Unge menn leser flest QR-koder

PUBLISERT: 24 januar 2013
OPPDATERT: 24 januar

Hvem bruker QR-koder og hvor mye gjør de det? Comscore, et selskap som følger og måler den digitale virkeligheten, har presentert en studie som viser hvordan vi bruker QR-koder. Studien viser at det først og fremst er unge menn med høy inntekt som benytter kodene mest og oftest. I juni 2011 leste flere enn 14 milloner mobilbrukere i USA minst en QR-kode. Sammenlagt utgjør disse 6,2 prosent av alle mobilbrukere. Av disse var 60,5 prosent menn. 53,4 prosent av dem var mellom 18 og 34 år og 36,1 prosent hadde en årsinntekt på 600 000 kroner eller mer.

Comscore-studien viste også at den mest populære kilden for en skannet QR-kode var et trykt tidsskrift eller avis (50%), fulgt av emballasje (35,3%) og nettsider (27,4%).

Seks prosent av menn som så annonser med koder skannet minst en annonse mens bare fire prosent av kvinnene gjorde det samme.

Yngre forbrukere skannet QR-koder mer enn eldre. Seks prosent av leserne mellom 18 og 34 år som la merke til annonser med koder, fulgte koden, sammenliknet med tre prosent av den delen av befolkningen som var 35 år eller eldre.

På ti-på-topplisten over de mest vellykkede annonsene der leserne gikk videre og skannet QR-koden, var en annonse for Porsche i et manneblad, en annonse for Microsoft Office i ett magasin for utearbeidende mødre og en sengeannonse i et flymagasin. Opp til 17 prosent av QR-koder avleses fra trykte annonser.

Les videre

Mer om HP og Xerox

I august og september ble det ført diskrete samtaler mellom ledelsen i HP og Xerox. Xerox har fått penger i kassen etter å ha solgt sin asiatiske virksomhet til Fujifilm. De pengene skulle nå brukes til å kjøpe HP.
unadjustednonraw-thumb-1c24

Halden Arbeiderblad mimrer

halden_arbeiderblad

Emballasjeforeningens nye nettsider

Sign og Print retter

Siste nytt

Sign, Print & Promotion bildekavalkade

Her er noen bildeglimt fra dag 2 på Sign, Print & Promotion-messen 2025.
frontimage

Plockmatic sparket i gang messen med et salg

Ålesundsbedriften Kortshop inngikk avtale på en maskin før Sign, Print & Promotion knapt hadde åpnet dørene. En skjæremaskin fra Mohr, solgt av Plockmatic, skal effektivisere produksjonen.
Plockmatic 1

Den første "Mystery Wrap"-vinneren kåret

Spandex lovet å utfordre deltakerne grundig i sin kreative folieringskonkurranse under Sign, Print & Promotion. Det løftet holdt de med glans.
Wrap 3

Inkjet i høye hastigheter er fremtiden for Ricoh

Arkbasert toner er fortsatt et viktig segment for Ricoh, men det er innenfor inkjet det er et reelt potensial for både utvikling og vekst. Dette sier Eef de Ridder, visepresident for Ricoh Europes grafiske kommunikasjonssegment, i et intervju med Sign&Print.
Ricoh-Eef-2