Størst potensial i mobiloptimalisering

PUBLISERT: 8 februar 2013
OPPDATERT: 8 februar

700 digitale fagfolk har talt. Content Marketing øker mest og scorer høyest blant prioriterte områder i 2013. Tett på følger økt konverteringsfrekvens. Mulighetene ved mobiloptimalisering er mer spennende enn aktivering i sosiale medier, viser en undersøkelse gjort av Adobe og Econsultancy.
Undersøkelsen belyser blant annet forventet prioritering og muligheter innen digital markedsføring i 2013. Over 700 digitale markedsførere i hovedsakelig Storbritannia, andre europeiske land og USA er intervjuet.

Hovedprioritet
På spørsmål om hvilke områder som vil prioriteres mest, svarer nær fire av 10 (39) prosent – og betydelig flere enn i fjor, Content Marketing, eller innholdsfokusert markedsføring i digitale kanaler. Et annet høyt prioritert område er optimalisering av konverteringsfrekvens, i form av å øke andelen besøkende som foretar seg handlinger som for eksempel kjøp. I år oppgis dette blant de viktigste områdene av 39 prosent, mot 34 prosent i fjor. De to områdene tar dermed begge over toppscoren for prioriterte områder fra «aktivering i sosiale medier», som faller fra 39 prosent i fjor til 38 prosent i år.

Spennende muligheter
Mer enn fire av 10 (43 %) fagfolk mener mobiloptimalisering, i betydningen å tilrettelegge for å kommunisere med målgruppen på tvers av mobile plattformer og enheter, er blant de mest spennende mulighetsområdene i 2013. En av tre (35 %) angir målrettede og personifiserte online-aktiviteter blant de mest spennende mulighetene. Å engasjere via sosiale medier anses fortsatt som spennende – men andelen faller kraftig fra 54 prosent i fjor til 35 prosent i år.
Respondentene vier med andre år større oppmerksomhet til den økende spredningen og bruken av mobile enheter.  Samtidig har andelen som mener det er meget viktig å forstå hvordan vi bruker mobile enheter for å finne og kjøpe varer og tjenester økt fra ca 50 til 61 prosent siden ifjor.

Mer målbare aktiviteter
Åtte av 10 digitale fagfolk (84 prosent) svarer at deres aktiviteter blir mer målbare i 2013. Nesten halvparten (48 %) mener de digitale budsjettene vil krympe i år, og at alt som gjøres derfor må rettferdiggjøres.
Andelen som mener egen markedsavdeling mangler kompetanse for å utnytte teknologien fullt ut har sunket fra 29 til 21 prosent. Men bare 18 prosent mener organisasjonen har den teknologi som trengs for å oppnå suksess.
«For å lykkes må markedsavdelingene klare både å tenke kreativt og analysere forbrukernes adferd på nettet. Samtidig som mange markedsbudsjetter krymper, skjerpes også kravene til å dokumentere effekten av kampanjene, overfor kunder så vel som ledelse», sier Malin Bodolla, nordisk markedssjef for Adobe Digital Marketing.

Les videre

Mer om HP og Xerox

I august og september ble det ført diskrete samtaler mellom ledelsen i HP og Xerox. Xerox har fått penger i kassen etter å ha solgt sin asiatiske virksomhet til Fujifilm. De pengene skulle nå brukes til å kjøpe HP.
unadjustednonraw-thumb-1c24

Halden Arbeiderblad mimrer

halden_arbeiderblad

Emballasjeforeningens nye nettsider

Sign og Print retter

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324