte flater

Milliarder i gjeld – Landa prøver å unngå konkurs

Den israelske produsenten av digitalpresser, Landa Digital Printing, har søkt retten om å stanse rettslige skritt knyttet til deres akutte økonomiske krise. Selskapet har gjeld tilsvarende nesten fem milliarder kroner.
landas10cockpit-1536x654
Milliarder i gjeld – Landa prøver å unngå konkurs

Les videre

Mer om HP og Xerox

I august og september ble det ført diskrete samtaler mellom ledelsen i HP og Xerox. Xerox har fått penger i kassen etter å ha solgt sin asiatiske virksomhet til Fujifilm. De pengene skulle nå brukes til å kjøpe HP.
unadjustednonraw-thumb-1c24
Mer om HP og Xerox

Halden Arbeiderblad mimrer

halden_arbeiderblad
Halden Arbeiderblad mimrer

Emballasjeforeningens nye nettsider

Emballasjeforeningens nye nettsider

Sign og Print retter

Sign og Print retter